plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳
کد مطلب : ۵۴۵۸
گسترش تظاهرات اعتراضی در عراق

مقررات منع رفت و آمد در عراق شکسته شد

همراهی ورزشکاران و دانشجویان
طی 24 ساعت گذشته و به‌رغم تصویب برخی مطالبات مردم در مجلس, تظاهرات در شهرهای عراق گسترش یافت. حیدر العبادی نخست وزیر سابق و مقتدی صدر، برای خروج از بحران، تشکیل دولت موقت غیر حزبی و برگزاری انتخابات پیش از موعد زیر نظر سازمان ملل را پیشنهاد دادند.
مقررات منع رفت و آمد در عراق شکسته شد
به گزارش ایصال نیوز، اقشار مختلف عراق در اعتراض به وجود فساد اداری و وخامت اوضاع اقتصادی روز دوشنبه نیز در بغداد و بسیاری از شهرهای عراق به خیابان‌ها آمدند و خواستار اصلاح در نظام سیاسی عراق شدند.

به گزارش سومریه نیوز، روز دوشنبه هزاران تن از ورزشکاران عراقی از جمله ورزشکاران و طرفداران باشگاه های ورزشی الزوراء، الشرطه و نیروی هوایی در همبستگی با معترضان به میدان التحریر در مرکز عراق آمدند.

بر اساس همین گزارش دیروز در بغداد و بسیاری از شهرهای عراق، هزاران دانش آموز و دانشجو با تعطیل کردن کلاس های درس به صف تظاهرکنندگان پیوستند.

در کربلا نیروهای امنیتی با دانشجویان درگیر شدند و برخی گزارشها از ضرب و شتم دانشجویان و دانش آموزان و کشته شدن یک دانشجو حکایت دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عراق، فرماندهی نیروهای امنیتی عراق اعلام کرد، نیروهایی که با دانشجویان با خوشونت برخورد کرده اند، تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.  

آناتولی نیز گزارش داد نیمه شب دوشنبه هزاران نفر از ساکنان بغداد، پایتخت عراق علی‌رغم اعلام مقررات منع رفت و آمد در این شهر با در دست داشتن پرچم‌ این کشور جهت اعتراض به این مقررات در میدان تحریر تجمع کردند.

معترضان در واکنش به مقررات منع عبور و مرور در این استان همچنین شعار «نمی‌توانید ما را در خانه نگه دارید» سر دادند.

معترضان عراقی دیشب به یاد کشته شدگان در تظاهرات‌های اخیر شمع روشن کردند.

عباس السودانی رئیس اتحادیه معلمان عراق در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرد: معلمان سراسر کشور در همبستگی با معترضان و برای شرکت در تظاهرات ضد دولتی تا یکشنبه آینده دست به اعتصاب زده اند.

وی افزود: ما مانند معترضان خواستار محاکمه مفسدان، برقراری عدالت میان مردم و ارائه خدمات عمومی و فرصت های شغلی هستیم. کارمندان دولتی نیز به دلیل ادامه تظاهرات نتوانستند به محل کار خود بروند.

به گزارش خبرگزاری های عراق حیدر عبادی نخست وزیر پیشین عراق روز دوشنبه پیشنهاد داد برای پاسخ به مطالبات مردم و خروج از بحران، یک دولت موقت غیر حزبی تا اصلاح قانون اساسی و برگزاری انتخابات قدرت را در دست بگیرد و به اداره امور بپردازد.

شورای عالی قضایی عراق دیروز حیدر العبادی را به همدستی با مفسدان متهم و تهدید کرد هیچ کس از تعقیب و بازداشت مصون نیست، اما با پاسخ تند العبادی روبرو شد، العبادی به شورای عالی قضایی توصیه کرد استقلال خود را حفظ کند.
مقتدی صدر نیز پیشنهاد کرد انتخابات زودهنگام عراق زیر نظر سازمان ملل برگزار شود و بیش از این دولت در برابر خواست ملت عراق لجاجت نکند و با حضور در مجلس پاسخگوی رفتار خود باشد.

نمایندگان تظاهرکننده همچنان بر ادامه اعتراضات و گسترش آن در روزهای آینده تا رسیدن به مطالبات خود تاکید دارند. کمیته حقوق بشر عراق آمار کشته شدگان اعتراضات عراق در روز دوشنبه را شش نفر اعلام کرد. 

انتهای پیام/*    
۱
مرجع : سومریه نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما