کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

صرفه‌جویی برق و گاز را باید جدی گرفت

تشدید بازرسی ها برای شناسایی ماینرهای غیر قانونی

ایرنا , 25 دی 1399 ساعت 9:15

این روزها افزایش مصرف انرژی برق و گاز بهم گره خورده و مسوولان از افزایش ۱۵ درصدی مصرف گاز و افزایش بیش از ۲ درصدی مصرف برق در استان اصفهان در سال جاری خبر می دهند. محدودیت گازرسانی به نیروگاه‌ها در روزهای اخیر به قطعی برق در برخی از مناطق کشور از جمله اصفهان منجر شد.


به گزارش ایصال نیوز، با شدت گرفتن روند افزایشی مصرف گاز و برق در روزهای اخیر که هوا به شدت سرد شد و دمای هوا به زیر صفر درجه رسید، توزیع گاز به نیروگاه ها با محدودیت مواجه شد تا مشترکان خانگی دچار کمبود یا افت فشار گاز نشوند اما از طرفی این موضوع به کاهش تولید برق و در نتیجه وارد شدن فشار زیاد به شبکه سراسری برق منجر شد تا آنجا که خاموشی هایی را در برخی از مناطق از جمله صنایع اصفهان به همراه داشته است. برق تعدادی از صنایع در مناطق صنعتی نجف آباد، علویجه و اشترجان در استان اصفهان روز سه شنبه بیست و سوم دی ماه جاری به دلیل محدودیت ایجاد شده در تامین گاز نیروگاه های کشور و پایداری شبکه سراسری برق، قطع شد.

در این میان عده ای این بحث را مطرح کردند که چگونه با وجود تعطیلی برخی از مکان ها مانند کلاس های درس مدرسه ها و دانشگاه ها بدلیل محدودیت های کرونایی، همچنان آمار مصرف گاز و برق بالاست و کاهش نیافته است اما به گفته مسوولان، بررسی های کارشناسی نشان می دهد که تعطیلات کرونایی، مصرف انرژی را نه تنها کمتر نکرده بلکه تا حدودی نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

آمار و اطلاعات منتشر شده توسط شرکت های متولی انرژی در اصفهان حاکی است که مصرف گاز در این استان از ابتدای سال تا کنون بطور میانگین ۱۵ درصد و مصرف برق بین ۲ تا چهار درصد افزایش یافته در حالیکه کلاس های درس حدود پنج هزار مدرسه و ۱۸۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی بصورت حضوری برگزار نشده و همه مجازی بوده است.

به گفته سخنگوی شرکت توزیع برق استان اصفهان، بررسی کارشناسی این شرکت در چند روز گذشته نشان داد که مصرف برق در بخش خانگی نسبت به سال گذشته مقداری افزایش یافته که دلایل زیادی برای آن مطرح است از جمله اینکه بدلیل حضور فرزندان در خانه، آموزش مجازی و همچنین دورکاری برخی از شاغلان، میزان استفاده از دستگاه های دیجیتالی مانند لب تاب، تلفن همراه و تبلت افزایش چشمگیری یافته است.

امیر رمضانی با اشاره به افزایش ۴.۵ درصدی مصرف برق در شهرستان ها در سال جاری نسبت به پارسال، افزود: بررسی های کارشناسی شرکت توزیع برق استان اصفهان نشان داد که مصرف برق در بیشتر مدرسه و دانشگاه ها با وجود تعطیلی کلاس های درس، کاهش نیافته است زیرا بدلیل حضور عوامل اجرایی و معلمان در این محیط ها ناچار به روشن کردن سیستم های گرمایشی و استفاده از شبکه برق برای امور اداری و آموزش مجازی هستند.

وی در گفت و گو با ایرنا ادامه داد: از طرفی اگر خانواده ای را در نظر بگیرید که دارای ۲ فرزند محصل است هریک از آنها از صبح تا ظهر در خانه در اتاقی جداگانه مشغول آموزش مجازی، استفاده از برق و سیستم های گرمایشی هستند که همه اینها در مجموع نشان داد که بطور عملی تعطیلی های ناشی از کرونا چندان به کاهش مصرف برق و گاز کمک نکرد و حتی در بخش هایی مصرف برق خانگی را افزایش داد.

به گفته وی بعنوان مثال اگر در سال گذشته در مدرسه ای حدود ۴۰۰ دانش آموز تحصیل می کردند و همه در محیطی مشترک از سیستم های گرمایشی و برق استفاده داشتند اما امسال هر یک از این دانش آموزان در خانههای خود از برق و گاز استفاده می کنند که باعث افزایش مصرف انرژی می شود.

رمضانی با اشاره به اینکه امسال با توجه به مجموع شرایط حاصل از شیوع کرونا و سردی هوا، صنعت برق دچار غافلگیری شد، تاکید کرد: کارکنان شرکت های توزیع برق همه تلاش خود را برای خدمات رسانی هرچه بیشتر به مردم و جلوگیری از خاموشی ها تا حد امکان انجام دادند.

سخنگوی شرکت توزیع برق استان اصفهان خاطرنشان کرد: بخشی از افزایش مصرف برق نیز مربوط به صنایعی مانند فولاد و سنگبری‌هاست زیرا در شرایط اقتصادی موجود با رشد تولید بویژه برای صادرات مواجه بودند و بطور طبیعی مصرف برق آنها نیز بیشتر شد. شرکت توزیع برق استان اصفهان دارای حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک در ۲۳ شهرستان ( بجز شهرستان اصفهان) است که حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک آن، خانگی هستند؛ جمعیت زیر پوشش این شرکت حدود سه میلیون نفر است.

*تشدید بازرسی ها برای شناسایی ماینرهای غیر قانونی

سخنگوی شرکت توزیع برق استان اصفهان درباره احتمال تاثیر استفاده از دستگاه‌های ماینر برای استخراج بیت کوین در مصرف برق توضیح داد: به هر حال این موضوع با توجه به مصرف برق بسیاری زیادی که دارد می تواند تاثیرگذار باشد اما تا کنون مصرف قانونی و مُجاز آن را در استان نداشتیم و اگر موردی باشد، غیر قانونی است.

رمضانی با تاکید بر اینکه همه دستگاه های ماینر قابل ردیابی و شناسایی هستند، افزود: این دستگاه ها مصرف برق و اینترنت بالایی دارند و با هماهنگی با نهادهای امنیتی، بازرسی ها را برای شناسایی مراکز غیر مجاز استخراج بیت کوین تشدید می کنیم.

پول مجازی (بیت کوین) پیش از این با استفاده از رایانه‌های خانگی تولید می‌شد اما در سال‌های اخیر دستگاه‌های مخصوص استخراج این پول مجازی (ماینر) ساخته شده که واردات و استفاده از آنها در ایران نیاز به اخذ مجوز دارد؛ استخراج ارزهای دیجیتال به‌ویژه نوع بیت‌کوین نیاز به مصرف بالای برق دارد.

*افزایش ۲.۲ درصدی مصرف برق در شهرستان اصفهان

نگاهی به آمار و ارقام شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان نشان می دهد که مصرف برق در این خطه نیز در سال جاری روند افزایشی داشته و از ابتدای امسال تا کنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲.۲ درصد افزایش یافته است.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان در گفت و گویی اظهار داشت: مصرف برق در شهرستان اصفهان از ابتدای سال تا بیست و یکم دی ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۲.۲ درصد افزایش یافت و به پنج میلیون و ۴۵۶ هزار مگاوات رسید.

علی اکبری با بیان اینکه در این مدت تعدادی مشترک و مصارف جدید به شبکه برق شهرستان اصفهان اضافه شد، افزود: با وجودیکه کلاس های درس در مدارس و دانشگاه ها بدلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا در سال جاری بصورت حضوری برگزار نشد اما رشد مصرف برق، این بخش ها را جبران کرده و پوشش داده است و بهمین دلیل میزان کلی مصرف برق نسبت به پارسال افزایش نشان می دهد.

وی با اشاره به اینکه بدون شک در این مدت صرفه جویی داشته ایم، تصریح کرد: اما هنوز صرفه جویی ها به اندازه کافی نیست و باید به ۱۰ درصد برسد تا بتوان از قطعی برق و افت فشار شبکه گاز جلوگیری کرد.

علی اکبری با تاکید بر اینکه با شرایط بسیار دشواری رو به رو هستیم، تصریح کرد: اگر اکنون صرفه جویی نکنیم بدون شک ما هم در روزهای آینده در کلانشهر اصفهان خاموشی خواهیم داشت.

به گفته وی آستانه تحمل برای قطعی برق، میزان گازی است که در اختیار نیروگاه ها برای تولید برق قرار می گیرد و هرچه مصرف گاز در بخش خانگی بیشتر باشد، گاز کمتری به نیروگاه ها می رسد و تولید آنها کم می شود یا ناچار به استفاده از سوخت جایگزین می شود که در هر ۲ صورت برای جامعه مطلوب نیست. وی اضافه کرد: اینکه آیا در کلانشهر اصفهان خاموشی خواهیم داشت به این بستگی دارد که چقدر گاز مورد نیاز نیروگاه ها تامین شود.

شهرستان اصفهان حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار مشترک برق دارد که حدود ۹۲۰ هزار مشترک خانگی هستند؛ این شهرستان ۲ میلیون نفر جمعیت دارد. کاهش ۵۰ تا ۷۵ ظرفیت تولید برق نیروگاه های اصفهان افزایش میزان مصرف برق در سطح استان اصفهان در حالی اتفاق افتاده که میزان ظرفیت تولید برق در نیروگاه های اصفهان بدلیل کم شدن توزیع گاز، کاهش یافته است. آمار و اطلاعات شرکت تولید نیروی برق اصفهان نیز نشان می دهد در زمان حاضر بدلیل محدودیت های ناشی از توزیع گاز، نیروگاه اصفهان با یک سوم ظرفیت و نیروگاه شهید منتظری با یک دوم ظرفیت خود کار می کنند که همین امر تاثیر بسزایی در کاهش ظرفیت تولید برق دارد.

به گفته مسوولان، در شرایط عادی حدود ۱۰ درصد از برق استان اصفهان از شبکه سراسری تامین می شود اما در روزهای سرد امسال با توجه به کاهش ظرفیت های تولید برق در این خطه بیش از ۳۰ درصد از برق این خطه از شبکه سراسری تامین می شود.

مسوولان استان و شرکت تولید نیروی برق استان اصفهان همچنان تاکید دارند که با هدف حفظ سلامتی عموم مردم و جلوگیری از افزایش آلاینده های هوا هنوز به سمت سوخت جایگزین مازوت برای نیروگاه های اصفهان نرفتند.

*افزایش ۱۵ درصد مصرف گاز در اصفهان

این روزها افزایش مصرف انرژی برق و گاز بهم گره خورده و مسوولان شرکت گاز نیز از افزایش ۱۵ درصدی مصرف گاز در استان اصفهان در سال جاری خبر می دهند.

به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با وجود همه هشدارهای داده شده، همچنان مصرف گاز در این استان بسیار بالاست و در این روزها به ۷۵ میلیون متر مکعب در شبانه روز رسید که ۵۴ میلیون متر مکعب آن مربوط به بخش خانگی است.

سید مصطفی علوی نیز با اشاره به محدودیت هایی برای صنایع از جمله هفت کارخانه سیمان و نیروگاه های اصفهان و شهید منتظری، خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر تغییری در نحوه محدودیت ها نداشتیم.

وی تاکید کرد: با وجود تعطیلی ها و محدودیت های ناشی از کرونا ما انتظار داشتیم که مصرف گاز در سال جاری کاهش یابد اما این اتفاق نیفتاد و حتی مصرف گاز بطور میانگین ۱۵ درصد در استان بیشتر شد.

علوی با اشاره به اینکه برودت هوا، شیوع ویروس کرونا، مسائل بهداشتی و در خانه ماندن فرزندان همه و همه دست در دست هم داد تا مصرف گاز بیشتر شود، خاطرنشان کرد: مصرف گاز در اتاق های خالی، کلاس های درس تعطیل و اداره ها پس از ساعات کاری و در روزهای تعطیل به مشکل جدی تبدیل شده است.

*ضرورت صرفه جویی در مصرف گاز

علوی با تاکید بر اینکه اگر در مصرف گاز صرفه جویی نشود با افت فشار آن رو به رو خواهیم شد، اضافه کرد: تا کنون با تلاش همه کارکنان شرکت گاز، افت فشار در سطح استان و مشکلی برای گازرسانی به مناطق شرق استان نداشتیم.

به گفته وی از روز شنبه بیست و هفتم دی ماه بازرسی های مشترکی توسط شرکت های برق و گاز از اداره های دولتی صورت می گیرد و در صوورت مشاهده عدم رعایت الگوی مصرف بهینه، برق و گاز اداره های متخلف قطع خواهد شد.

علوی با بیان اینکه برخی از استان های شمالی کشور با قطعی برق و افت فشار گاز مواجه شدند از مردم خواست تا مسوولان و هموطنان خود را برای رفع این مشکلات یاری کنند و در این روزها اگر پنجره را برای تهویه و تبادل هوا باز می کنند در همان لحظه، سیستم گرمایشی را حتی برای چند دقیقه خاموش کنند. شرکت گاز استان اصفهان در مجموع بیش از یک میلیون و ۸۷۰ هزار مشترک دارد. در این روزها تاکید می شود که کاهش ۲ درجه‌ای دمای منازل باعث کاهش مصارف خانگی و تامین پنج میلیون متر مکعب گاز در روز برای فعالیت صنایع و گاز رسانی به دیگر استان‌ها خواهد شد. همچنین در خانه ها لباس گرم بپوشید، دمای رفاه را بین ۱۸ الی ۲۱ درجه سانتی‌گراد حفظ کنید، از عایق های حرارتی استفاده کرده و منافذ خروجی انرژی گرمایی از خانه ها را با رعایت نکات ایمنی مسدود کنید، چراغ های اضافی را در خانه و اداره ها خاموش کنید و در ساعت اوج مصرف برق یعنی تا چهار ساعت پس از غروب، وسایل برقی پر مصرف را روشن نکنید. تازه ترین گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران نشان می‌دهد در ساعت ۱۷ و ۵۴ دقیقه روز سه شنبه میزان مصرف برق کشور به ۴۰ هزار و ۴۵۷ مگاوات رسید.

بررسی های ایرنا از گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران بیانگر آن است که روند مصرف حدود ۴۰ هزار مگاوات از روز بیستم دی ماه مجدد آغاز تا در روز گذشته(سه شنبه) به ۴۰ هزار و ۴۵۷ مگاوات رسید. این میزان مصرف درحالی اتفاق افتاده که پارسال و در همین بازه زمانی مصرف ۳۷ هزار و۸۷۵ مگاوات ثبت شده که نشان از رشد حدود ۳ هزار مگاوات دارد. میزان مصرف برق صنایع در این ساعت ۴ هزار و ۷۲۲.مگاوات بود. برق برخی مناطق در این روز به علت کمبود تولید ناشی از کمبود سوخت قطع شده بود.

سخنگوی صنعت برق از مردم خواست با خاموش کردن لامپ های اضافه و کاهش ۱۰ درصدی مصرف برق و گاز به جلوگیری از قطعی برق کمک کنند.

انتهای پیام/*


کد مطلب: 14210

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/report/14210/صرفه-جویی-برق-گاز-باید-جدی-گرفت

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir