plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۷
کد مطلب : ۲۵۹۵
کنگره بین المللی مشاهیر کُرد

کردستان افتخاراتش را به آغوش کشید

در نخستین کنگره تجلیل از مشاهیر کُرد در سنندج، افتخار آفرینان فرهنگ و هنر ایران گرد هم آمده‌اند
کردستان، استان فرهنگی و سرزمین مجاهدت‌های خاموش این بار پس از سال ها به بهانه برگزاری نخستین کنگره مشاهیر کُرد و تجلیل از بزرگان عرصه فرهنگی، هنری، ورزشی، اجتماعی و علمی، افتخاراتش را در تالار مولوی دانشگاه کردستان به آغوش کشید.کردستان را به ساز و آوازش، به فرهنگ و هنرش و به فرزندان دلیری که تارک فرهنگ ایران زمین را درخشان کرده‌اند، می‌شناسند، به بهانه نخستین کنگره تجلیل از مشاهیر کُرد، افتخارآفرینان فرهنگ و هنر ایران در سنندج گرد هم آمده‌اند.
کردستان افتخاراتش را به آغوش کشید
کردستان، استان فرهنگی و سرزمین مجاهدت‌های خاموش این بار پس از سال ها به بهانه برگزاری نخستین کنگره مشاهیر کُرد و تجلیل از بزرگان عرصه فرهنگی، هنری، ورزشی، اجتماعی و علمی، افتخاراتش را در تالار مولوی دانشگاه کردستان به آغوش کشید. همه، کردستان را به ساز و آوازش، به فرهنگ و هنرش و به فرزندان دلیری که تارک فرهنگ ایران زمین را درخشان کرده‌اند، می‌شناسند، فرزندانی که این روزها به بهانه نخستین کنگره تجلیل از مشاهیر کُرد در سنندج از نقاط مختلف جهان و ایران اسلامی گرد هم آمده‌اند.
سال پیش موضوع برگزاری نخستین کنگره ملی مشاهیر کُرد در این استان مطرح شد، این خبر نوید بخش حضور بزرگان در قید حیات در زادگاهشان بود و طی این مدت هر بار خبری از کنگره منتشر شد خیلی‌ها برای دیدن مشاهیر شوق زده می‌شدند. بیشتر از همه شوق سنندج به عنوان پایتخت دف و عرفان بود که وجد آورنده است چرا که در انتظار به آغوش کشیدن مشاهیر خود از جمله مظهر خالقی اسطوره در قید حیات موسیقی کُردی پس از ۳۸ سال دوری از وطن سرانجام محقق شد و حضورش شور هیجانی را در میان مردم سنندج و استان کردستان ایجاد کرد.
اکنون به بهانه این کنگره، مظهرها و مشاهیر بزرگ کُرد از جمله بیژن کامکار، قطب الدین صادقی، شهرام ناظری، صدیق تعریف، مریم بوبانی، بیژن ذولفقار نسب، علی اکبر مرادی، فریدون صدیقی، عثمان هورامی، انور قره داغی، کیهان کلهر و جلال ملک شاه گرد هم آمده تا به عنوان فرزندان کردستان در عرصه‌های مختلف شاعری، هنرمندی، بازیگری، ورزشکاری و علمی در آغوش وطن قرار بگیرند.
برنامه‌های جنبی این کنگره از یکشنبه شب ۹ تیر برای میزبانی از مشاهیر کُرد با برگزاری شب شعر در عمارت خسرو آباد آغاز شد و شاعران در چند بخش به قرائت اشعار خود پرداختند. در بخش اول این شب شعر ایرج بهرام نژاد از سنندج، قاسم تاباک از مهاباد، ماشالله فرمانی از بیجار، دلیر آداک از هورامان، حبیب الله بخشوده از ایلام، اسماعیل عظمی و لیلا وزیری از سنندج حضور داشتند.
پس از آن کنسرت بیژن کامکار و عادل نادری دوشنبه شب با استقبال جمع کثیری از مردم در عمارت خسروآباد برگزار شد که علیرغم تعبیه تعداد زیادی صندلی، شماری از علاقه مندان هنر موسیقی به صورت ایستاده به تماشای این کنسرت زیبا نشستند. بیژن کامکار فرزندی از خانواده موسیقیایی و عضو گروه کامکاران است که خود زاده شهر سنندج است و با خواندن ترانه‌های کُردی حاضران را به وجد آورد.
صبح سه شنبه با گردهمایی مشاهیر در تالار مولوی دانشگاه کردستان کنگره بین المللی مشاهیر کُرد به صورت رسمی آغاز شد و شب نیز کنسرت شهرام ناظری و سعدون کاکه‌ایی در عمارت خسرو آباد با استقبال بی نظیر مردم مواجه شد. استقبال از شوالیه آواز ایران به حدی بود که علاوه بر داخل عمارت خسرو آباد در محوطه بیرونی آن نیز افرادی زیادی از طریق پرده‌های بزرگ نمایش به صورت مستقیم کنسرت این هنرمند نامدار کُرد را تماشا کردند.
تلاش برگزار کنندگان کنگره مشاهیر کُرد در دعوت و حضور چهره‌های مطرحی همچون مظهر خالقی هنرمندی نام آشنای این دیار که ۳۸ سال دور از وطن بود عاقبت به ثمر نشست و این هنرمند سرشناس عرصه موسیقی کُردی دو روز پیش از طریق مرز زمینی باشماق با همراهمی استاندار سلیمانیه پا به خاک میهن گذاشت و مورد استقبال استاندار و جمعی از مسئولان استان کردستان قرار گرفت. ازدحام جمعیت برای دیدن این چهره نام آشنای موسیقی کُردی در سالن محل برگزاری مراسم افتتاح کنگره به حدی بود که امکان حرکت این هنرمند به سمت سالن و در زمان بازگشت وجود نداشت و او به سختی و در میان خیل عظیم هوادارانش عبور کرد و برای انها دست تکان داد.
امشب نیز تالار مولوی دانشگاه کردستان مجدداً میزبان مراسم اختتامیه و تجلیل از مشاهیر کُرد است و ۳۰ نفر از این مشاهیر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تجلیل می‌شوند.
انتهای پیام/*
۲
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما