plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
کد مطلب : ۱۳۹۷۹

بخت و اقبال، عامل بقای حیات در کره زمین است

بر اساس یک پژوهش، تداوم حیات در کره زمین در چند میلیارد سال اخیر به دلیل «خوش‌اقبالی» بوده است. احتمال یافتن حیات در سایر سیارات بسیار اندک است
بخت و اقبال، عامل بقای حیات در کره زمین است
به گزارش ایصال نیوز، بر اساس یافته‌های یک پژوهش جدید، حیات در کره زمین در چند میلیارد سال اخیر به دلیل بخت و اقبال مساعد ادامه یافته است.

گزارش پرس آسوسییشن حاکی است؛ در این تحقیق، پژوهشگران دانشگاه ساوت‌همپتون به مطالعه تحولات آب و هوایی در ۱۰۰ هزار سیاره پرداخته اند. این سیارات به طور تصادفی انتخاب شدند.

هر سیاره ۱۰۰ بار بر اساس شرایط آب و هوایی کاملاً تصادفی که ممکن بود به مدت ۳ میلیارد سال بر تداوم حیات تأثیرگذار باشند مطالعه شد؛ همانند آنچه در کره زمین رخ داده است.

از میان این سیاره‌ها، ۹ درصد (معادل ۸ هزار و ۷۰۰ سیاره) توانستند دست‌کم یک بار حیات را در محیط خود حفظ کنند اما از میان آنها، حدود ۸ هزار سیاره تنها در کمتر از ۵۰ درصد از موارد موفق به حفظ شرایط مساعد زندگی در محیط خود شدند.

همچنین حدود ۴ هزار و ۵۰۰ سیاره تنها در کمتر از ۱۰ درصد از موارد با تغییر و ترکیب شرایط آب و هوایی توانستند حیات را در محیط خود حفظ کنند.

به گفته پروفسور توبی تیرِل، پژوهشگر حوزه زمین‌شناسی، نتایج این مطالعه که در نشریه Nature journal Communications Earth and Environment منتشر شده است نشان می‌دهد «بخت و اقبال» عامل مهمی در ادامه حیات در سیاراتی نظیر زمین طی میلیاردها سال به شمار می‌رود.

این پژوهشگر در این خصوص می‌گوید: «تداوم شرایط اقلیمی پایدار و دارای قابلیت زندگی در سیاره زمین کاملاً گیج‌کننده است. همسایه‌های ما، مریخ و زهره، از درجه حرارت قابل سکونت برخوردار نیستند گرچه مریخ زمانی از این شرایط برخوردار بود.

زمین نه تنها حالا از درجه حرارتی مناسب برای زندگی برخوردار است، بلکه این شرایط را حدود ۳ تا ۴ میلیارد سال حفظ کرده است: ارقامی که یک دوره فوق‌العاده از تحولات زمین‌شناسی را در بر می‌گیرد. حالا می‌توانیم درک کنیم که زمین دست‌کم تا حدودی به دلیل بخت و اقبال، مدت‌ها برای زندگی مساعد باقی مانده است.

برای مثال، اگر یک شهاب‌سنگ بزرگتر به زمین برخورد می‌کرد و یا این اتفاق در زمان دیگری رخ می‌داد، زمین شرایط حیات خود را کاملاً از دست می‌داد.»

تیرِل معتقد است به دلیل همین وضع، احتمال یافتن حیات در سایر سیارات بسیار اندک است.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما