plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰
کد مطلب : ۵۴۰۰
توفان تحولات در عراق

جمعه خونین در عراق با دهها کشته و 2000 زخمی

اعلام مقررات منع رفت و آمد در استان کربلا
تظاهرات اعتراضی از پیش اعلام شده مردم عراق در روز جمعه به خشونت کشیده شد و بیش از 40 کشته و 2000 زخمی برجای گذاشت. دولت، مقررات منع آمد و شد در 6 استان عراق از جمله استان کربلا وضع کرده است.
جمعه خونین در عراق با دهها کشته و 2000 زخمی
ایصال نیوز - بغداد و بسیاری از شهرهای جنوب و مرکز عراق روز جمعه شاهد اعتراضات گسترده علیه فساد و فقر و بیکاری بود. گزارش خبرگزاری های عراق حاکی است باوجود اعلام  آمادگی نیروهای امنیتی عراق برای حمایت از تظاهرکنندگان و اعلام مسالمت آمیز بودن اعتراضات، پس از اوج گیری اعتراضات و وقوع ناآرامی های خشونت آمیز که با به آتش کشیده شدن برخی ساختمان های دولتی و مقرهای حزبی همراه بود، بر اساس آخرین آمار غیر رسمی بیش از 40 نفر کشته و حدود 2000 نفر نیز مجروح شدند.

هنوز عوامل شلیک کننده به تظاهرکنندگان مشخص نشده است امّا گفته می‌شود دشمنان ملّت عراق با تلاش برای ایجاد تفرقه و هرج و مرج در عراق، در تلاش اند دولت قانونی این کشور را سرنگون کرده و زمینه مداخله بیش از پیش خود در عراق را فراهم کنند.

کمیته حقوق بشر عراق شب گذشته آمار کشته های تظاهرات روز جمعه را 21 نفر و آمار زخمی ها 1700 نفر اعلام کرده بود.

به گزارش العالم، اعترضات مردم استان کربلا به عدم اجرای برنامه‌های اصلاحی دولت و فساد و بیکاری از صبح روز جمعه بالا گرفت، به طوری که منجر به ایجاد هرج و مرج در این استان شده است. استانداری کربلا  با توجه به وخامت اوضاع امنیتی،مقررات منع قانون آمد و شد را در در استان کربلا وضع کرده است.

سومریه نیوز نیز به نقل از مقامات امنیتی استان کربلا گزارش داد که مقررات منع قانون آمد و شد در این استان از ساعت 12 جمعه شب تا 12 ظهر شنبه برقرار شده است. تظاهرات اعتراضی جمعه در شهر کربلا در ساعاتی از شب به تشنج کشیده شد.

سومریه نیوز همچنین اعلام کرد، براساس اعلام مقامات امنیتی عراق، شش استان جنوبی عراق اعلام کردند که بدلیل بروز خشونت‌های گسترده، مقررات منع رفت و آمد را از جمعه شب به اجرا گذاشته‌اند. بغداد و استان های بصره، نجف، دیوانیه، کربلا، واسط ،میسان، المثنی، ذی قار و بابل از صبح روز جمعه شاهد تظاهرات های گسترده ای بود که خواهان اصلاحات و مبارزه با فساد و فراهم آوردن فرصتهای کاری شدند.

عادل عبدالمهدی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح اختیار برقراری حالت فوق العاده را به استانداران واگذار کرده است تا بر اساس شرایط محلی در این خصوص تصمیم گیری کنند.

از سوی دیگر به گزارش العالم، نماینده آیت الله سیستانی در نماز جمعه کربلا در بیانیه ای از معترضان خواست به اموال عمومی و خصوصی آسیب نرسانند. وی همچنین تاکید کرد که نیروهای امنیتی باید تضمین کننده امنیت اعتراضات باشند. نماینده آیت الله سیستانی همچنین گزارش تحقیق دولت را ناکافی و غیر قابل قبول دانست و خواستار تشکیل گروه «تحقیق مستقل» برای شناسایی عوامل کشتار تظاهرات اخیر عراق شد.  

در همین حال، براساس گزارش العالم، شامگاه جمعه گروه شیعی عصائب اهل الحق عراق اعلام کرد یکی از فرماندهان این گروه و برادرش در حمله افراد ناشناس ترور شده‌اند.

به گزارش اسکای نیوز، آخرین خبرها از عراق حاکی است در تظاهرات روز جمعه حداقل 8 نفر در بغداد، و 32 نفر در استانهای جنوبی عراق کشته شده اند. با توجه به اعلام مقررات منع رفت و آمد، اوضاع امنیتی عراق در بامداد شنبه نسبتا آرام گزارش شده است اما انتظار می رود، با توجه به تلفات روز جمعه و فراخوان انجام شده در شبکه های مجازی عراق، تظاهرات اعتراضی از عصر شنبه مجددا ادامه یابد.

تظاهرات اعتراضی از حدود یک ماه قبل (اول اکتبر) در بغداد و اکثر شهرهای مرکز و جنوب عراق در اعتراض به بیکاری و فساد آغاز شد و پس از یک هفته نا آرامی که منجر به کشته شدن 149 نفر شد به دلیل ایام اربعین متوقف شد و با پایان یافتن مراسم اربعین حسینی، تظاهرات اعتراضی مجددا از دیروز جمعه آغاز شد. معترضان ضمن اعتراض به مشکلات معیشتی و فساد اداری، اکنون خواستار مبارزه جدی با فساد هستند.

انتهای پیام/*
۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما