plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹
کد مطلب : ۴۹۷۶
در نشست خبری سخنگوی شورا مطرح شد

اعطا: نمایندگان مجلس به دغدغه های شورا درباره لایحه مالیات بر ارزش افزوده توجه کنند

فقدان مطالعات کارشناسی درباره ساخت اتوبان صدر
سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: به نمایندگی از شورای شهر تهران از نمایندگان مجلس درخواست می‌کنم در آستانه تصمیم‌گیری درباره لایحه مالیات بر ارزش افزوده به دغدغه‌های شوراها و پیگیری‌هایی که از سوی شورای عالی استان‌ها صورت گرفته است، توجه کنند
اعطا: نمایندگان مجلس به دغدغه های شورا درباره لایحه مالیات بر ارزش افزوده توجه کنند
به گزارش ایصال نیوز، علی اعطا در هشتمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه سیزدهم مهر ماه روز نیروی انتظامی بود و هم‌اکنون در هفته نیروی انتظامی هستیم، اظهار کرد: نهاد پلیس و نهاد شهرداری تقریباً در تاریخ کشور در یک مقطع زمانی پدید آمدند و صرف‌نظر از آنچه طی صد سال اخیر روی داده است دو نهاد نظمیه و بلدیه از گذشته تا به امروز از لحاظ همکاری و هماهنگی از یک میزان همکاری قابل قبول و مطلوب برخوردار بوده‌اند.
وی با بیان اینکه این دو نهاد ضمن حفظ استقلال طرفین به لحاظ جایگاه حقوقی دارای سطح درک متقابل به لحاظ جایگاه و همکاری قابل توجه و شایسته‌ای هستند، عنوان کرد: به همین مناسبت شایسته است به نمایندگی از مجموعه شورا، هفته نیروی انتظامی را خدمت همکارانم در ناجا، مجموعه نیروی انتظامی و فاتب و همچنین سردار رحیمی فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ تبریک عرض کنم.
سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به لایحه مالیات بر ارزش افزوده که هم‌اکنون در مجلس مطرح است تصریح کرد: این لایحه از چند زاویه برای مدیریت شهری واجد اهمیت است. لایحه مالیات بر ارزش افزوده بعد از سال‌ها به مرحله‌ای رسیده که بالاخره در آستانه تعیین تکلیف قرار گرفته تا جایگاه مدیریت شهری مشخص شود.
اعطا با اشاره به اینکه عدم تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده باعث می‌شود که مدیریت شهری و شوراها در آستانه یک خطر بالقوه قرار گیرند، گفت: به نمایندگی از شورای شهر تهران از نمایندگان مجلس درخواست می‌کنم در آستانه تصمیم‌گیری درباره لایحه مالیات بر ارزش افزوده به دغدغه‌های شوراها و پیگیری‌هایی که از سوی شورای عالی استان‌ها صورت گرفته است، توجه کنند.
وی ادامه داد: مجلس تا این لحظه نپذیرفته که موضوع عوارض از مالیات تفکیک شود و این باعث می‌شود عوارضی که شهرداری‌ها نیازمند وصول آن هستند منتفی شود، این در حالی است که این موضوع قبلاً در متن قانون پذیرفته شده و در حال حاضر حذف شده است. بند 10 ماده 9 به کمیسیون بازگشته تا بررسی‌های بیشتری صورت گیرد و این اصلاح انجام شود تا شوراها و شهرداری‌ها با مشکل مواجه نشوند.
اعطا با بیان اینکه سهم شهرداری‌ها در گذشته از این میزان 4 درصد بوده است عنوان کرد: هم‌اکنون سهم شهرداری‌ها در آستانه تبدیل شدن به 3 درصد است این در حالی است که شهرداری‌ها به عنوان منبع پایدار روی این سقف حساب باز می کنند و این باعث عدم تعادل بین منابع و مصارف در حوزه مالی مدیریت شهری می‌شود.
سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به ماده 53 لایحه مالیات بر ارزش افزوده عنوان کرد: این امکان وجود دارد که حق وضع عوارض از شوراها گرفته شود و در اختیار وزارت کشور قرار گیرد که در این حالت کارکرد شوراها با مشکل مواجه خواهد شد و یکی از مهم‌ترین جایگاه‌های پیش‌بینی شده برای شوراها از حَیِّض انتفاع ساقط می‌شود.
اعطا با اشاره به شاخص‌های برنامه پنج ساله سوم توضیح داد: در اجرای ماده94 برنامه 5 ساله سوم شهرداری به زودی ماده واحده‌ای با موضوع شاخص‌های برنامه پنج ساله سوم در صحن مطرح می‌شود تا در 6 حوزه مأموریت شهرداری، کنترل و نظارت بر اجرای برنامه امکان‌پذیر شود تا مشخص شود در هر ماه، فصل، نیم‌سال و سال چه اقداماتی انجام شده و نظارت‌ها با معیار جدی‌تری مشخص شود.
گشایش هایی درباره وضعیت گود جنب برج میلاد حاصل شده است

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت گودهای پر خطر در تهران گفت: ما در مجموعه ضوابط عمرانی تعریفی برای گودهای پر خطر نداریم و در این زمینه برداشت های متفاوتی وجود دارد.
به گفته اعطا؛ در حدود دو سال پیش اعلام شد ۲۰۰ گود پرخطر در تهران وجود دارد، برخی از آنها به دلیل مشکلات مالی و برخی دیگر ‌به دلیل مشکلات حقوقی رها شده بودند که عمدتا هم مربوط به شهرداری نبود و برخی مربوط به بخش خصوصی بوده است.
این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری با پیگیری‌های کمیته عمران شورای شهر تهران بررسی‌های خود در این زمینه را آغاز کرده است، گفت: شهرداری گودهایی که در اولویت بوده پیگیری کرده و هشدار داده و برخی را هم مقام سازی کرده است. درباره گود مجاور برج میلاد در حدود دو سه ماه اخیر اخباری از سوی مهندسان مشاور مطرح شد که باید درباره گود برج میلاد تصمیم عاجل تری گرفت.
اعطا ادامه داد: شورای شهر بر اساس وظیفه نظارتی خود ورود پیدا کرد. شهرداری منطقه، معاونت عمران و پیمانکار مربوطه نشست هایی را برای رسیدن به توافقاتی آغاز کردند. اما مساله اساسی گود جنب برج میلاد حقوقی است. گشایش هایی در این زمینه حاصل شده است که اگر کار به جریان بیفتد، از این وضعیت کنونی خارج می شود.
سخنگوی شورای شهر در پاسخ به پرسشی درباره دستگیری سارقان سردیس قیصر امین پور هم توضیح داد: هنوز گزارشی از این موضوع به ما داده نشده، ما هم در اخبار این موضوع را دیدیم و‌ گزارشی به دست ما نرسیده است.
به گزارش خبرنگار شهرنوشت، علی اعطا سخنگوی شورای شهر در پاسخ به سؤالی درباره واکنش‌های رئیس فعلی و سابق شورای شهر تهران درباره ضرورت ساخت برج میلاد و اتوبان دوطبقه صدر گفت: واقعیت این است که در رابطه با ساخت اتوبان دوطبقه صدر در شهرداری هیچ مطالعه‌ای انجام نشده که چرا باید این اتوبان در دو طبقه ساخته شود، البته وقتی تصمیم به ساخت گرفتند مطالعات فنی انجام شد.
وی با بیان اینکه ما هیچ سابقه‌ای مبنی بر توجیه ضرورت یا طرح مصوبی در میان سوابق پیدا نکردیم، عنوان کرد: در هیچ سند مصوب یا طرح جامع، تفصیلی و ... مطالعه‌ای که نشان دهد ضرورت احساس این بزرگراه وجود داشته پیدا نشده است.
اعطا در مورد ساخت برج میلاد نیز گفت: زمانی که برج میلاد ساخته می‌شد دو دهه بود که در هیچ کجای دنیا دیگر برج مخابراتی ساخته نمی‌شد.
وی تأکید کرد: آقای هاشمی هم عنوان کرد هزینه‌ای که اینجا صرف شده می‌توانست صرف اولویت‌های دیگر شود.
اعطا همچنین درباره پرسشی با موضوع هزینه‌های هفته تهران گفت: اطلاع دقیقی از میزان هزینه‌ها ندارم، اما احتمالاً این هزینه‌ها مربوط به مرکز ارتباطات و در ردیف دیپلماسی شهری بوده است و احتمالاً با همکاری برخی معاونت‌ها صرف شده است.

گزینه‌ای جدی برای سازمان فرهنگی و هنری معرفی نشده است

علی اعطا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شنیده شده یکی از معاونان دوره مدیریت پیشین قرار است جایگزین اوحدی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شود، گفت: در مورد سازمان فرهنگی و هنری، شهرداری تصمیم‌گیر نهایی نیست؛ این سازمان، هیأت امنایی 11 نفره دارد که یک نفر از شهرداری و یک نفر از شورای شهر عضو آن هستند.
وی گفت: صحبت رفتن اوحدی از سازمان فرهنگی و هنری چند وقتی است مطرح شده اما درباره جایگزین احتمالی ایشان هیچ بحثی مطرح نبوده است.
علی اعطا در ادامه نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص زمان بهره‌برداری از خانه اتحادیه توضیح داد: در این باره از سازمان زیباسازی کسب اطلاع شده و تعدادی از اعضای شورای شهر نیز از این مکان بازدید کرده‌اند. گزارش‌های سازمان زیباسازی حاکی از این است که این خانه تقریباً قابل بهره‌برداری است اما به دلایلی بهره‌برداری آن به تعویق افتاده است که از جمله آنها می‌توان به این موضوع اشاره کرد که کاربرد و نوع بهره‌برداری از خانه اتحادیه هنوز مشخص نیست و شهرداری در این باره به جمع‌بندی روشنی که مورد قبول شورای شهر باشد نرسیده است.
سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اهمیت شیوه مطلوب بهره‌برداری از خانه اتحادیه و اهمیت آن برای شورا و کمیسیون مربوطه توضیح داد: تصمیم بر این شد تا بررسی‌های بیشتری در این باره صورت گیرد اگرچه ترجیح بر این بود که بهره‌برداری در هفته تهران انجام شود، اما احتمال می‌رفت که اگر بهره‌برداری صورت گیرد در مجموع در بازه زمانی کوتاه، نارضایتی‌‌هایی اتفاق بیفتد به همین دلیل بهره‌برداری برای مدت زمانی به تعویق افتاد.

جهت گیری کلی شهرداری انتشار عمومی حقوق مدیران شهری است

اعطا در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره اعلام حقوق مدیران شهری در سامانه شفافیت و اعلام شهرداری مبنی بر توقف این موضوع توضیح داد: البته این گونه نبوده است که روابط عمومی شهرداری از اعلام حقوق مدیران جلوگیری به عمل آورده باشد. احتمالاً اشاره شما به مکاتبه‌ای است که در ماه پیش از سوی رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران انجام شده و خواسته شده با توجه به اهمیت موضوع و تبعات افکار عمومی و رسانه‌ای موضوع با حساسیت ویژه‌تری مورد بررسی قرار گیرد.
سخنگوی شورای شهر تهران تأکید کرد: البته در شورا ترجیح ما این است که این کار انجام شود اما گویا در معاونت منابع انسانی در زمان آقای شیخ زیرساخت‌ها آنطور که باید و شاید فراهم نشده تا اطلاعات درست روی سامانه قرار گیرد و در مجموعه خروجی‌ها، اطلاعات نادرستی روی سایت قرار گرفته است. البته جهت‌گیری کلی این است که این اطلاعات منتشر شود.
اعطا تأکید کرد: نفی نمی‌کنم که در شهرداری مقاومت‌هایی نسبت به این موضوع وجود دارد. اما صرفاً در برخی از سطوح این مقاومت‌ها انجام می‌شود.
سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به سؤال دیگری درباره سقوط جرثقیل در بزرگراه بسیج و بررسی موضوع گفت: به لحاظ ساختار مدیریت ایمنی و HSE اشکالاتی وجود دارد که آنها را احصاء کرده‌ایم و در همین مورد خانم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران مکاتبه‌ای را با دکتر حناچی در این رابطه انجام داده و خواستار بازنگری در ساختار HSE در راستای افزایش هماهنگی، تعامل و ارتباط مؤثر در تمام سطوح و تأمین ضمانت اجرایی شدند.
اعطا با اشاره به اینکه موضوع سقوط جرثقیل در بزرگراه بسیج و انتهای خیابان محلاتی که منجر به فوت دو نفر از همشهریانمان شد در دست بررسی است، عنوان کرد: مسئولیت این موضوع بر عهده شهرداری نبوده و در اختیار بهره‌بردار قرار گرفته و پیمانکار و جرثقیل طرف قرارداد شهرداری نبوده‌اند بلکه طرف قرارداد بهره‌بردار بوده‌اند به همین دلیل این موضوع دارای پیچیدگی‌های حقوقی است که برای اظهارنظر باید بررسی‌های بیشتری انجام شود.
در ادامه این نشست، سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی درباره برخی تخلفات احتمالی و انتقادها به عملکرد شورای معماری مناطق توضیح داد: موضوعی که در شورای شهر دنبال می کردیم این بود که شوراهای معماری مناطق دیگر نتوانند تراکم اضافه کنند. به این معنی که نمی توانند سطح اشغال و طبقات را اضافه کنند.
به گفته وی؛ در حال حاضر با حساسیتی که شورا نشان داد و جدیت معاونت شهرسازی و‌ معماری در این مدت، این کنترل تا حد قابل قبولی انجام شد به طوری که معاونت شهرسازی به صورت سیستمی جلوی این کار را گرفته و نمی توانند در مناطق طبقات را اضافه کنند.
سخنگوی شورای شهر تهران، با بیان اینکه مواردی را که تذکر دادیم و سپس بررسی مشخص شد عمدتا مربوط به قبل از این تصمیم‌ بوده است، گفت: این تصمیم جدید هم نیاز به نظارت دارد تا ماندگار شود. در نهایت، شهرداری را موظف به ارایه لایحه ای کردیم که در آن حدود اختیارات شورای معماری مناطق را مشخص کند.
اعطا در پاسخ به پرسشی درباره کامل نبودن اطلاعات سامانه شفافیت و برخی تناقض ها توضیح داد: اگر مسیر شفافیت نبود نمی شد به برخی تناقض ها هم دست پیدا کرد. هدف شفافیت این است که نظارت عمومی محقق شود. البته باید بر روند شفاف سازی هم نظارت صورت بگیرد.
وی افزود: سامانه شفافیت ایراداتی دارد که ممکن است شورا به همه آنها واقف نباشد، بنابراین رسانه ها و تشکل ها باید روی آن بحث و بررسی داشته باشند. ما برخی از ایرادها را نفی نمی کنیم.

فخاری: ضرورت توجه بیشتر به مشارکت‌های مدنی و فعالیت‌های محله‌ای در حوزه کودکان

به گزارش خبرنگار شهرنوشت، الهام فخاری عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران سخنران دیگر این نشست بود. وی به عنوان مسئول کمیته اجرایی «تهران، شهر کودک» گفت: تهران از جمله پایتخت‌هایی است که در سال 89 – 88 به الگوی شهر دوست‌دار کودک پیوسته و در سال 94 از طریق مصوبه شورای شهر تهران برنامه اجرایی شهر دوست‌دار کودک توسط شهردار وقت ابلاغ شده است.
وی افزود: اعتبار مرحله اول برنامه اجرایی تا تابستان سال 97 بود که به پایان رسیده و ما در ابتدای مرحله دوم این طرح هستیم.
فخاری با بیان اینکه بر اساس مصوبه، دو کمیته برای تهران، شهر دوست‌دار کودک طراحی شده است گفت: ابتدا کمیته اجرایی که باید یک عضو از اعضای کمیته فرهنگی در آن قرار داشته باشد و دیگری کمیته نظارت که شامل اعضای شورای شهر از کمیسیون‌های مختلف هستند.
فخاری با بیان این مطلب که آنچه باید انجام می‌شد شامل محورهای مختلفی بود، گفت: به عنوان مثال زیرساخت‌های شهری، همکاری‌های اجتماعی، مشارکت‌های مدنی، تعامل‌ها و ... باید در این کمیته‌ها دیده و بررسی می‌شد.
وی با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در این زمینه گفت: در دوره شورای سوم شاهد برگزاری یک جلسه، در شورای چهارم یک جلسه و در دو سالی که شورای پنجم مستقر شده این کمیته سه جلسه رسمی و ده جلسه هم‌اندیشی و تدوین راهبردهای نظارتی با فعالان و متخصصان برگزار کرده است.
این عضو شورای شهر تهران گفت: به نظر می‌رسد اقدامات صورت‌گرفته در زمینه تهران، شهر کودک بیشتر ناظر بر زیرساخت‌ها بوده است. مناسب‌سازی محوطه بازی، تعمیر وسایل، کم‌خطر کردن آنها و ... از جمله این اقدامات است. اما در محورهای تعامل اجتماعی، مشارکت مدنی و فعالیت‌های محلی نیاز به کار بیشتری داریم.

ارائه گزارشی از فعالیت های مرکز پرتو در صحن شورای شهر

فخاری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه حوزه وظایف شهرداری در زمینه آسیب‌های کودکان و نوجوانان در شهر چیست، توضیح داد: اگر بخواهیم به بخش سنی کودک و نوجوان در شهر بپردازیم باید آسیب‌های هر حوزه را نیز بررسی کنیم؛ همچون آسیب هایی که در حوزه بی‌سرپناهی، اعتیاد، بی‌سرپرستی و مشکلات کودکان و نوجوانان توان‌یاب وجود دارد.
وی با بیان اینکه نظام سلامت فقط به منزله مداخلات پزشکی نیست، گفت: کاری که در نظام سلامت شهرداری هم انجام می‌شود تأکید بر آموزش و سلامت روح و روان دارد. برخی از آسیب‌ها مانند اعتیاد و بی‌سرپناهی و بسیاری از آسیب‌های دیگر به طور مستقیم با بهزیستی در ارتباط است. آن طور که قانون مشخص کرده دستگاه‌ها وظایف مشخصی در این زمینه دارند. از طرف دیگر مداخله در کار یکدیگر هم سبب به هم‌ریختگی و بی‌راهه رفتن قانون می‌شود.
به گفته فخاری آنچه که شهرداری انجام داده و جزو وظایفش است فراهم کردن فضا و ظرفیت بسیار ارزشمندی به عنوان مدارس پرتو است. مدارس پرتو با هدف توانمندسازی اجتماعی و آموزش مهارت‌ها با تمرکز بر حمایت از کودکان کار و خیابانی طراحی شده اند.
رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه از این مدارس بازدید شده و به زودی هم در صحن علنی شورای شهر درباره مدارس پرتو توضیحاتی خواهیم داد، افزود: اخیراً از این مدارس با عنوان مدارسی از جنس مدارس آموزش و پرورش به ویژه برای اتباع و کودکانی مانند کودکان افغانستانی استفاده می‌شود. فارغ از اینکه همه ما معتقد هستیم کودکان فارغ از اینکه اتباع چه کشوری هستند باید آموزش ببینند، باید آیین‌نامه مدارس پرتو به درستی اجرا شود و به مدارس آموزش و پرورشی تبدیل نشود چرا که این مدارس برای کودکان کار و با تأکید بر آموزش مهارت‌ها طراحی شده است.
فخاری تأکید کرد: ما نمی‌گوییم این مراکز تعطیل شود اما زیرساخت‌ها را باید طوری طراحی کنیم که مدارسی مانند پرتو خدمت اصلی خود را که آموزش مهارت است انجام دهند.
این عضو شورای شهر تهران درباره ایمنی و مربی‌های خانه‌های کودک در سطح شهر توضیح داد: یکی از مواردی که در برنامه تحقق شهر دوست‌دار کودک بر آن تأکید شده بود طراحی خانه‌های کودک محلات است که با هدف تأمین عادلانه وسایل بازی برای گروه‌های کم‌برخوردار شهر احداث شد.
وی ایجاد اتاق‌های بازی در سطح شهر را ایده خوبی عنوان کرد اما گفت: در عمل بسیاری از این اتاق‌ها و خانه‌ها به سمتی برده شده که عملکرد آن ها شبیه مهدکودک‌ها شده است. کار نظارتی در این زمینه انجام شده و گزارش آن در حال تکمیل است که اگر طبق دستورالعمل انجام شود این اتاق‌ها، اتاق بازی است و ضوابط تعیین‌شده‌ای دارد.
فخاری با بیان اینکه اگر این کار در پاسخ به یک نیاز محله‌ای به صورت مهدکودک درآمده، بهزیستی باید این موارد را ارزیابی کند، اظهار کرد: وضعیت واحدی برای هر 22 منطقه وجود ندارد اما اگر در جایی از شهر نیاز به مهدکودک احساس می‌شود شهرداری می‌تواند زیرساخت‌های اتاق‌های بازی در محلات را در اختیار بهزیستی قرار دهد. اما باید ضوابط و مقررات جدیدی برای آنها از لحاظ ایمنی و آموزش‌ها تعیین شود.
وی ادامه داد: بر اساس مصوبه‌ای، مال‌ها و فضاهای عمومی و اقتصادی باید بخشی از فضای خود را به عنوان اتاق کودک طراحی کنند. نظارت بر اینکه چقدر در مورد مراکز خرید این امر انجام شده باید پیگیری صورت گیرد اما متأسفانه هر چقدر به سمت مناطق برخوردار می‌رویم رعایت حقوق عمومی کمتر دیده می‌شود.
فخاری افزود: مثلاً بسیاری از کوچه‌های منطقه 1 فاقد پیاده‌رو شده است. اصلاح این مسایل در شهر نیاز به یک عزم عمومی دارد. البته یک نهاد مثل شهرداری به تنهایی نمی‌تواند الگوی مناسب‌سازی شهر را به سرانجام برساند و نیاز به مشارکت مردم و نهادهای اجتماعی دارد.

مرکز پیام به مردم منطقه 12 بازگردانده شد

الهام فخاری در ادامه با اشاره به بازگشایی مرکز پیام پس از دو سال گفت: اولویت ما در مرکز پیام ارائه خدمات سلامت و همکاری بین نهادی است ضمن اینکه توافقات خوبی با بیمارستان‌های محدوده منطقه 11 و 12 صورت گرفته تا در زمینه غربالگری و نظام ارجاع برای درمان و پوشش محله همکاری کند.
وی افزود: نگاه ما در بخش اول سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و در بخش دوم مهارت‌آموزی است و اگر طبق برنامه متناسب با این دو فاز پیش برویم می‌توانیم اقدامات ویژه‌ای برای کودکان و زنان تعریف کنیم.
این عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: معتقدیم مرکز پیام متعلق به مردم محله بوده و ما این مرکز را بار دیگر به مردم بازگرداندیم.
وی با اشاره به تفاوت مرکز پیام و بهاران گفت: بر اساس دستورالعمل مجموعه بهاران وظیفه توان‌افزایی و مهارت‌آموزی را برای افراد بهبودیافته دارد نه معتادان. لذا مرکز پیام، مجموعه بهاران نیست.
فخاری در پاسخ به سؤال دیگری درباره اظهارات استاندار تهران در خصوص واگذاری مراکز بهاران به بهزیستی گفت: ما نشست‌های کاری و حقوقی بسیاری با مجموعه‌های مختلف برگزار کردیم و روال کار ما این بوده که مسایل کاری و حقوقی را پیش از آنکه به نتیجه برسد رسانه‌ای نکنیم.
وی افزود: استاندار تهران دیدگاه‌های خود را مطرح کرد اما ما پاسخ حقوقی به اظهارات ایشان داریم.
وی با اشاره به ماده 88 قانون گفت: شهرداری موظف است در موضوع آسیب، همکاری کند. این همکاری به این معنا نیست که ساختمان‌های خود را به مجموعه‌های دیگر واگذار کند.
وی تأکید کرد: نکته دیگر این است که این به آن معنا نیست که شورا و شهرداری از انجام وظایف خود طفره رفته‌اند. شهرداری فراتر و بسیار بیشتر از دیگر دستگاه‌ها متناسب با احکام بالادستی کار کرده و اقدامات این دستگاه نیز بسیار مؤثر بوده است.
این عضو شورای شهر گفت: ما متوجه نگرانی استاندار نسبت به مسایل اجتماعی هستیم، اما تأکید می‌کنیم اگر قرار است کاری صورت گیرد باید از مجرای قانونی باشد. در این زمینه هم هنوز لایحه‌ای از شهرداری به شورا نیامده که ما آن را بررسی کنیم.

سرقت مجسمه های شهری سریالی نیست

اعطا در ادامه نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت مجسمه دزدیده شده قیصر امین‌پور توضیح داد: دزدیده شدن مجسمه اتفاق خوشایندی نبود. در شهرداری تهران مجموعه‌ای به نام یگان حفاظت شهرداری وجود دارد که مأموریت‌هایشان از طرف ستاد کل به آنها ابلاغ می‌شود و یکی از مأموریت‌ها حفاظت از اموال منقول و غیرمنقول شهرداری است اما اموالی که در فضای شهری وجود دارند محافظت‌شان بر عهده یگان حفاظت شهرداری نیست.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه مدت‌ها شاهد سرقت سریالی مجسمه‌ها در شهر نبودیم احساس نمی‌شود این روند مجدداً به جریان افتاده و ادامه‌دار باشد.
سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه اخیراً سازمان زیباسازی شهر تهران با پلیس آگاهی جلسه‌ای را در این رابطه برگزار کرده است تصریح کرد: همچنین در شورای شهر طرحی تحت عنوان «حریم آثار هنری» تقدیم هیأت رئیسه شده است. اگرچه در این طرح، مشخصاً به بحث سرقت پرداخته نشده اما به نوعی یک نوع حفاظت به شکل نرم است که بر اساس آن می‌توانیم برای حفاظت از آثار هنری از دوربین بهره ببریم تا کنترل دقیق‌تری صورت گیرد.
وی با بیان اینکه این طرح در کمیسیون مشترک حقوقی، شهرسازی و فرهنگی و اجتماعی تهیه و هم‌اکنون به هیأت رئیسه تقدیم شده است گفت: در همین رابطه روز گذشته تماسی با معاون اجتماعی پلیس تهران برقرار کردم و این نشان می‌داد که این موضوع در پلیس هم در دست پیگیری است تا به سرنخ‌هایی دست پیدا کنند. همچنین پیشنهاد شده است در جلسه‌ای با حضور یگان حفاظت و پلیس و واحدهای مرتبط در شهرداری تهران بحث مجسمه‌ها با جدیت بیشتر در دستور کار قرار گیرد و پیشنهادهایی برای پیگیری این موضوع مدنظر است.
اعطا در پاسخ به سؤال دیگری درباره آخرین وضعیت احداث ساختمان پلاسکو عنوان کرد: برای ساخت یک ساختمان باید حتماً از شهرداری پروانه دریافت شود و این موضوع شامل حال پلاسکو هم می‌شود. همچنین وقتی تصمیم بر ساختن ساختمانی وجود دارد باید مشخص شود که چه نوع کاربری برای آن در نظر گرفته شده، البته در طراحی ساختمان، طراح و مهندس ناظر باید مسئولیت‌های مربوط به ساخت ساختمان را بپذیرند. با کمی تسامح می‌توان گفت در منطقه فعلی که قبلاً ساختمان پلاسکو وجود داشت گودی وجود دارد و شهرداری با ضریب صفر – صفر اجازه ساخت‌وساز در این قسمت را ارائه کرده است.
وی ادامه داد: در قسمت شمالی ساختمان، همچنان کسبه نارضایتی‌هایی را اعلام کرده‌اند. اما در این زمینه باید مدیریت ذی‌نفعان صورت گیرد و هرچه سریع‌تر نقشه‌های نهایی و توافقات اعلام شود.
به گفته سخنگوی شورای شهر تهران برای ساختمانی که قرار است به جای پلاسکو ساخته شود باید 400 واحد پارکینگ هم تأمین شود و بر اساس توافقات پیشین یک طبقه از ساختمان به فضایی برای گرامیداشت یاد شهدای آتش‌نشان پلاسکو در نظر گرفته شود.

شهرداری تلاش می‌کند به دور از فضای سیاسی به شهروندان خدمات ارائه دهد

به گزارش خبرنگار شهرنوشت، اعطا در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره آخرین سند ارائه شده در مورد میزان بدهی‌های شهرداری تهران توضیح داد: آقای حناچی در خرداد ماه سال 98، نامه محرمانه‌ای را به شورای شهر تهران ارسال کرد که لیست بدهی‌های شهرداری تهران را نشان می‌داد. این نامه طبقه‌بندی محرمانه دارد به همین دلیل امکان آن را ندارم که اطلاعات ریز نامه را اعلام کنم. اما صرفاً به یک آیتم اشاره می‌کنم و آن میزان دیون و تعهدات بانکی و اوراق مشارکت‌هاست. مدیران شهری در دوره پیشین مدعی شده‌اند که 16 هزار میلیارد تومان بدهی دارند. این در حالی است که دیون و تعهدات بانک‌ها و اوراق مشارکت تا آن مقطعی که در دفاتر حساب ثبت شده است و قطعی تلقی می‌شود 29 هزار و 500 میلیارد تومان است.
سخنگوی شورای شهر تهران اضافه کرد: اگر معاونت مالی و دکتر حناچی مناسب بدانند توضیحات بیشتری در این باره ارائه خواهم کرد. وضعیت مالی شهرداری را همه می‌دانند اما علی‌رغم مشکلات موجود، شهرداری تلاش می‌کند تا در فضایی آرام و به دور از فضای سیاسی به شهروندان خدمات ارائه دهد و از وارد شدن به جدال رسانه‌ای پرهیز کند. شورا نیز در این زمینه شهرداری را حمایت خواهد کرد. همچنین میزان بدهی اعلام شده از بانک‌ها هم قابل استعلام است.
سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به سؤال دیگری درباره وارد شدن اطلاعات نادرست به سامانه شفافیت شهرداری تهران عنوان کرد: سامانه شفافیت راه‌اندازی شد تا به صورت تدریجی و گام به گام مجموعه‌ اطلاعات شهرداری تهران در دسترسی عموم قرار گیرد. در این میان، ممکن است برخی از اطلاعات نادرست باشند اما نباید این نادرست بودن اطلاعات از حدی بالاتر رود. شورای شهر، شهرداری را ملزم کرد تا این سامانه را تشکیل دهد و اگر این سامانه تشکیل نمی‌شد به طور حتم خطاها مشخص نبود. شهرداری ملزم شده تا اطلاعات را برای نظارت همگانی به معرض نمایش بگذارد تا رسانه‌ها، مردم و تشکل‌های مدنی، اطلاعات را مشاهده کنند و درباره آن نظر دهند.
اعطا تأکید کرد: شورا این امکان را ندارد که اطلاعات مربوط به 68 هزار نیرو را مورد بررسی قرار دهد. اما رسانه‌ها و مردم تحت نظارت همگانی می‌توانند این اقدام را انجام دهند. همچنین معاونت منابع انسانی باید به گونه‌ای عمل کند تا اطلاعات، با صحت و دقت در سامانه ثبت شود.
سخنگوی شورای شهر تهران در پایان در پاسخ به سؤالی درباره اهمیت هفته تهران و فرصت‌های پیش روی شورا و شهرداری در این هفته توضیح داد: هفته تهران فرصتی را برای بازخوانی تهران فراهم کرده است و در همین راستا برای هر روز یک عنوانی برگزیده شده است. این عناوین می‌توانند باعث توجه به نکاتی شوند و بنای شکل‌گیری برای ایده‌هایی باشند تا بتوانیم از ایده‌ها برای ایجاد فرصت‌ها استفاده کنیم.

حضور 12 هزار کودک کار و خیابان در تهران

به گزارش خبرنگار شهرنوشت، در ادامه نشست، الهام فخاری در پاسخ به سؤالی درباره تعداد کودکان زباله‌گرد توضیح داد: مسأله زباله‌گردی موضوع پنهانی است و در واقع بچه‌ها در محوطه‌های پنهان نگهداری می‌شوند و آمار ضد و نقیضی در این باره وجود دارد که بخشی از آمار از سوی فعالان مدنی و بخشی دیگر از سوی وزارت کشور و دستگاه‌های مسئول شورای اجتماعی اعلام می‌شود. برخی معتقدند کودکان زباله‌گرد، اتباع غیرایرانی هستند و برخی دیگر اعلام می‌کنند تعداد زیادی از آنها را اتباع ایرانی تشکیل می‌دهند.
وی با بیان اینکه در موضوع زباله‌گردی بخشی از موضوع مرتبط با بهره‌کشی از کودکان کار به مدیریت شهری مربوط می‌شود تصریح کرد: در این زمینه بهتر است تا هر چه سریع‌تر طرح جامع مدیریت پسماند به نتیجه برسد و گرفتار روند مطالعات طولانی نشود. مدیریت شهری در این باره دارای خدمات پایه بوده و نباید اجرای این طرح بیش از این طول بکشد.
رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران درباره تعداد کودکان زباله‌گرد گفت: درباره تعداد این کودکان آماری وجود ندارد اما بر اساس آمارهای اعلام‌شده بیش از 12 هزار کودک کار و خیابان در محدوده تهران حضور دارند که بین تهران و سایر شهرستان‌ها در حرکت هستند.

عزم مدیریت شهری پایتخت برای شناسایی پیمانکاران متخلف پسماند

عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه مدیریت شهری و شهردار تهران در تلاش هستند تا پیمانکاران متخلف را شناسایی و از گردونه کار خارج کنند، تأکید کرد: البته هنوز پیمانکاران متخلف به صورت کامل حذف نشده‌اند و کودکان زباله‌گرد زمانی جمع‌آوری می‌شوند که سیستم فعلی جمع‌آوری شود.
فخاری در پاسخ به سؤال دیگری درباره مهارت‌آموزی کودکان در مدارس رویش و پرتو توضیح داد: مدرسه رویش یکی از زنجیره‌های مدرسه پرتو است که به دلیل قرار گرفتن در محدوده هرندی و شوش و پرجنب‌وجوش عمل کردن از لحاظ رسانه‌ای متمرکزتر به نظر می‌آید. ما در ابتدای دوره از این مرکز بازدید کردیم تا مهارت‌های اجتماعی در این مرکز مورد بررسی قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه لایه دوم حمایت‌ها مربوط به سرپرستان کودکان می‌شود عنوان کرد: باید بررسی شود حمایت‌های صورت‌گرفته تا چه میزان مسأله آسیب‌ دیدگی زندگی این کودکان را کاهش می‌دهد. مهارت‌ها باید به گونه‌ای باشد که کودکان به صورت کامل از چرخه آسیب‌ خارج شوند.
رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به حدود بیش از 10 هزار کودک خیابانی و تأکید بر حمایت طولانی‌مدت از کودکان گفت: این حمایت باید به گونه‌ای باشد تا آنها از چرخه آسیب خارج شوند. البته ارائه خدمات سلامت عمومی به کودکان در مدارس رویش به خوبی صورت می‌گیرد و بخش زیادی از این هزینه‌کردها نه از سوی دولت و شهرداری بلکه از سوی کنشگران مدنی اتفاق می‌افتد.
وی ادامه داد: مصوبه‌ای در خصوص استفاده از شرکت‌ها و کارخانجات به تصویب رسیده است تا آنها نیز مسئولیت‌های اجتماعی خود را به جا آورند، اما این مصوبه هنوز اجرایی نشده است.
وی درباره توجه به مهدکودک‌ها و نظارت بر آنها توضیح داد: بهزیستی ضوابط سخت‌گیرانه‌ای برای مهدکودک‌ها دارد و اگر شرایط نامناسب باشد مهدکودک‌ها پلمپ و مجوز آنها باطل می‌شود همچنین برای ساخت مهدکودک‌ها ضوابط شهرسازی از شهرداری استعلام می‌شود و اگر پاسخ مثبت نباشد و شرایط ایمنی رعایت نشود می‌توان موضوع را به سامانه 137 و 1888 اعلام کرد.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : شهرنوشت
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما