plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۳
کد مطلب : ۵۰۴۹

آخرین تحولات حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه

در سومین روز حملۀ ارتش ترکیه و شورشیان متحد آنکارا به مواضع کردها در شمال سوریه و همزمان با موج جهانی محکومیت این عملیات، جنگنده ها و توپخانه‌های ترکیه مواضع کردهای سوریه را بشدت هدف قرار دادند که منجر به کشته شدن دهها نفر شد.
آخرین تحولات حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه
به گزارش ایصال نیوز، همزمان با موج جهانی محکومیت تجاوز ترکیه به خاک سوریه به بهانه ایجاد منطقه امن،  وزارت دفاع ترکیه ادعا کرد که دست‌کم ۳۴۲ تن از نیروهای کرد در جریان این عملیات کشته شده‌اند؛ پیش از این نیروهای دموکراتیک سوریه از کشته شدن ۲۲ تن از نظامیان این گروه در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه خبر داده بود. در پی این حملات دهها هزار نفر نیز مجبور به ترک خانه‌هایشان و فرار از منطقه شدند.

بنا بر اعلام برنامۀ جهانی غذای سازمان ملل متحد، تنها در «تل ابیض» و «رأس العین» در پی افزایش خشونت‌ها بیش از ۷۰ هزار نفر از ساکنان آواره شده‌اند. برنامۀ جهانی غذا همچنین هشدار داده است که ضروریست سازمان ملل برای کمک به ۶۵۰ هزار نفر که در مناطقی در شمال‌شرق سوریه ساکن هستند، دسترسی داشته باشد.

*انفجار در نزدیکی پست نیروهای آمریکایی در شمال سوریه
عصر روز جمعه یک انفجار در اطراف پست نیروهای آمریکایی در نزدیکی شهر کوبانی در شمال سوریه رخ داد اما به گفته مقامات آمریکایی به کسی آسیبی نرسیده است. هنوز منبع این انفجار و اینکه آیا از سوی نیروهای ترکیه یا گروههای دیگری صورت گرفته باشد، مشخص نیست.

*آمریکا: تحریم‌های ترکیه آماده است، اما فعلا اعمال نمی‌شود
وزیر خزانه‌داری آمریکا روز جمعه اعلام کرد دونالد ترامپ به مقام‌های اجرایی کاخ سفید اجازه داده است تا «تحریم‌های بسیار مهم» تازه‌ای را علیه ترکیه آماده کنند. استیون منوچین با این حال گفت که تحریم‌های مورد نظر رئیس جمهوری آمریکا که به دلیل حمله ترکیه به شمال شرقی سوریه تنظیم شده، فعلا قرار نیست اعمال شود و در صورت لزوم اجرایی خواهد شد. وی در مورد این تحریم‌ها افزود: «تحریم‌ها بسیار سخت هستند و امیدوارم مجبور به استفاده از آنها نشویم. اما اگر لازم بدانیم می‌توانیم اقتصاد ترکیه را فلج کنیم.»
منوچین با اشاره به این که ترامپ «نگران آسیب رساندن احتمالی ترکیه به غیرنظامیان» است، گفت که رئیس جمهوری آمریکا مایل نیست که حتی یک نفر از ستیزه‌جویان زندانی داعش فرار کند.

*اردوغان: هر که هر چه می‌خواهد بگوید، عملیات متوقف نمی‌شود
رجب طیب اردوغان بار دیگر تأکید کرد که ترکیه عملیات نظامی خود موسوم به «چشمه صلح» علیه نیروهای کرد در شمال سوریه را متوقف نخواهد کرد. رئیس جمهوری ترکیه شامگاه جمعه ۱۹ مهر گفت: «ما حرکتی را که علیه حزب اتحاد دموکراتیک و یگان‌های مدافع خلق آغاز کرده‌ایم هرگز متوقف نخواهیم کرد، حالا هر کسی هر چه می‌خواهد بگوید. از چپ و راست دارند ما را تهدید می‌کنند که این پیشرفت را متوقف کنیم.»
حمله جاری ترکیه به خاک سوریه تاکنون انتقادهای بسیاری را در جامعه بین‌الملل برانگیخته است.

*سه سرباز ترک کشته شدند
شبکه تلویزیونی تی‌آرتی ترکیه اعلام کرد از آغاز عملیات «چشمه صلح» تاکنون ۳ نفر از نیروهای ترک کشته شده‌اند. به گزارش این شبکه، دو سرباز ترکیه بر اثر برخورد خمپاره‌‌هایی که از سمت «تل رفعت»، منطقه تحت کنترل پ‌کاکا به پایگاه نیروهای مسلح ترکیه درمنطقه شلیک شد، جان خود را از دست دادند. ترکیه پیش از این نیز از «شهادت» یکی از سربازان خود خبر داده بود و به این ترتیب شمار تلفات ارتش ترکیه بنا بر اخبار رسمی به ۳ نفر رسیده است.
تی‌آرتی گزارش داده است که در همان ناحیه ۶ سرباز دیگر ترک نیز بر اثر اصابت خمپاره مجروح و با آمبولانس به بیمارستان شهر کلیسا (کیلیس) منتقل شده‌اند. تی‌آرتی همچنین با اعلام این که در حمله خمپاره‌ای کردها به شهر سوروچ، ۲ شهروند غیرنظامی کشته و ۲ نفر دیگر مجروح شده‌اند، ادعا کرد که ارتش ترکیه در چهارچوب عملیات نظامی خود در خاک سوریه، نیروهای کرد را از ۱۳ روستا در منطقه تل ابیض و رسولین عقب رانده است.

*کل مرز در آتش است
رامی عبدالرحمن، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن اعلام کرد که نیروهای ترکیه ۹ روستا را در نزدیکی «رأس العین» و «تل ابیض» تصرف کرده‌اند. بنا بر اعلام مروان قامیشلو، از مسئولان رسانه‌ای نیروهای دموکراتیک سوریه نیز در طول شب گذشته درگیری‌ها در نقاط مختلف مرز از «عین دیوار» تا کوبانی ادامه داشته است؛ به گفتۀ او «کل مرز در آتش بوده است.»

*انفجار خودرو در قامیشلی و از سر گیری بمباران‌ها در تل ابیض
در سومین روز درگیری‌ها، شهر مرزی «قامیشلی» سوریه که بزرگترین شهر در منطقۀ تحت کنترل کردها محسوب می‌شود، هدف بمباران شدید نیروهای ترک قرار گرفت. همزمان با گلوله باران‌ها، انفجار یک خودروی بمب گذاری شده نیز باعث شد دست‌کم ۳ غیرنظامی کشته و ۹ نفر زخمی شوند. گروه داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است. به گفتۀ شاهدان، حملات ترکیه به شهر «تل ابیض» نیز از سر گرفته شده است.
گفتنی است بجز قطر، دیگر کشورهای جهان عملیات نظامی ارتش ترکیه در شمال سوریه را تقبیح نموده یا محکوم کرده اند.
انتهای پیام/*
۲
مرجع : یورونیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما