plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۹
کد مطلب : ۱۹۷۹
چالش اختیارات

واکنش های مثبت و منفی در فضای سیاسی و رسانه‌ای به سخنان روحانی

رئیس جمهور: مانند اختیارات زمان جنگ، امروز هم به چنین اختیاراتی نیاز داریم
اشاره حسن روحانی به موضوع اختیارات، نخستین بار تنها یک سال پس از آغاز به کار دولت یازدهم و در حالی که به نظر می‌رسید کلید امید برای بازکردن همه قفل‌ها کارایی ندارد و با ناسازگاری برخی نهادهای متداخل در تصمیمات مواجه است، مطرح شد. برخی موافقان معتقدند، اگر نهادهای مختلف حاکمیت بر اساس قانون اساسی در جایگاه خودشان قرار بگیرند و جایگاه دیگر نهادها را هم محترم بشناسند این مشکلات پیش نمی‌آید. برخی منتقدان می گویند؛ آیا رئیس جمهور از ظرفیت همین اختیاراتی که دارد، برای حل مشکلات استفاده کرده است؟
واکنش های مثبت و منفی در فضای سیاسی و رسانه‌ای به سخنان روحانی
به گزارش ایصال نیوز، دکتر حسن روحانی رئیس جمهور، مجددا از ضرورت افزایش اختیارات دولت در شرایط جنگ اقتصادی فعلی سخن گفت و گلایه دولت از صدا و سیما را مطرح کرد.
رئیس جمهور در بخشی از سخنانش در در جمع علما و روحانیان به مناسبت ماه رمضان گفت: امروز برای مدیریت بهتر شرایط نیازمند تمرکز قدرت و تصمیم گیری هستیم، در دوران جنگ تحمیلی نیز در مقطعی که با مشکل مواجه شدیم، شورای عالی پشتیبانی جنگ ایجاد شد و همه اختیارات در دست این شورا بود و حتی مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه نیز در تصمیم‌گیری آن شورا دخالتی نداشتند و امروز هم در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم.
روحانی تاکید کرد: همانگونه که در جنگ 8 ساله اختیارات ویژه‌ای را از امام راحل گرفته و توانستیم جنگ را اداره کنیم و حتی موفقیت‌های بسیاری را به دست آوریم امروز هم به چنین اختیاراتی نیاز داریم.
اشاره حسن روحانی به موضوع اختیارات، نخستین بار تنها یک سال پس از آغاز به کار دولت یازدهم و در حالی که به نظر می‌رسید کلید امید برای بازکردن همه قفل‌ها کارایی ندارد و با ناسازگاری برخی نهادهای متداخل در تصمیمات مواجه است، مطرح شد.
سخنان رئیس جمهوری چه در مورد ضرورت تمرکز قدرت و تصمیم گیری برای مواجهه با شرایط جنگ اقتصادی و چه یادآوری درخواست‌های مطرح شده از سوی دولتمردان امریکا به نحوی در ادامه اظهاراتی است که او هفته گذشته در نشست با فعالان سیاسی مطرح کرده بود.
این اظهارات روحانی اما با واکنش هایی مثبت و منفی در فضای سیاسی و رسانه‌ای همراه شد و به شورای نگهبان هم رسید.
*عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در توئیتی به سخنان رییس جمهور واکنش نشان داد و اشکال را متوجه روسای جمهور ادوار مختلف کرد که از اختیارات خود استفاده نکرده‌اند.
کدخدایی، در توئیتی نوشت؛ «رؤسای جمهور ادوار مختلف، طبق قانون اساسی اختیارات وسیعی داشته اند، و در این دوره نیز اختیارات بیشتری متناسب با شرایط کشور تفویض شده است. آیا از ظرفیت این اختیارات گسترده برای حل مشکلات استفاده شده است؟ »
*روزنانه فرهیختگان هم در تیتر بزرگی نسبت به این درخواست رئیس جمهور بشدت واکنش انتقادی نشان داد.
محمد ایمانی عضو شورای سردبیری کیهان نیز در واکنش به اظهارات روحانی تصریح کرد: روحانی اختیار چه کاری را می خواهد؟ او در برجام، اختیاراتی فراقانونی گرفت و توافقی «نامتوازن، ناهمزمان، نسیه، فاقد ضمانت، فاقد امکان شکایت و جبران خسارت» کرد.
*سعید لیلاز (عضو کارگزاران و از حامیان دولت) گفت، «با اختیاراتی که روحانی دارد، اگر چوب خشک به جای او بود، اقتصاد را بهتر مدیریت می کرد».
*فرشاد مهدی پور مدیر مسئول صبح نو هم در توئیتی نوشت: «رئیس‌جمهور پس از دو سال آشفتگی اقتصادی، اختیارات می‌خواهد؛ جمله بازار بی صاحب است را چه کسی گفته؟ مسئول مستقیم بازار مگر کسی جز رئیس‌جمهور است؟ آقای روحانی! شما اکنون رئیس شورای هماهنگی اقتصادی هستید، با اختیاراتی بی‌سابقه، فراقوه‌ای و فراقانونی؛ اختیار بالاتر را معنا کنید!
*ناصر قوامی نماینده اصلاح طلب مجلس ششم هم در گفت و گو با تسنیم گفت: رئیس‌جمهور بر اساس قانون اساسی شخصیت دوم کشور محسوب شده و از اختیارات فراوانی برای اداره کشور برخوردار است.
*کاربر هم در توئیتر نوشت: «در شرایطی که آقای روحانی از عدم اختیار صحبت می کنند یادی هم بکنیم از این جملات به یادماندنی: وا...‌العلی العظیم اگر مشکلات این کشور که بسیار و بسیار و بسیار پیچیده است، راه‌حل نداشت کاندیدا نمی‌شدم.»
*در مقابل، ابراهیم امینی در روزنامه ایران گفت: «اگرچه شاید بشود استدلال کرد که با این میزان از اختیارات قانونی که رئیس جمهوری دارد می‌تواند کارها را پیش ببرد یا دست‌کم لابی کند. اما وقتی این نوع اعتراض به کمبود اختیارات از سوی رؤسای جمهوری که به جریان‌های سیاسی مختلف متصل بوده‌اند مطرح می‌شود، دیگر نمی‌توان موضوع را به ناتوانی یک فرد خاص در لابی کردن یا استفاده از اختیارات موجود تقلیل داد... این مشکل نهادینه شده است و مسأله فقدان روابط مبتنی بر حاکمیت قانون میان نهادهای مختلف است. اگر نهادهای مختلف حاکمیت بر اساس قانون اساسی در جایگاه خودشان قرار بگیرند و جایگاه دیگر نهادها را هم محترم بشناسند این مشکلات پیش نمی‌آید. منتها ما با اینکه بخواهیم روابط‌مان را نهادینه و قانونمند تنظیم کنیم و بر اساس آن کشور را اداره کنیم، فاصله داریم. ضمن اینکه هنوز برای خیلی‌ها جمهوریت نظام و مردم سالاری حل نشده یا باطناً مورد قبول‌شان نیست که ما می‌گوییم مردم سالاری. انتخابات اصلاً فلسفه‌اش این است که برنامه‌های مورد قبول اکثریت که از طریق رأی به صندوق ریخته می‌شود به اجرا دربیاید...خیلی‌ها این را اصلاً قبول ندارند و احساس‌شان این است که اکثریت جامعه درک درستی از نیازها و خواسته‌هایشان ندارند. این بحث مردم سالاری اگر بخوبی برای همه جا بیفتد کم‌کم این مسأله نیز حل می‌شود».
واکنش ها و تحلیلها نسبت به این اظهارات رئیس جمهور همچنان ادامه دارد.
انتهای پیام/*
۱۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما