plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
کد مطلب : ۱۴۲۳۴
معاون آموزش سازمان حفاظت محیط ‌زیست تأکید کرد

هوای پاک با آموزش کودکان دوستدار محیط زیست تحقق می‌یابد

هفته محیط زیست از ۲۶ دی تا ۲ بهمن
معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط ‌زیست گفت: آموزش در راستای حفظ محیط‌زیست امری اجتناب‌ناپذیر است و دستگاه‌های مرتبط طبق ماده ۲۸ و تبصره ۳ ماده ۶ قانون هوای پاک موظف به ارائه آموزش‌های لازم در این زمینه هستند.
هوای پاک با آموزش کودکان دوستدار محیط زیست تحقق می‌یابد
بسیاری از ما هنوز شعر و درس های دوره ابتدایی خود را به یاد داریم و می توانیم حتی برخی را با تمام جزییات بیان کنیم این نشان می دهد که آموزش در سن پایین چه تاثیر عمیقی بر رفتار و طرز فکر هر انسانی می گذارد، حال اگر در این میان بخواهیم به مقوله محیط زیست اشاره کنیم نیز قطعا از این قاعده مستثنی نیست.

بررسی های گوناگون نشان می دهد که از میان راه های متعدد مقابله با مشکلات محیط زیستی از جمله جلوگیری از تخریب طبیعت، حفاظت از گیاهان و جانوران و آلوده نکردن هوا، موثرترین و با صرفه ترین روش، آموزش و فرهنگ سازی عمومی و مشارکت افراد جامعه است.

در واقع بخش آموزش و تاثیر آن بر حفظ محیط زیست یکی از مولفه های توسعه پایدار است، چون قطعا اگر محیط زیست نباشد توسعه هم معنایی ندارد بنابراین هر دو باید کاملا عاقلانه و علمی در کنار هم حرکت کنند که بر این اساس کارشناسان معتقدند باید اخلاقی که ارتباط دهنده محیط زیست و توسعه است و آنرا تقویت می کند؛ ترویج شود که به نظر آنها این امر در سایه آموزش محقق خواهد شد.

بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست در راستای مسوولیتی که در قبال حفظ محیط زیست دارد با همکاری وزارت آموزش و پرورش در صدد بر آمد تا دروسی تخصصی از محیط زیست را وارد کتب درسی کند و تا حدودی هم موفق بوده است، با این کار نسلی دوستدار محیط زیست بار خواهد آمد و در آینده نسبت به تخریب طبیعت و بی جان کردن حیات وحش بی تفاوت نخواهد بود حتی قطعا نسبت به منابع آلایندگی که موجب آلودگی هوا می شوند و حق داشتن آسمانی آبی را از او می گیرند قد علم خواهند کرد و در صدد رفع آن خواهد پرداخت.

این نسل دیگر زباله ای را از خودرو به بیرون پرتاب نمی کند، دیگر اجازه نمی دهند هر کسی برای سود بیشتر با صنعتی آلاینده پولی به دست آورد بلکه محیط زیست و حفظ آن برای آنها در اولویت قرار می گیرد، این طرز تفکر و روش به مرور در جامعه اشاعه می یابد و کم کم جامعه ای دوستدار و حامی محیط زیست شکل خواهد گرفت؛ با توجه به اهمیت این مقوله و تاثیر آن بر حفظ محیط زیست و داشتن هوای پاک یک روز از هفته هوای پاک به نام «آموزش و هوای پاک» تعیین شده که مصادف با روز جمعه ۲۶ دی ماه است .

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست روز جمعه در این‌باره گفت: دولت و مردم در همه مسائل محیط زیستی از جمله آلودگی هوا، در تعاملی دوسویه قرار دارند، همانطور که دولت مجری قوانین محیط زیستی از جمله قانون هوای پاک است و حق شهروندی مردم داشتن هوای پاک، آب سالم، خاک سالم و .... است، وظیفه شهروندی مردم نیز ایجاب می کند، به مسئولیت فردی و اجتماعی خود عمل کنند.

ژیلا آقایی افزود: البته ایفای نقش مسئولیت اجتماعی برای محیط زیست، مستلزم داشتن آگاهی و بینش محیط زیستی است، افزایش آگاهی و ارتقاء سطح بینش محیط زیستی جامعه در هر زمینه ای از جمله عوامل آلاینده هوا و علل ایجاد آن و همچنین مسئولیت دستگاه های دخیل در این مسئله، سبب ترغیب حس مسئولیت و جدی گرفتن وظیفه شهروندی در قبال محیط زیست خواهد بود و بالطبع آگاهی از وظایفی که دستگاه های مختلف برای کاهش و رفع آلودگی هوا به عهده دارند به مطالبه گری اصولی مردم و قطعا شراکت در کاهش آن منجر خواهد شد.

وی اظهار داشت: خوب می دانیم بخشی از این وظیفه برعهده معاونت آموزش و مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست است و البته با همکاری دستگاه هایی که طبق ماده ۲۸ و تبصره ۳ ماده ۶ قانون هوای پاک موظف به ارائه آموزش های لازم در این زمینه هستند.

آقایی گفت: در معاونت براساس نیازسنجی آموزشی انجام شده با همکاری دفاتر تخصصی سازمان، برنامه آموزش های عمومی محیط زیستی را احصاء کردیم و امید آن دارم با همکاری ارگان های ذیربط و موظف براساس قانون بتوانیم سهمی در افزایش آگاهی مردم و حتی نهادها برای جلب مشارکت آنها در کاهش این معضل بزرگ و سایر مشکلات مبتلا به محیط زیست کشور برداریم.

گفتنی است؛ ۲۹ دی روز هوای پاک نامگذاری شده که شعار امسال این روز «هوای پاک، تعهد مسئولان، مشارکت مردم» تعیین شده است اما با توجه به اهمیت داشتن هوای پاک سازمان محیط زیست یک هفته را به این مساله اختصاص داده و برای هر روز هم یک موضوع تعیین کرده است.

بر این اساس جمعه ۲۶ دی «روز آموزش و هوای پاک»، شنبه ۲۷ دی «روز صنعت و هوای پاک»، یکشنبه ۲۸ دی «روز طبیعت و هوای پاک»، دوشنبه ۲۹ دی «روز قانون و هوای پاک»، سه شنبه ۳۰ دی «روز مدیریت منابع آلاینده و هوای پاک»، چهارشنبه یکم بهمن ماه روز «مشارکت مردمی و هوای پاک» و پنجشنبه دوم بهمن روز «تعهد مسوولان و هوای پاک» نامگذاری شده است.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما