plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
کد مطلب : ۲۵۳۳
مزیت های فراوان و ناشناخته

مرزهای جنوب شرق فرصت طلایی برای رونق اقتصاد کشور

از فرصت طلایی توانمندسازی استانها برای شکوفایی اقتصادی و مقابله عملی با تحریم‌ها غفلت نکنیم
مقامات استان سیستان و بلوچستان تاکید دارند که این استان با برخورداری از فرصت مرز زمینی، دریایی و هوایی و تنها بندر اقیانوسی ایران در صورت فراهم شدن زیر ساخت‌های لازم در تجارت و ترانزیت به پل ارتباطی بین ۳۷ درصد جمعیت جهان و شاهراه بازارهای بین المللی تبدیل خواهد شد. اکثر کارشناسان معتقدند در شرایط فعلی کشور که هر روز درگیر تحریم‌های ظالمانه آمریکاست، فرصت مبادله کالا به کالا در مرزهای سیستان و بلوچستان می‌تواند به رونق اقتصاد کشور کمک فراوانی کند.
مرزهای جنوب شرق فرصت طلایی برای رونق اقتصاد کشور
به گزارش ایصال نیوز، مرزهای جنوب شرق ایران در سیستان و بلوچستان فرصت طلایی را برای مبادلات کالا به کالا با کشورهای همسایه فراهم کرده تا ضمن تامین کالاهای ضروری کشور صادرات نیز به بهترین شکل رونق گیرد. در زمان‌های دور تجار مبادلات تجاری خود را از طریق مبادله کالا به کالا انجام می‌دادند و این سیستم تحت عنوان «تهاتر» همچنان جایگاه خاص خود را در اقتصاد دارد. در این سیستم کالا و خدمات به طور مستقیم و بدون واسطه‌های چون پول و ارز با یکدیگر مبادله می‌شوند که دارای مزیت‌های فراوانی نظیر سرعت و عدم اتلاف وقت است.
سیستان و بلوچستان با گستره ۱۸۷ هزار و ۵۰۲ کیلومتر مربع دارای ۲۰ شهرستان، ۴۲ شهر، ۵۰ بخش، ۱۱۲ دهستان و هفت هزار و ۱۲۴ آبادی دارای سکنه است. این استان در شرق و جنوب شرقی ایران از جنوب به دریای عمان، از شرق به کشورهای پاکستان و افغانستان و از غرب به استان‌های هرمزگان و کرمان محدود شده است. طول مرزهای بین‌المللی سیستان و بلوچستان با ۲ کشور پاکستان و افغانستان افزون بر هزار و ۲۰۰ کیلومتر است، این استان با دارا بودن یک ششم از کل مرزهای جمهوری اسلامی ایران از این نظر مقام نخست را در استان‌های مرزی دارد. هم مرزی سیستان و بلوچستان با ۲ کشور پاکستان و افغانستان در شرق در یک سو و دسترسی به آب‌های آزاد دریای عمان در جنوب از سوی دیگر بهره مندی از منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار، منطقه ویژه اقتصادی سیستان و بازارچه‌های مرزی در طول نوار مرزی راه را برای نقش آفرینی استان در تجارت، ترانزیت خارجی و مبادلات مرزی فراهم ساخته است.
از منظر کارشناسان در شرایط فعلی کشور که هر روز درگیر تحریم‌های بی رحمانه غربی‌هاست فرصت مبادله کالا به کالا در مرزهای سیستان و بلوچستان می‌تواند ضمن تأمین کالاهای اساسی به رونق اقتصاد کشور در صادرات کمک قابل توجه‌ای کند.
معاون اقتصادی رئیس جمهوری در سفر به سیستان و بلوچستان گفت: ستاد تسهیل و آسان سازی تجارت با پاکستان به منظور توسعه فعالیت‌های بازرگانی و رفع بخشی از مشکلات صادرات و واردات راه اندازی می‌شود. محمد نهاوندیان اظهار داشت: ستاد تجارت با افغانستان راه اندازی شده و به زودی ستاد تجارت با پاکستان نیز راه اندازی می‌شود تا بتوان بخشی از مشکلات صادر کنندگان و واردکنندگان را رفع کرد. وی بیان کرد: نوسان‌های ارزی مشکلات زیادی را برای صادرکنندگان و وارد کنندگان ایجاد کرده است. معاون اقتصادی رئیس جمهوری گفت: مناطق آزاد پیشران توسعه هستند و می‌توانند به توسعه بخش خصوصی کمک کنند. او تاکید کرد: باید در مناطق آزاد شاهد تسهیل و توسعه تجارت باشیم تا سبب برقراری ثبات اقتصادی شود. نهاوندیان ادامه داد: واردات در برابر صادرات طرح بسیاری خوبی است که در استان سیستان و بلوچستان تجار می‌توانند با پاکستان و افغانستان مبادلات تجاری داشته باشند و نیازهای مصرف کنندگان دو طرف را برطرف کنند. وی گفت: باید منافع همسایه‌ها را نیز در تجارت و اقتصاد در نطر بگیریم تا به توسعه اقتصادی و امنیت پایدار منجر شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن سیستان و بلوچستان نیز گفت: بازرگانی و ترانزیت ۲ ویژگی ملموس اقتصادی این استان محسوب می‌شوند. عبدالحکیم ریگی افزود: یکی از امتیازات صادرات در سیستان و بلوچستان با کشورهای همسایه عدم بکارگیری دلار در معاملات است به طوری که بهترین نوع معاملات اقتصادی یعنی پایاپای (کالا به کالا) در این مرزها انجام می‌شود. وی تاکید کرد: سیستان و بلوچستان به بازار ۲۲۰ میلیون نفری جهان دسترسی دارد و این فرصت ارزنده‌ای برای تأمین نیازهای اولیه و صادرات غیر نفتی جمهوری اسلامی ایران است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به ظرفیت بالای این استان در امر تجارت و ترانزیت هم اینک ۳۰ شرکت حمل و نقل بین المللی در منطقه مشغول فعالیت هستند. وی خواستار معرفی سیستان به عنوان بندر خشک شد و افزود: ضروری است با فراهم شدن زیر ساخت‌های لازم در این استان مهم و مرزی زمینه توسعه تجارت و صادرات را در کشور فراهم کنیم.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: این استان با برخورداری از فرصت مرز زمینی، دریایی و هوایی و تنها بندر اقیانوسی ایران در صورت فراهم شدن زیر ساخت‌های لازم در تجارت و ترانزیت به پل ارتباطی بین ۳۷ درصد جمعیت جهان و شاهراه بازارهای بین المللی تبدیل خواهد شد. احمد علی موهبتی اظهار داشت: یکی از مهمترین پروژه‌هایی که سبب توسعه این استان پهناور می‌شود توجه بیش از پیش به امر ترانزیت و تجارت است. وی ادامه داد: معدن، گردشگری، دام، کشاورزی و غیره از دیگر مواردی است که در رونق تولید، توسعه اقتصاد و اشتغال منطقه نقش بسیار مهم و تأثیر گذاری دارد. استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: این استان به دلیل همجواری با کشورهای آسیای میانه و دست داشتن در آب‌های آزاد جهانی به عنوان کوتاه‌ترین راه ارتباطی کشورهای حوزه آسیای میانه با جهان شناخته می‌شود که بهره گیری از این مزیت می‌تواند آن را به سکوی اقتصادی منطقه تبدیل کند.
انتهای پیام/*
۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما