plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸
کد مطلب : ۳۵۷۶
رئیسی در همایش روز حفاظت و اطلاعات:

سوء ظن بیجا و حسن ظن بیجا آفت کار مجموعه‌های اطلاعاتی است

تقویت دستگاه قضایی با برخورد با قضات و کارکنان فاسد
رئیس قوه قضاییه تدبیر، مهربانی و اقتدار را سه مولفه مهم کار نیرو‌های حفاظت و اطلاعات دانست و از داوری و تصمیم‌گیری درباره افراد بر مبنای گزارش‌های ارزیابی نشده پرهیز داد.
سوء ظن بیجا و حسن ظن بیجا آفت کار مجموعه‌های اطلاعاتی است
به گزارش ایصال نیوز از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در نخستین همایش روز حفاظت و اطلاعات، با تسلیت شهادت امام محمد باقر (ع)، ۱۷ مرداد روز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه را تبریک گفت و تصریح کرد: این روز را به همکاران عزیز تبریک می‌گوییم و یاد و خاطره شهدای قوه قضاییه به ویژه شهید آیت الله دکتر بهشتی، شهید قدوسی، شهید لاجوردی و همه شهدای بزرگواری را که جلوه‌های اخلاص، پایمردی، عدالتخواهی و حق خواهی در دستگاه قضایی بودند، گرامی می‌داریم.


رئیس قوه قضاییه، مسئولیت حفاظت و اطلاعات را بسیار سنگین توصیف کرد و ادامه داد: زمانی ایمان برای مومن اثربخش است که از آن مراقبت شود و انسان دچار لغزش در فکر، اخلاق و عمل نشود. سازمان اداری هم مانند فرد نباید دچار لغزش و انحراف شود. بر همین مبنا کسانی که در مجموعه حفاظت و اطلاعات هستند، وظیفه سنگینی از باب جلوگیری از لغزش و انحراف در یک سازمان دارند.


آیت الله رئیسی، اولین شرط فعالیت به عنوان یک نیروی اطلاعاتی را داشتن ظرفیت بالا عنوان کرد و افزود: فرد با ظرفیت، اطلاعات را تحلیل می‌کند و با تدبیر و اندیشه، آن را در جهت بهره وری صحیح به کار می‌گیرد. 


رئیس قوه قضاییه، ظرفیت افراد را متناسب با میزان عبودیت و اخلاص دانست و اظهار کرد: نیرو‌های حفاظت و اطلاعات در قوه قضاییه، دستگاه‌های اطلاعاتی و نیرو‌های مسلح، در واقع وظیفه صیانت از مجموعه نظام و نهایتا صیانت از امت اسلامی را برعهده دارند؛ بنابراین شرط اساسی برای موفقیت دستگاه‌های رصدکننده، سلامت خود نیرو‌های این دستگاه هاست.


آیت الله رئیسی ادامه داد: صیانت از دستگاه قضایی به عنوان خط مقدم برخورد با مفاسد و ناهنجاری‌ها نیازمند تدبیر، مهربانی و اقتدار است و هیچ یک از این سه عنصر با یکدیگر منافاتی ندارند.


رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه مرتبطان یک پرونده قضایی اعم از قاضی، وکیل، کارشناس، ضابط و اصحاب دعوا باید از هر گونه لغزش و آسیبی مصون بمانند، این امر را وظیفه مجموعه حفاظت و اطلاعات دانست و خاطرنشان کرد: تدابیر حفاظت و اطلاعات در مراحل مختلف از جمله جذب قاضی، آموزش‌ها و انتصابات می‌تواند بسیار اثربخش باشد. اگر فردی در جای نامناسبی قرار گیرد هم زمینه لغزش خودش فراهم می‌شود و هم به کل مجموعه آسیب می‌رساند.


آیت الله رئیسی جایگاه حفاظت و اطلاعات در اعلام صلاحیت افراد را جایگاهی خطیر دانست و افزود: نباید بگویید ما قاضی نیستیم. شما دقیقا در جایگاه داوری و قضاوت در مورد افراد نشسته اید و بر این اساس باید از افراط، تفریط، غفلت و تغافل به شدت پرهیز کنید.


رئیس قوه قضاییه در ادامه بر ضرورت ارزیابی گزارش‌هایی که منشاء اعلام نظر و داوری حفاظت و اطلاعات می‌شود تاکید کرد و یادآور شد: گزارش‌های واصله به حفاظت باید به دقت ارزیابی شود تا خدای ناکرده داوری در مورد افراد، مخدوش و نادرست نباشد.


آیت الله رئیسی، سوء ظن بیجا و همچنین حسن ظن بیجا را آفت کار مجموعه‌های اطلاعاتی دانست و در ادامه با بیان اینکه کوچکترین فساد در قوه قضاییه، نیرو‌های مسلح و دستگاه‌های اطلاعاتی یک آسیب برای نظام است، تصریح کرد: دستگاه قضایی، پیشانی عدالت است. بر این اساس باید منافذ فساد را شناسایی و مسدود کرد.


رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه اغلب افراد به آبروی خود بیش از هر چیزی حساس هستند، هشدار و تذکر را مانع بسیاری از لغزش‌ها دانست و تاکید کرد: نباید اجازه دهیم اساسا فساد منعقد شود، زیرا ایجاد فساد موجب از دست دادن نیروی انسانی می‌شود که سازمان برای تربیت آنان سرمایه گذاری کرده و دارای تجربه و دانش هستند. 


آیت الله رئیسی گفت: به همکاران خود در سراسر کشور گفته ام که اگر افراد ناصالحی بودند که نبودنشان در دستگاه موجب خلل و تاخیر در رسیدگی به پرونده‌ها می‌شود، به مردم اعلام کنید که ما ترجیح می‌دهیم در کار شما تأخیر رخ دهد، اما کار را به دست افراد ناصالح نسپاریم. قطعا مردم نیز به این امر رضایت دارند.



رئیس قوه قضاییه، فساد اقتصادی را ریشه بسیاری از فساد‌ها از جمله فساد اخلاقی و سیاسی دانست و با تاکید بر اینکه برخورد با قضات و یا کارکنان فاسد موجب تقویت دستگاه قضایی می‌شود، اظهار کرد: نباید اجازه دهیم دستگاه قضایی به ذره‌ای فساد آلوده شود، زیرا اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی را از دست می‌دهیم.



افزایش سرمایه اجتماعی در گرو برخورد با فساد است و این نیز به معنای افزایش دستگیری‌ها نیست بلکه باید در جهت پیش بینی و پیشگیری گام برداریم.


آیت الله رئیسی بهره مندی از اطلاعات مردم‌پایه را بنا به فرموده امام راحل بسیار مفید دانست و افزود: مشارکت مردم در اصلاح امور کشور بسیار مهم است. باید به گونه‌ای عمل کنیم که مردم احساس مسئولیت و همکاری کنند و نسبت به محیط پیرامونی خود حس مسئولیت داشته باشند. در روایات آمده است که اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه‌ای ترک شد، آن جامعه مرده است. اگر راهنمایی‌های مقتدای بصیرت آفرین ما مردم را حساس نمی‌کرد، امروز داعش در منطقه همچنان مشغول جنایت و خونریزی بود. بسیاری از مواقع، نوجوان‌ها و جوان‌هایی از نسل سوم و چهارم انقلاب نزد من می‌آمدند که برای حضورشان در سوریه و مقابله با داعش، واسطه شوم. این نشان دهنده احساس مسئولیتی است که از جانب رهبر معظم انقلاب در وجود این جوان‌ها زنده شده است.


رئیس قوه قضاییه اضافه کرد: اگر این احساس مسئولیت در مردم به وجود بیاید، آحاد جامعه تبدیل به نیرو‌های غیررسمی حفاظت و اطلاعات می‌شوند و حتی یک زندانی اجازه نخواهد داد در زندان محل محکومیتش فساد باشد.


آیت الله رئیسی ضمن تقدیر از تلاش‌های مسئولان سابق این مجموعه، برای حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی رئیس جدید مرکزحفاظت و اطلاعات قوه قضاییه آرزوی موفقیت کرد و از نیرو‌های این مرکزخواست که در تعامل و همکاری با دستگاه‌های امنیتی عمل کنند تا مردم طعم شیرین عدالت را بچشند و به دستگاه قضایی به چشم یک ملجاء و پناهگاه بنگرند.

انتهای پیام/*
۴
مرجع : میزان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما