plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲
کد مطلب : ۵۶۴۱
تلاش ایران برای ایجاد توازن در انجام تعهدات برجامی

واکنش‌ها به آغاز گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران

جامعه بین الملل در انتظار گزارش آژانس
رئیس جمهور اسلامی ایران با انتقاد از بی عملی اروپا و با اعلام شروع گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: روز چهارشنبه ۱۵ آبان تزریق گاز به هزار و ۴۴ سانتریفیوژ در فردو آغاز می‌شود. در واکنش به این اقدام ایران، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد: مسکو نگران کاهش تعهدات برجامی ایران است. ترامپ نیز گفت: در حال بررسی آن هستیم، ببینیم چه می شود. 
واکنش‌ها به آغاز گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران
به گزارش ایصال نیوز، پس از سخنان دکتر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان مبنی بر آغاز مرحله چهارم کاهش تعهدات برجامی از امروز چهارشنبه 15 آبان، واکنش های متفاوتی را در دنیا شاهد بودیم.

*واکنش روسیه

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه به گام چهارم برجامی ایران واکنش نشان داد. وی اعلام کرد: مسکو نگران کاهش تعهدات برجامی ایران است.

همچنین به گزارش ایرنا،«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در ژنو روز سه‌شنبه به گام چهارم ایران در کاهش تعهدات برجامی خود واکنش نشان داد. وی در پیامی توئیتری نوشت: «انحراف‌های بیشتر ایران از برجام کاملا قابل پیش‌بینی است. تهران به تصمیم اعلام شده خود برای اتخاذ مجموعه‌ای از اقدامات طی هر دو ماه پایبند است. بقای توافق هسته ای نیاز به تلاش فوری برای برقراری تعادل بین بخش‌های هسته ای و اقتصادی این توافق را نشان می‌دهد.»

اولیانوف در پیامی دیگر در توئیتر نوشت: «در راستای نجات برجام،‌ تمامی طرف‌ها باید تعهداتشان را در بخش هسته‌ای و اقتصادی انجام دهند. آمریکا نیز به نوبه خود باید دست کم مداخله خود با تلاش‌های غیر قانونی برای ایجاد تحریم نفتی علیه ایران را متوقف کند. تنظیم کردن یک راه حل آسان است اما اجرای آن بسیار سخت است.»

*واکنش آمریکا

از سوی دیگر، دونالد ترامپ در واکنش به اعلام اجرایی شدن گام چهارم ایران در کاهش تعهدات برجامی، در پاسخ به سوال خبرنگار یک رسانۀ امریکایی گفت:«در حال بررسی آن هستیم، ببینیم چه می شود». 

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت که اعلام ایران برای افزایش غنی‌سازی گامی بزرگ در مسیری اشتباه است. وی همچنین بدون اشاره به عهدشکنی آشکار امریکا در مسئله برجام، مدعی شد که ایران از طریق غنی سازی اورانیوم، به اخاذی می‌پردازد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد که واشینگتن به طور کامل از تلاش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران حمایت کرده و منتظر گزارش این نهاد بین‌المللی در خصوص تحولات درباره برنامه هسته‌ای ایران می‌ماند.

این مقام آمریکایی با اتکا به فرافکنی معمول سیاست‌مداران امریکایی ادعا کرد: «واشینگتن به سیاست فشار حداکثری علیه ایران ادامه خواهد داد تا این کشور از رفتارهای بی ثبات کننده خود از جمله گام‌های حساس مربوط به برنامه هسته‌ایش را متوقف کند.»

*اتحادیه اروپا

سخنگوی اتحادیه اروپا نیز از تصمیم ایران برای برداشتن گام تازه‌ای در جهت کاهش تعهد به توافق هسته‌ای ابراز نگرانی کرد. به گزارش رویترز، در این بیانیه همچنین از ایران خواسته شده است با صرف نظر کردن از گام هسته‌ای جدید، به پایبندی به برجام بازگردد.

*بریتانیا

لندن هم در پی اعلام خبر از سر گرفته شدن فعالیتهای غنی سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای فردو، از تهران خواست تا «فوراً» در فعالیت‌هایش تجدیدنظر کند و به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی «احترام کامل» بگذارد.

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا مدعی شد که این فعالیتها «به وضوح نقض توافق هسته‌ای و خطری برای امنیت ملی ما است». وی همچنین خواستار «گفتگوی بین‌المللی سازنده» برای حل و فصل اختلافات شد اما تاکید کرد که ایران باید به تعهداتش پایبند بماند و این توافق را رعایت کند.

*فرانسه

پاریس بدون اشاره به عدم پایبندی خود به تعهدات برجامی، در فرافکنی آشکار با یادآوری این که کاهش تعهدات برجامی ایران بر خلاف برجام است، مقام‌های تهران را به تجدید نظر در تصمیم خود دعوت کرد. پاریس ضمن ابراز نگرانی از این تصمیم ایران گفت که منتظر گزارش آژانس انرژی اتمی در مورد فعالیت ایران می‌ماند.

انیس ون‌درمول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز سه‌شنبه ساعاتی پس از اعلام گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران از سوی حسن روحانی، گفت: «اعلام خبر افزایش ظرفیت غنی‌سازی ایران مغایر با توافق‌نامه وین است که در این زمینه برای ایران محدودیت شدید پیش‌بینی کرده است. ما به همراه شرکایمان منتظر گزارش بعدی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اعلام ایران و فعالیت‌های این کشور می‌مانیم.» این دیپلمات فرانسوی از ایران خواست تا «به تمام تعهدات خود عمل کرده و به طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.»

*آلمان
دولت آلمان نیز به اعلام گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد. به گزارش یورو نیوز، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان که برای دیداری دیپلماتیک در بوداپست، پایتخت مجارستان به سر می‌برد، روز سه‌شنبه در یک نشست مطبوعاتی مشترک با همتای مجار خود گفت این تصمیم تهران برجام را به خطر می‌اندازد و ایران باید به اجرای تعهدات خود در چهارچوب توافق هسته‌ای بازگردد.

آقای ماس در مورد اعلام راه‌اندازی سانتریفیوژهای جدید در ایران نیز گفت: «ایران سانتریفیوژهای بسیار پیشرفته‌ای ساخته در حالی که این اقدام با توافق هسته‌ای در تناقض است.»

اتحادیه اروپا، در سالهای اجرای توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک، هر بار با بهانه ای، از انجام تعهدات خود سر باز زده و آنچان که باید تعهدات خود در قبال ایران را انجام نداده است. 

*رژیم صهیونیستی
«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که مشروعیت رژیم مطبوعش زیر سوال است هم به تصمیم ایران برای برداشتن چهارمین گام در جهت کاستن از تعهداتش ذیل برجام واکنش نشان داد.

به گزارش العالم، نتانیاهو گفت: «در شرایطی که ایران در تلاش برای توسعه برنامه تسلیحات هسته‌ای خود و توسعه غنی‌سازی اورانیوم برای ساختن بمب هسته‌ای است من یک بار دیگر تکرار می‌کنم: ما هیچ‌گاه اجازه نمی‌دهیم ایران اقدام به ساخت سلاح هسته‌ای کند.»

«علی‌اکبر صالحی»، معاون رئیس‌جمهور اسلامی ایران و رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرده که ایران از روز چهارشنبه در فردو و با حضور بازرسان آژانس به غنی‌سازی تا سقف 5 درصد خواهد پرداخت. اقدامات ایران در کاهش تعهدات برجامی ذیل ساز و کار بندهای 36 و 37 توافق هسته‌ای وین صورت می‌گیرد.

ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های این کشور در بیانیه‌ای روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طرف‌های توافق هشدار داد در صورتی که ظرف ۶۰ روز به تعهدات خود در زمینه‌های نفتی و بانکی عمل نکنند ایران طبق مفاد برجام از تعهدات خود ذیل این توافق خواهد کاست.

جمهوری اسلامی ایران تا کنون در سه گام از تعهدات خود کاسته و اعلام کرده گام چهارم در این راستا را از امروز چهارشنبه برخواهد داشت و تزریق گاز به سانتریفیوژهای نصب‌شده در تأسیسات فردو را آغاز می‌کند. 

انتهای پیام/*
۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما