plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۱۳۲۲۲

شرق آسیا همچنان پیروز میدان نبرد با کروناست

کشورهای شرق آسیا با اتکا به نظم مردمی، انجام آزمایش های به موقع و گسترده، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و بهره گیری از فناوری توانستند بر شیوع کرونا غلبه پیدا کنند.
شرق آسیا همچنان پیروز میدان نبرد با کروناست
به گزارش ایصال نیوز به نقل از ایرنا،ر حالی که آمارهای جهانی نشان می‌دهد تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان از مرز ۵۴ میلیون و تعداد جان باختگان هم به افزون بر یک میلیون و ۳۲۰ هزار نفر رسیده، اما این آمار در کشورهای جنوب شرق آسیا در سطحی به مراتب پایین تر قرار دارد و حتی در کشوری مانند چین تقریبا متوقف شده است.

آمارها نشان می دهد که آمریکا به تنهایی با ۱۱ میلیون و ۳۶۷ هزار مبتلا به ویروس کرونا یک چهارم مبتلایان به این ویروس و با ۲۵۶ هزار مرگ حدود یک ششم جان باختگان را به خود اختصاص داده است. اما در چین رقیب سیاسی و اقتصادی امریکا این وضعیت فرق دارد و دولت این کشور با اجرای تدابیری توانسته است بر این مشکل فایق آید.

اگرچه رسانه های غربی مدعی هستند که ویروس کرونا برای نخستین بار از شهر ووهان در مرکز چین شیوع پیدا کرده است اما چین در کنار کشورهای دیگر شرق آسیا به ویژه ژاپن و کره جنوبی با بکارگیری اقداماتی توانستند آمار مرگ و میر و حتی تعداد مبتلایان را به شدت کاهش دهند.

آمار مبتلایان در چین به عنوان پرجمعیت ترین کشور جهان ۸۶ هزار و ۳۴۶ تن و تعداد جان باختگان هم حدود چهار هزار و ۶۳۴ تن عنوان شده است.

این وضعیت در ژاپن هم ۱۱۶ هزار و ۶۷۷ مبتلا و یک هزار و ۸۸۳ جان باخته است.

اما در کره جنوبی به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در زمینه مبارزه با کرونا این وضعیت به مراتب بهتر است به طوری که تا کنون در این کشور تنها ۲۸ هزار و ۷۶۹ مبتلا و ۴۹۴ مرگ ثبت شده که بیانگر تدابیر و اقدامات بهداشتی بکارگرفته شده توسط دولت این کشور است.

یکی از پرسش هایی که با دیدن آمارهای فوق به ذهن خواننده می رسد، این است که چگونه این سه کشور بزرگ، صنعتی و قدرتمند شرق آسیا توانسته اند جلوی شیوع ویروس کرونا و کاهش مرگ و میر آن را بگیرند؟

امارها نشان می دهد طی ۷ ماه گذشته در چین کسی بر اثر ابتلا به کرونا فوت نشده است. وضعیت مرگ و میر در ژاپن و کره جنوبی هم به مراتب پایین تر از کشورهای دیگر است.

یکی از دلایل اصلی کاهش آمار مبتلایان و همچنین پایین بودن نرخ مرگ و میر ناشی از کرونا، تدابیر سختی بود که دولت این کشورها به ویژه چین از روزهای نخست شیوع کرونا بکار گرفتند. در کنار تدابیر و قوانین شدید دولت ها به ویژه در چین که همان روزهای نخست شهر ووهان و استان هوبی با حدود ۶۰ میلیون نفر را قرنطینه کرد، رعایت مسایل بهداشتی مانند فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک در مکان های سربسته و شستن مرتب دست ها از جمله عوامل اثر گذار در مهار شیوع کرونا است.

چین همواره پیشرو سایر کشورها در یافتن راه های مقابله با این ویروس بوده است. این کشور ابتدا از طریق قرنطینه، ممنوعیت تردد در اماکن عمومی و کنترل ورود و خروج شهرها و مجتمع های مسکونی؛ اقدام به ایجاد محدودیت برای کنترل این ویروس کرد و همزمان به دنبال یافتن راهی برای درمان کرونا بود.

چینی ها اگرچه به دلیل استفاده از داروهای ترکیبی سنتی و شیمیایی توانسته اند جلو مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا را بگیرند اما در یافتن واکسن ضد کرونا هم یکی از کشورهای پیشرو در این زمینه هستند به طوری که از مجموع ۱۳ واکسن کرونا که به گفته سازمان بهداشت جهانی وارد فاز بالینی شده اند، ۶ واکسن آن توسط موسسات و کارخانه های دارو سازی چین تهیه شده که دو مورد آن هم در حال طی مراحل نهایی است و حتی به برخی از افراد دارای مشاغل پر خطر تزریق شده است.

با این حال و به رغم پیشرفت های زیادی که چین در زمینه درمان و تولید واکسن کرونا داشته است، مردم این کشور همچنان پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند و با بکارگیری تدابیر بهداشتی خود را در برابر این ویروس مصون کرده اند.

مردم چین به ویژه شهر پکن با هدف جلوگیری از شیوع مجدد ویروس کرونا در هنگام خرید یا ورود به مجتمع های مسکونی و بازارهای خرید ضمن اینکه باید کارت سلامت خود را به نگهبان درب ورود نشان دهند با رعایت فاصله یک تا یک و نیم متر به صف می شوند.

علاوه بر این موارد، استفاده از فناوری هایی چون شبکه های اجتماعی، اطلاع رسانی دیجیتالی و رسانه ای سریع، تقسیم اطلاعات بین دولت و شبکه های اجتماعی، در نظر گرفتن بارکدهای بهداشتی روی تلفن های هوشمند و ثبت نام همه ورود و خروج ها به محوطه ها از جمله اقدامات علمی و فنی بود که دولت های منطقه شرق آسیا برای شیوع کرونا در نظر گرفته اند.

کارشناسان معتقدند در کنار موارد بالا، آنچه باعث شده است تا نرخ مرگ و میر در شرق آسیا کاهش یابد، کاهش تعداد مبتلایان و در نتیجه رسیدگی مناسب به آنها در مراکز درمانی مجهز است. برای مثال در ژاپن که دارای یک سیستم مراقبت بهداشتی ایده آل است در سال ۲۰۱۷ برای هر ۱۰ هزار نفر ۱۳ تخت وجود داشت در حالی که این رقم در فرانسه ۶ تخت بود. در کنار این موارد تعطیلی مدارس و دانشگاه ها، کارخانه ها و ادارات و پرداخت یارانه به افراد کم بضاعت و یا کسانی که به دلیل شیوع ویروس کرونا متضرر شده اند، از دیگر اقدامات ژاپن و کره جنوبی برای مهار کرونا بوده است.

از سوی دیگر سرعت بخشیدن به انتشار داده های مربوط به مبتلایان قطعی و موارد مشکوک، اتکا به همکاری مردمی و همچنین در نظر گرفتن تدابیر محدود کننده در صورت لزوم از جمله اقدامات مهم کشورهای شرق آسیا مانند ژاپن، کره جنوبی و مناطق اداری همچون تایوان برای مهار ویروس بوده است.

غیر از این کشورها، کشور و مناطق اداری دیگری نظیر سنگاپور و هنگ کنگ هم از دیگر نمونه هایی هستند که مانند کره جنوبی و ژاپن عمل کرده اند. آنها هرگز اقدام به قرنطینه های عمومی و گسترده مانند چین و یا ایتالیا نکردند ولی با روش خود جلو رفتند.

در نهایت می توان گفت که کشورهای جنوب شرق آسیا مانند کره جنوبی، ژاپن، سنگاپور، مناطق ویژه اداری هنگ کنگ و تایوان بدون آنکه به سمت تدابیر گسترده بسیار سختگیرانه و بعضا بی رحمانه برای مهار کرونا روی آورند، سعی کردند با اتکا به نظم مردمی، همکاری اجتماعی، محدودیت های موضعی و موقتی، فاصله گذاری اجتماعی، بهره گیری از فناوری، نقشه های دیجیتالی و آزمایش های گسترده از موارد مشکوک به جنگ کرونا بروند.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما