plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶
کد مطلب : ۱۳۸۵۵

ورزشگاه نقش جهان اصفهان الگویی برای طرحهای نیمه تمام ورزشی

واگذاری و تکمیل ورزشگاه نقش جهان اصفهان دومین ورزشگاه بزرگ کشور نماد همکاری بین وزارت ورزش و جوانان(دولت) و مجتمع فولاد مبارکه(بخش خصوصی) به شمار می‌رود، تعاملی که می‌تواند برای سایر طرح‌های نیمه تمام و پروژه های ورزشی کشور الگو باشد.
ورزشگاه نقش جهان اصفهان الگویی برای طرحهای نیمه تمام ورزشی
چالش طرح‌های نیمه تمام ورزشی در کشور ما رشته سر دراز دارد بویژه در دهه‌های قبل بارها دیدیم که مجموعه‌ای با چند درصد پیشرفت فیزیکی به حال خود رها شد و حسرت مردمان آن خطه را از نبود یک فضای ورزشی مناسب در پی داشت اما در سال‌های اخیر با تلاش و پیگیری‌های دولت بخش قابل توجهی از این طرح‌های نیمه تمام تکمیل شد.

دولت تدبیر و امید در هفت سال اخیر با بهره‌گیری از توان و تخصص داخلی تاکنون ۷۲ طرح نیمه‌تمام کلان و خُرد را در استان‌های مختلف کشور تکمیل و افتتاح کرده است. از جمله پروژه‌های بزرگ و در سطح ملی کشور که حسرت را برای مردم آن دیار و چه بسا کل کشور رقم زده بود ورزشگاه بزرگ نقش جهان اصفهان بود، مردم نصف جهان سال‌ها از نبود یک ورزشگاه بزرگ، مجهز و در شأن این شهر رنج می‌بردند.

طرح اولیه این ورزشگاه با عنوان ورزشگاه بزرگ یا ورزشگاه المپیک (دهکده المپیک) در سال ۱۳۶۷ تهیه و کلنگ آن پس از ایجاد مؤسسه ای به نام ورزشگاه بزرگ به منظور پیگیری مراحل ساخت آن، در سال ۱۳۶۸ از سوی مدیرعامل وقت این مؤسسه به زمین زده شد.

فعالیت‌های ساختمانی این ورزشگاه از اوایل دهه ۷۰ شروع و مرحله نخست آن بطور در سال ۱۳۸۱ آماده شد و تیم سپاهان در سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۶ بازی‌های خانگی خود را در این ورزشگاه برگزار می‌کرد و حتی این تیم نخستین قهرمانی خود در لیگ برتر را در این ورزشگاه جشن گرفت.

گنجایش ورزشگاه نقش جهان در آن زمان حدود ۴۰ هزار نفر و فقط در سکوهای بتنی طبقه اول بود، این ورزشگاه در سال ۱۳۸۶ برای انجام مرحله دوم عملیات ساخت تعطیل شد اما متاسفانه رشد چشمگیری حاصل نشد و این وقفه تنها به تخریب بخش‌های زیادی از سازه و قسمت‌ها منجر شد.

پس از آن در اقدامی دیگر از سال ۹۰ تا تابستان سال ۹۱ ورزشگاه نقش جهان شاهد ادامه فعالیت تکمیل و تحرکی موقت بود و برخی از بخش‌های آن تکمیل شد، با این اقدامات، اداره ورزش و جوانان استان اصفهان در مرداد سال ۹۲ اعلام کرد مرحله نخست این مجموعه ورزشی با نصب صندلی‌های طبقه اول استادیوم فوتبال، ساختمان VIP، چمن زمین فوتبال، تکمیل پیست تارتان و نصب اسکوربرد زمین فوتبال بهره برداری می‌شود، اما این امر باز هم محقق نشد.

سرانجام در هشتم آذر ۱۳۹۳ و پس از بارها کش و قوس فراوان و مشکلاتی که سایر نهادها و چهره‌های بعضا غیر ورزشی برای این واگذاری ایجاد بوجود می‌آوردند وزارت ورزش و جوانان و شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور، مدیریت اجرایی ورزشگاه نقش جهان را برای تکمیل و بهره برداری به مجتمع فولاد مبارکه و باشگاه سپاهان واگذار کردند.

*افتتاح نقش جهان شادی بخش مردم و ورزشکاران

ورزشگاه نقش جهان اصفهان، چهارشنبه ۱۲ آبان ۹۵ پس از حدود سه دهه فراز و فرود و انتظار بین نسلی با حضور معاون اول رییس جمهوری و در میان خوشحالی مردم و ورزشکاران افتتاح شد، این ورزشگاه که به خاطر زمان طولانی اجرا به نقش جهان نیمه تمام شهرت یافته بود، با ایجاد موجی از شادی بین مردم و ورزشکاران نصف جهان نقش آفرینی خود را آغاز کرد.

این ورزشگاه با ظرفیت ۷۵ هزار نفر پس از ورزشگاه آزادی تهران دومین وزرشگاه بزرگ کشور محسوب می‌شود، ظرفیت ورزشگاه آزادی تهران به ۷۸هزار نفر می‌رسد،
پس از نقش جهان ورزشگاه یادگار تبریز با ظرفیت حدود ۷۰هزار نفر و میانرود شیراز با ظرفیت ۵۰ هزار نفر به ترتیب در رده سوم و چهارم قرار دارند.

این طرح بزرگ و شاخص ورزشی به عنوان یکی از دغدغه‌های مردمی و مطالبه ورزشدوستان از ابتدا تاکنون برای اتمام با فراز و نشیب های فراوانی همراه بوده و برای تکمیل و افتتاح با محدودیت‌های مالی روبرو بوده است، اما همکاری بخش خصوصی و شرکت مجتمع فولاد مبارکه اصفهان توانست ورزشگاه را به سرانجام برساند.

*واگذاری صحیح به بخش خصوصی برابر با تکمیل یک پروژه ملی

بی تردید و آنطور که بسیاری از کارشناسان معتقدند واگذاری ورزشگاه بزرگی نقش جهان به شرکت مجتمع فولاد مبارکه و باشگاه سپاهان اصفهان را باید نمادی ارزشمند از همکاری بین دولت و بخش خصوصی دانست که از یک سو به تکمیل این پروژه بزرگ ملی کمک کرد و از سوی دیگر توانست ورزشگاهی در خور یک شهر بزرگ با برخورداری از تیمهای مطرح فوتبال را در پی داشته باشد.

ورزشگاه نقش‌ جهان ۲۳ آذر امسال با حضور نمایندگان وزارت ورزش و جوانان، شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور، نمایندگان حقوقی شرکت فولاد مبارکه و اداره کل ورزش و جوانان استان‌، مدیر عامل باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد مبارکه سپاهان، طی قرارداد تکمیلی بطور رسمی تحویل کارخانه فولاد مبارکه سپاهان شد.

بنا به اظهارات رییس اداره فنی و مهندسی اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان، ساخت یک مجموعه ورزشی از یک سو و حفظ و نگهداری زیرساخت‌ و هزینه‌های آن از سوی دیگر موارد مهمی بود که با واگذاری به فولاد مبارکه حل و فصل شد.

*هزینه نگهداری ورزشگاه نقش جهان در توان دولت نبود

حسین محمودیه در گفت و گویی اظهار داشت: بر فرض اینکه دولت تمام هزینه‌های تکمیل ورزشگاه را می پرداخت اما پس از آن و در سالهای بهره‌برداری به دلیل هزینه‌های بالای نگهداری شرایط سختی رقم می خورد و هزینه‌های هنگفتی را بر دوش دستگاه‌های اجرایی دولتی می‌انداخت و حتی ممکن بود آن طور که باید و شاید از ورزشگاه نگهداری نشود.

وی ادامه داد: اگر چه این موضوع تنها مختص اصفهان نیست و اعتباراتی که در حوزه عمرانی ورزشی در کشور وجود دارد کفاف زیرساخت‌های ورزشی را نمی دهد و بر همین اساس واگذاری به بخش خصوصی راهکاری مناسب برای تکمیل و در نهایت نگهداری فضاهای ورزشی به شمار می‌رود.

رییس اداره فنی و مهندسی اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان خاطرنشان کرد: اکنون ورزشگاه فوتبال نقش جهان به طور کامل به شرکت فولاد مبارکه و باشگاه سپاهان به نمایندگی از این مجموعه تحویل داده شده و برای تکمیل سایر زیرساخت‌های آناعلام آمادگی شده است.

در این ارتباط مدیرعامل باشگاه فولاد مبارکه سپاهان با تقدیر از تفکر و اراده خوبی که از سوی وزارت ورزش و جوانان برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام شکل گرفته است، گفت: مردم اصفهان سال‌های زیادی انتظار تلخی را تجربه کردند تا این ابر پروژه به سرانجام برسد و شاهد بهره‌برداری از ورزشگاه نقش جهان باشند.

محمدرضا ساکت اضافه کرد: ورود مجتمع فولاد مبارکه به پروژه جهت تکمیل و بهره برداری، ظرفیت‌های زیر ساختی بین المللی ورزشی در ایران را افزایش داد. وی با بیان اینکه واگذاری پروژه‌های ورزشی نیمه تمام، راهبرد قابل تقدیری است که به توسعه زیر ساخت‌ها می‌انجامد افزود: با واگذاری نهایی این ابر پروژه، راهبری و بار مسئولیت از دوش دولت برداشته می‌شود.

مدیرعامل باشگاه فولاد مبارکه سپاهان اضافه کرد: با واگذاری نهایی این پروژه به منظور انجام الزامات AFC ، تمهیداتی اندیشیده می‌شود که بتوان استانداردهای لازم را که اولویت شرکت فولاد مبارکه اصفهان است در سطح A فراهم و لحاظ شود.

*واگذاری ورزشگاه نقش نمادی از همکاری دولت و بخش خصوصی

به نظر عضو هیات علمی و استاد دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه اصفهان، واگذاری ورزشگاه نقش جهان به شرکت فولاد مبارکه نماد و الگویی مناسب در راستای همکاری دولت و فعالان بخش اقتصادی خصوصی به شمار می‌رود که می‌تواند به سایر نقاط کشور نیز تسری پیدا کند.

مسعود نادریان جهرمی در گفت و گویی ادامه داد: ورزش در جهان به عنوان یک مقوله غیردولتی مطرح می‌شود و فعالیت می‌کند مانند فدراسیون‌های جهانی و یا کمیته المپیک و دیگر مجموعه‌ها که به صورت غیر دولتی اداره می‌شوند.

وی واگذاری طرح‌های نیمه تمام ورزشی و همکاری با بخش خصوصی را نیازمند شفافیت دانست و تصریح کرد: در صورت نبود شفافیت نمی‌توان انتظار نتیجه مثبت و مفید داشت اما در صورتی که شاهد شفافیت در قرارداد و همکاری‌ها باشیم می‌توانیم به نتیجه و عملکرد مثبت آن خوشبین بود.

این استاد مدیریت و برنامه ریزی ورزشی دانشگاه اصفهان گفت: یکی دیگر از معایبی که در کشور ما در ورزش وجود دارد نبود نظام جامع باشگاه‌داری است، در صورت تدوین و تصویب این نظام اوضاع ورزش و تعامل بیشتر نهادهای دولتی و خصوصی و از سوی دیگر خصوصی‌سازی به معنای واقعی کلمه بهتر خواهد شد.

به گفته  نادریان، خصوصی‌سازی بطور شفاف و عادلانه هم در ورزش قهرمانی و هم ورزش تفریحی یا همان همگانی نقش شایان ایفا خواهد کرد بنابراین توجه به آن ضروری و لازم است.

بر اساس آخرین آمار و اطلاعات بالغ بر ۱۲۰ پروژه نیمه تمام ورزشی در استان وجود دارد و تکمیل این تعداد مجموعه ورزشی حدود ۱۰۰ هزار متر مربع به فضای ورزشی استان خواهد افزود. حدود ۳۱۱ هزار ورزشکار سازمان یافته و بالغ بر یک هزار و ۷۰۰ باشگاه ورزشی در استان اصفهان فعالیت می‌کنند.

سرانه ورزشی در استان اصفهان اکنون به بیش از ۰.۴۶ متر مربع رسیده که در مقایسه با هفت سال قبل حدود ۵۳ درصد رشد داشته است. هم اکنون مساحت فضای ورزشی اصفهان یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع برآورد می‌شود.

انتهای پیام*
۲
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما