plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷
کد مطلب : ۶۶۰۳

ارزیابی چاینا دیلی از سفر روحانی به ژاپن

روزنامه چاینا دیلی، پرشمارگان ترین روزنامه انگلیسی چین نوشت که سفر «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران به ژاپن که از عصر امروز جمعه آغاز می شود، باعث تقویت و گسترش روابط دو کشور خواهد شد.
ارزیابی چاینا دیلی از سفر روحانی به ژاپن
روزنامه انگلیسی زبان «چاینا دیلی» روز جمعه در گزارشی با اشاره به اینکه این سفر در بحبوحه تنش ها در منطقه انجام می شود و از اهمیت فراوانی برخوردار است نوشت سفر روحانی به ژاپن که دیدار اولین رییس جمهوری ایران از سال ۲۰۰۰ میلادی به توکیو محسوب می شود، باعث کاهش فشارهای آمریکا بر تهران خواهد شد.

این روزنامه تصریح کرد دیدار در شرایطی صورت می گیرد که توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ میلادی در یک بن بست قرار گرفته است و ژاپن تلاش می کند تا باعث پیشبرد گفت و گو میان ایران و آمریکا شود اگرچه این کشور خود عضوی از برجام نیست. چاینا دیلی از قول یکی از کارشناسان خود نوشته است دیدار روحانی و آبه، باعث امیدواری های بیشتر برای پیشبرد روابط سالم اقتصادی میان ایران و ژاپن شده است.

گزارش می افزاید تحت تحریم های آمریکا طبیعی است که ایران به دنبال راهکارهایی برای فروش نفت خود باشد و ژاپن از وارد کنندگان عمده نفت در دنیا محسوب می شود. چاینا دیلی نوشته است سفر در شرایط حساسی صورت می گیرد هم به توافق هسته ای مرتبط است و هم موضوع اعزام نیروهای نظامی و دفاعی ژاپن به منطقه را شامل می شود طرحی که قرار است هفته آینده در دستور کار کابینه ژاپن قرار گیرد.

«آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن خرداد ماه سال جاری به عنوان اولین نخست وزیر این کشور در ۴۰ سال گذشته، به تهران سفر کرد، او در این دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو کرد.

«حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در اجلاس سران کشورهای اسلامی موسوم به «سران کوالالامپور ۲۰۱۹» در مالزی بسر می برد قرار است عصر امروز جمعه به وقت محلی برای دیداری دو روزه از ژاپن به توکیو سفر کند.

گفتنی است در آستانه سفر رئیس حمهور ایران به ژاپن، به نوشته ژاپن تایمز، شماری از کارشناسان ژاپنی نیز با اظهار خوشبینی از نتایج مذاکرات در این سفر، می گویند، شکستن بن بست توافق هسته ای و امنیت کشتیرانی با محوریت اعزام نیروهای نظامی ژاپن به دریای عمان، از اصلی ترین موضوعات مورد رایزنی رییس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر ژاپن در روز جمعه است.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما