plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
کد مطلب : ۱۳۲۸۱

جولان کرونا به مدد کاهش محسوس دمای هوا

بررسیها نشان می دهد این روزها عوامل جوّی، بستر شیوع ویروس کرونا را بیش از پیش فراهم کرده است.
جولان کرونا به مدد کاهش محسوس دمای هوا
به گزارش ایصال نیوز، همزمان با خنک شدن هوا، به نظر می‌رسد ویروس کرونا هم جولانگاه مطلوبتری برای خود دست و پا کرده است.

همچنین از آنجایی که مردم این روزها فضا‌های مسقف و گرم را بیش از فعالیت در فضای باز ترجیح می‌دهند، ناخواسته به شیوع بیشتر ویروس کرونا دامن می‌زنند.

ببراساس گزارش وب‌سایت «مرکاری نیوز»، حالا یافته‌های جدیدی هم درباره یک عامل مؤثر بر شیوع گسترده‌تر ویروس کرونا در اختیار دانشمندان است. ویروس کرونا در هوای خنک و سرد به خوبی دوام می‌آورد و در برابر رطوبت هم مقاومت بالایی دارد.

دکتر جان استوارتسبرگ، پژوهشگر و مدرس اسبق بیماری‌های واگیردار در دانشگاه یو‌سی برکلی در این خصوص می‌گوید: «اگر بخواهم خلاصه بگویم، این ویروس برای بقا در آستانه‌های دمایی، هوایی و رطوبتی مختلف به خوبی تکامل یافته است. اما ماه‌های زمستان برای شیوعش بهترین بستر را فراهم می‌کنند.» برای مثال، در منطقه تَمپا یک نفر هنگام بازی هاکی روی یخ با ۲۱ نفر دیگر، دست‌کم ۱۳ نفر از آنها را به ویروس کرونا و بیماری کووید-۱۹ آلوده کرد.

همچنین مرکز کنترل بیماری‌های واگیردار در آمریکا موارد شیوع ویروس کرونا را در مراکز بسته‌بندی و آماده‌سازی مواد غذایی ثبت کرده است. بنا بر یک پژوهش، در هر دوی این موارد شرایط برای شیوع ویروس کرونا فراهم بوده است. این دو مرکز نه تنها شلوغ و پرازدحام بوده اند، بلکه هوای آنها هم بسیار سرد بوده است.

به گفته جیمی لوید اسمیت، پژوهشگر دانشگاه یوسی‌ال‌ای که به همراه همکارانش شرایط مختلف را برای شیوع و ادامه حیات ویروس کرونای جدید بررسی کرده است می‌گوید: «بر اساس یافته‌های ما، هرچه هوا سردتر باشد، این ویروس به مدت طولانیتری پایدار و واگیردار باقی می‌ماند: موضوعی که به هیچ وجه مایه شگفتی نیست. اما در کنار آن، تأثیر رطوبت جالبتر است. این ویروس در شرایط وجود رطوبت بسیار زیاد و یا رطوبت بسیار کم، عمر طولانیتری دارد.»

بر اساس مدل‌های مقایسه‌ای پژوهشگران، ویروس کرونا می‌تواند حدود ۱ ماه در دمای انجماد و وجود حدود ۱۰۰ درصد رطوبت در هوا دوام آورد. حالا آیا این بدان معناست که باید مواد غذایی منجمدمان را دوباره ضد عفونی کنیم؟

لوید اسمیت در این خصوص نظر جالبی دارد و می‌گوید: «پرچالش است که درباره این موضوع اظهارنظر کنیم چون ریسک مرتبط با آن ۰ نیست. اما ما نمی‌خواهیم به جای اینکه مردم بر روی استفاده از ماسک و اجتناب از جمع‌های شلوغ در فضا‌های مسقف تمرکز کنند، پیوسته و با وحشت به ضدعفونی کردن سیب و گوشت مشغول باشند.»

سایر پژوهشگران هم از یک احتمال جالب ریاضی برای توصیف این شرایط استفاده می‌کنند. آنها می‌گویند احتمال اینکه فردی بر روی یک دستگیره در عطسه کند، ویروس کرونا بر روی آن بنشیند، نور به آن نتابد، شما به آن دست بزنید و سپس دستتان را در دهانتان قرار دهید بسیار اندک است. برخورد مواد ضدعفونی‌کننده به دستگیره در و یا ضدعفونی دست‌های شما پس از تماس با دستگیره در، احتمال انتقال ویروس کرونا را به صفر می‌رساند.

به گفته پژوهشگران، یک راهکار کارآمد در فضا‌های بسته و مسقف برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا استفاده از دستگاه‌های مرطوب‌کننده و یا جوش آوردن یک کتری آب است. وقتی هوای بیرون سرد می‌شود و دستگاه‌های گرمایشی در خانه روشن می‌شوند، رطوبت اتاق کاهش می‌یابد. این شرایط نه تنها به ادامه حیات طولانی‌تر ویروس کمک می‌کند، بلکه دستگاه ایمنی بدن نیز در این وضع و هوای خشک، ضعیفتر خواهد بود.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما