plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۰
کد مطلب : ۱۷۶۷
هفته سقوط آزاد بورس

پیدا و پنهان دلایل ریزش شاخص بورس

آیا بورس در ایران در امواج نقدینگی و طوفان دلالی، سرگردان است
شاخص بورس که از ابتدای سال جاری با شدت بالایی افزایش پیدا کرد، از سه روز گذشته تاکنون روند نزولی را در پیش گرفته که کارشناسان علت این رویداد را اصلاح بازار و روند طبیعی بازار سرمایه مطرح کرده اند. اما باید این واقعیت را پذیرفت که افزایش های رکورد شکن ماههای گذشته که ناشی از رفتار هیجانی بود، این کاهش هیجانی را نیز در پی داشته باشد.
پیدا و پنهان دلایل ریزش شاخص بورس
به گزارش ایصال نیوز، ریزش پیاپی شاخص بورس در چند روز اخیر نشان داد که افزایش های پیاپی دو ماه اخیر بیشتر گرفتار امواج هیجانی بوده است. تاثیر حوادث سیاسی، نقدینگی سرگردان و ییلاق و قشلاق تکراری این نقدینگی بین بازار ارز و سکه و بین بازار بورس، نشان می دهد که بازار سهام در ایران هنوز به عمق حرفه ای خود و اعتماد سازی پایدار نرسیده است. 
نگاهی به حال و روز این روزهای بازار سهام ایران بیانگر این است که بورس تهران در حال پس گرفتن سودهایی است که در هفته های گذشته، سرمایه گذاران با آوردن هیجانی نقدینگی خود در این بازار شناسایی کرده بودند. اگرچه تا هفته گذشته در بورس تهران همه چیز بر وفق مراد سهامداران بود و همه باور کرده بودند که برنامه ها درجهت تقویت بورس و مهار نقدینگی از طریق این بازار است، اما درست وقتی که همه از بازار سرمایه و بورس به نیکی یاد میکردند و فعالان بازار سهام در حال تخمین زدن رکوردهای پیش روی بازار سهام بودند و مردم هم پس از مدتها دوباره به این بازار اعتماد کرده بودند و نقدینگی ریز و درشت خود را به بورس آورده بودند، ناگهان سونامی ۷هزار و ۸ هزار واحدی کاهش شاخص بورس در این هفته رخ داد.
اینکه آیا این سقوط  ادامه دار است یا موقتی، روزهای آینده مشخص خواهد شد. برخی معتقدند که بورس هیجانی رشد کرده بود و معلوم بود یک روزی باید فرو بریزد. و گروهی از کارشناسان نیز معتقدند که این روال عادی است و طبیعت بازار بورس همین است اما شدت نوسان آن باید مدیریت شود.
آقای تاج بر، از کارشناسان بازار سرمایه و بورس نیز معتقد است: به هرحال شاخص بورس از ابتدای سال جاری تاکنون بازدهی مناسبی را با خود به همراه داشت و خیلی زودتر باید این اصلاح را تجربه می کرد. وی ادامه داد: انتظارها بر این اساس بود که روند شتابان شاخص بورس کاسته و یا اصلاح شود اما به دلیل حمایت هایی که در راستای بازار سرمایه صورت گرفت این اتفاق به تاخیر افتاد. تاج بر گفت: اصلاح شاخص بورس همزمان با طرح شایعه خروج ایران از برجام و نیز برخی از ریسک های سیاسی صورت گرفت که منجر به اصلاح کوتاه مدت و طبیعی شاخص شد. به اعتقاد تاج بر، بازار سرمایه به دلیل شفافیت و نقدشوندگی و نیز حمایت دولت بهترین بازار برای سرمایه های سرگردان کشور است.
وی با بیان اینکه تاکنون سابقه نداشته که بازار در یک روز سه تا چهار درصد اصلاح را تجربه کند، اظهار داشت: اصلاح شاخص بورس طبیعی است و نمی توان انتظار رشد بی وقفه بازار سرمایه را داشت. این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که سرمایه گذاران نباید به بازار سرمایه نگاه کوتاه مدت و روزانه داشته باشند بلکه نگاه سرمایه گذاران باید به صورت بلندمدت باشد. 
نتهای پیام /*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما