plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲
کد مطلب : ۴۳۱۷

کاهش ارزش لیره سوریه به پائین ترین نرخ در برابر دلار

ارزش پول ملی سوریه در بازار آزاد هم اکنون به 680 لیره در مقابل یک دلار آمریکا رسیده که از زمان استقلال سوریه از فرانسه در سال 1946 تا کنون بی سابقه است. سوریه یكی از كشورهای آسیب دیده إعمال تحریم های آمریکا و غرب و تحمیل جنگ ویرانگر است که سبب افزایش رنج و محرومیت اقتصادی مردم شد. شروع مرحله بازسازی سوریه با داشتن برنامه صحیح سیاسی، اقتصادی می تواند باعث افزایش ارزش پول ملی سوریه شود.
کاهش ارزش لیره سوریه به پائین ترین نرخ در برابر دلار
به گزارش ایصال نیوز، با روند رو به كاهش ارزش «لیره» واحد پول رسمی سوریه در برابر ارزهای خارجی در باراز آزاد این كشور از جمله دلار و یورو ، ارزش لیره سوریه به یک سقوط تاریخی در بازار آزاد رسید. ارزش لیر سوریه در بازار آزاد هم اکنون به 680 لیره در مقابل یک دلار آمریکا رسید که از زمان استقلال سوریه از فرانسه در سال 1946 میلادی تا کنون بی سابقه است. همین امر باعث افزایش قیمت کالاها در بازار سوریه شده است.
به نوشته سر دبیر نشریه الکترونیکی اقتصادی «سوریا ریپورت» روند کاهش ارزش لیره سوریه یا همان لیره دمشقی از سال گذشته شتاب گرفت و از هر دلار معادل 500 لیره در سال پیش، به هر دلار معادل 680 لیره در حال حاضر در بازار آزاد رسیده است، که پائین ترین ارزش لیره در مقابل دلار در تاریخ سوریه است.
در حال حاضر نرخ رسمی دستوری دلار در بانک مرکزی سوریه معادل 434 لیره است، درحالی که قبل از درگیری های داخلی سوریه در سال 2011 نرخ رسمی دلار در بانک مرکزی سوریه 48 لیره بود.
براساس گزارش الجزیره به نقل از نشریه «سوریا ریپورت» علت کاهش بی سابقه ارزش لیره سوریه علاوه بر جنگ داخلی، تروریسم و تحریم های آمریکا، افزایش تقاضای دلار در بازار و نظام بانکی بیروت(لبنان) که بازار اصلی تامین دلار برای واردکنندگان سوریه ای است نیز می باشد. همچنین از دلایل دیگر کاهش ارزش لیر سوریه تصمیم حکومت سوریه در بازداشت خانگی دائی بشار اسد «رامی مخلوف» بزرگترین سرمایه گذار سوریه است. ممنوع الخروجی این سرمایه گذار بزرگ سوری، سایه نگرانی ها را بر اقتصاد سوریه افزایش داده است.
 فعالان و سرمایه گذاران سوریه معتقدند که تحریمهای ظالمانه و ویرانی های ناشی از جنگ سوریه، باعث شده که پیروزی های حکومت سوریه در میدان جنگ هم نتواند جلوی کاهش ارزش لیره سوریه و رکود و تورم فعلی را بگیرد و مردم سوریه همچنان با سختی های تورم اقتصادی درگیر هستند. 
گفتنی است، با توجه به ادامه روند كاهش ارزش لیره در برابر ارزهای عمده خارجی اقدامات بانك مركزی سوریه نیز نتوانست تاکنون از روند كاهش بهای لیره سوریه در برابر ارزهای خارجی جلوگیری كند. بدیهی است شکست تروریست های وابسته به بیگانه و گسترش امنیت در سوریه در صورت برنامه ریزی صحیح سیاسی اقتصادی در دوران بازسازی، می تواند سبب افزایش فرصت های شغلی و كاهش نرخ بیكاری شده و میزان تولید محصولات داخلی در كشور و صادرات را افزایش دهد. سوریه یكی از كشورهای آسیب دیده از اعمال مجازات های یك جانبه غرب و اعمال تحریم ها و تحمیل جنگ است که سبب افزایش رنج و محرومیت اقتصادی و اجتماعی مردم سوریه شده است.
انتهای پیام/*
۴
مترجم : احمد امینی
مرجع : الجزیرة
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما