plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۱۲۵۷۶
با فراهم شدن بسترهای لازم برای برگزاری جشنواره کودکان

سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان برگزار می شود

رویدادی سینمایی به مدد سامانه های آنلاین تماشای مجازی
برگزاری سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در شرایط کرونایی به صورت مجازی به اعتقاد کارشناسان تجربه نو برای مخاطبان این رویداد فرهنگی است که می‌تواند به عنوان الگوی جدید برای دیگر برنامه‌های فرهنگی ملی و بین‌المللی بهره برد.
سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان برگزار می شود
به گزارش ایصال نیوز، سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ۲۷ مهر به صورت آنلاین آغاز خواهد شد که این اولین رویداد سینمایی خواهد بود که قرار است پس از شیوع کرونا در ایران به صورت مجازی برپا شود.

تجربه برگزاری آنلاین و مجازی جشنواره بین المللی کودکان به اعتقاد کارشناسان اتفاقات متفاوتی را رقم خواهد زد، که اصفهان بیش از سال‌های گذشته در اجرایی شدن و رقم خوردن این اتفاقات نقش خواهد داشت.

تأثیرات اجتماعی برپایی یک جشنواره سینمایی به ویژه در حوزه کودکان و نوجوانان و مشارکت‌ این قشر در برپایی یک رویداد فرهنگی در دوران شیوع کرونا، بر روح و روان و رفتارهای اجتماعی این نسل پرشور اثرگذار بوده و ضرورت برپایی گسترده این جشنواره را تأیید می‌کند.

این دوره جشنواره، براساس توافق‌نامه سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان، از ۲۷ مهر تا دوم آبان امسال مصادف با ۱۸ اکتبر تا ۲۳ اکتبر میلادی در قالب رقابتی در دو بخش "مسابقه سینمای ایران" و "مسابقه سینمای بین‌الملل" برگزار خواهد شد.

* بسترهای لازم برای برگزاری جشنواره کودکان فراهم شد

مدیر اجرایی سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم‌ های کودک و نوجوان در اصفهان گفت: بسترها و پلتفرم های نمایش فیلم برای برگزاری جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان فراهم شده است.

ایمان حجتی در گفت و گویی اظهارداشت: امسال فیلم‌های سینمای ایران در خانه جشنواره نمایش داده می شود اما سایر فیلم‌ها روی پلتفرم بصورت آنلاین نمایش داده خواهد شد. مدیر اجرایی سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان خاطرنشان کرد: این جشنواره فرصت ویژه ای را برای پرورش استعدادها و انتقال تجربیات به کودکان و نسل جدید جامعه فراهم می‌کند.

*امسال همه کودکان فرصت داوری فیلم های جشنواره را دارند

حجتی افزود: سال های گذشته محدودیتی برای تعداد داوران جشنواره وجود داشت و کار داوری آثار بر عهده ۳۲ نفر قرار داشت اما امسال با استفاده از فرصت اکران فیلم ها در فضای مجازی، همه کودکان و نوجوانانی که با جشنواره بصورت آنلاین ارتباط دارند، فرصت داوری جشنواره را پیدا خواهند کرد .

وی بیان کرد: امسال هر کودکی که جشنواره را دنبال می کند می تواند با ثبت نام یک داور جشنواره هم محسوب شود و در کنار این داوری‌ها، آموزش‌های لازم هم به کودکان و نوجوانان داده خواهد شد.

مدیر اجرایی سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان گفت: جشنواره‌ها عرصه‌ای برای رقابت فیلم سازان در یک موضوع خاص است که در پایان، از فیلم ها و نفرات منتخب هیات داوران تقدیر می شود.

وی خاطرنشان کرد: موضوع این جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان است و برگزاری این جشنواره ها با این نگاه، بسیار تاثیر گذار خواهد بود و محرکی برای تولید آثار در این موضوع خاص و پر اهمیت بوده و از اهمیت ویژه‌ای برای تربیت کودکان و نوجوانان برخوردار است.

حجتی با اشاره به تجربه برگزاری آنلاین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان اضافه کرد: برگزاری با این روش محدودیت‌هایی هم برای مسوولان جشنواره ایجاد کرده اما باید برای پاسخ به نیازهای مخاطبان تلاش کنیم.

*برگزاری آنلاین جشنواره کودکان بیشتری از جهان جلب می کند

مدیر اجرایی سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان تصریح کرد: فضای آنلاین و بدون مرز جشنواره می‌تواند نگاه بین المللی جشنواره را تقویت کند و کودکان بیشتری را از سراسر کشور و جهان به خود جلب کند.

وی اظهار داشت: خانه جشنواره در اصفهان مستقر است و امسال در مجموع فرصت‌های خوب و رویش های جدید در جشنواره پدیدار خواهد شد.

حجتی ادامه داد: سی و سومین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان به نوعی اولین جشنواره در ایران است که بصورت آنلاین برگزار خواهد شد، و برای برگزاری جشنواره های دیگر هم می توان از تجربیات این جشنواره استفاده کرد.

*برگزاری مجازی جشنواره افراد محتوا محور را مشخص می کند

استاد علوم ارتباطات و رسانه گفت:فضا و بستر مناسبی برای برگزاری مجازی سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان در کشور و استان اصفهان فراهم است. فائزه تقی پور در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت:باید در شرایط موجود با هر سختی و محدودیتی این جشنواره را برگزار کرد و آنرا حفظ کرد. به گفته وی می توان با کاهش تعداد آثار نمایشی و فیزیکی جشنواره، کیفیت آنرا افزایش داد.

تقی پور ادامه داد: برگزاری جشنواره با این رویکرد منطقی تر است و نباید همان باری را که در جشنواره حضوری و فیزیکی وجود دارد در جشنواره مجازی هم داشته باشیم. وی خاطرنشان کرد: اینگونه آثار و فیلمها خواهان خود را دارد و افراد خاصی بدنبال آنها هستند و خودشان را به هر شکل ممکن به اینگونه محتواها می رسانند.

استاد دانشگاه آزاد اصفهان تاکید کرد:آزمایش این روش می تواند به ما نشان دهد که چه افرادی در هر شرایطی محتوا محور هستند و دنبال آثار تولیدی در این زمینه هستند.

وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره بصورت آنلاین پدیده مثبتی محسوب می شود گفت: برگزاری آنلاین و مجازی جشنواره فیلم کودکان همانند سایر اقداماتی که در کشور بصورت مجازی شروع شده صد در صد بدون مساله و راحت نیست اما امیدواریم که با کمترین مساله برگزار شود اما نمی توانیم اطمینان داشته باشیم که بصورت روتین همانند سال های گذشته برگزار شود.

تقی پور اظهار داشت: این جشنواره می تواند بستری شود برای اینکه در سال های آینده هم این نوع برنامه ها را با هدف جلوگیری از آلودگی هوا و تردد های محیطی و کاهش هزینه ها در فضای مجازی برگزار کنیم. وی با بیان اینکه مشارکتی در تیم اجرایی جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان ندارم گفت: اینگونه جشنواره ها باید بیشتر محتوا محور و موضوع محور باشد تا اینکه به سمت برگزاری مجازی صرف پیش برود.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان اضافه کرد: باید در این جشنواره ها از یک سری شخصیت‌ها و چهره های محبوب و موثر استفاده شود و برگزاری اینگونه برنامه ها نباید تحت تاثیر روندهای سیاسی و بعضی رقابت‌های شهری قرار گیرد و تنها در همان فضای آکادمیک، هنری و حرفه ای به آن نگاه شود. وی تصریح کرد: در صورتیکه این نکات را کنیم و به آنها توجه داشته باشیم در فضای مجازی و واقعی جشنواره های بهتری برگزار خواهیم کرد.

*تجربه متفاوت برگزاری جشنواره آنلاین

فیلمساز اصفهانی و مدیرستاد جشنواره و سینمای رسانه دوره گذشته این جشنواره نیز در گفت و گویی اظهارداشت: پیش‌بینی های لازم برای هرچه بهتر انجام شدن جشنواره سی و سوم در پایان جشنواره سی و دوم در نظر گرفته شد و تلاش کردیم تا با نگاه به تجربیات تیم اجرایی دوره‌های قبل، این جشنواره را پربارتر برگزار کنیم اما با شیوع ویروس کرونا برنامه‌های در نظرگرفته شده تغییر کرد.

هامون شیرازی با اشاره به اینکه حضور تماشاگر و هنرمندان و اجرای برنامه‌های جانبی بخش‌های جدانشدنی و جذاب یک جشنواره هستند، افزود: در شرایط کنونی قرار است جشنواره‌ای به صورت آنلاین برگزار شود و تجربه جدیدی را در کل جهان رقم بزند.

وی ادامه داد: برخی از جشنواره‌های مهم جهانی مانند جشنواره ونیز در ماه‌های گذشته به صورت آنلاین و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شده اند، اما باید دید دیگر جشنواره‌ها برای برپایی در شرایط خاص کنونی چه تدابیری را در نظر می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه تصمیم درستی برای برگزاری آنلاین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اتخاذ شد، بیان کرد: نمی‌توان به راحتی جشنواره‌ای را که در رده‌ بین‌المللی، دارای اعتبار است برگزار نکرد و آن را رها کرد اما باید بپذیریم که در برپایی این جشنوراه مانند یک کودک نوپا هستیم.

این فیلمساز با اشاره به اینکه متاسفانه به دانلود رایگان فیلم‌ها عادت کردیم و از این رو تجربه نمایش آنلاین به ما نشان داد که فیلم‌ها از روی پلتفرم‌ها به سرقت می‌روند، افزود: در شرایط برگزاری آنلاین برخی از فیلمسازان فیلم‌های خوب خود را روی پلتفرم‌های آنلاین جشنواره نمایش نمی‌دهند و از این رو باید به ویژه فیلم‌های بلند سینمایی در قالب اکران حضوری با افراد محدودی به عنوان مدعو یا اصحاب رسانه به نمایش درآید.

شیرازی در خصوص فعالیت سینمای اصفهان در حوزه کودک گفت: اصل برگزاری جشنواره در شهرهای مختلف که نماد می‌شود و شکل می‌گیرد، در کنار موضوعات و اهداف هنری آن، بر پایه حوزه‌های اقتصادی و برندسازی بنا می‌شود تا دستاوردهای مختلفی در این حوزه‌ها نیز برای شهرها به همراه داشته باشد.

شیرازی با تأکید بر این که امسال باید اصفهان پررنگ‌تر از همیشه در روند برپایی سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان فعالیت داشته باشد، گفت: با تمام اتفاقات، وجود بیماری کرونا و آنلاین بودن جشنواره سی و سوم معتقدم اصفهان می‌تواند تجربه خوبی از خود در برپایی این جشنواره برجا بگذارد و نشان دهد که می‌تواند یک جشنواره آنلاین را با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی برگزار کند و این تجربه خوب را به دیگر جشنواره‌های آنلاین ایران انتقال دهد.

دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اواسط هفته گذشته در نشست خبری مجازی گفت: برگزاری جشنواره‌های هنری و سینمایی در شهرهای مهم، تاریخی و مشهوری همانند اصفهان به توسعه دیپلماسی شهری و ارتباط بین المللی و به معرفی بیشتر ظرفیت‌ها و آثار و تاریخ این شهر کمک می‌کند.

علیرضا تابش خاطرنشان کرد: سال آینده شمسی و میلادی با نسل جدیدی از جشنواره‌های سینمایی روبه رو خواهیم شد. وی یادآور شد : آثار ارسالی به دبیرخانه این رویداد هنری امسال نسبت به سال گذشته بطور میانگین ۲۰ درصد رشد داشته است، امسال ۴۰۳ فیلم متقاضی حضور در جشنواره بودند که آثار پذیرفته شده بر اساس مقررات ۳۲۵ اثر است.

به گفته وی آثار راه یافته به بخش مسابقه ۱۰۷ فیلم است که ۱۱ فیلم بصورت فیزیکی و محدود اکران می شود و ۱۰۷ عنوان فیلم روی پلتفرم های دیجیتال در مدت ۶ روز برگزاری جشنواره برای مخاطبان ارائه خواهد شد. وی گفت : همچنین ۲ فیلم سینمایی ویژه نابینایان هم در این جشنواره بصورت توضیح دار و با زبان اشاره به نمایش گذاشته خواهد شد.

دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: چهارمین المپیاد فیلم سازی در مجموع با رشد چهاربرابری ایده و فیلم کوتاه مواجه شده است و ۸۴۲ اثر به این المپیاد رسیده که با ارزیابی‌های انجام شده از مجموع این ایده‌ها ۲۷ ایده پذیرفته شده و ۳۶ فیلم هم توسط نوجوانان به این المپیاد راه یافته است. به گزارش ایرنا، سال گذشته سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ های کودکان و نوجوانان از ۲۸ مرداد تا چهارم شهریور ۹۸ در ۲ بخش "ملی" و "بین المللی" در شهر اصفهان برگزار شد.

سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، براساس توافق‌نامه سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان، و با عنایت به شیوع جهانی کووید -۱۹، از ۲۷ مهر ماه لغایت ۲ آبان ۱۳۹۹ (۱۸ اکتبر لغایت ۲۳ اکتبر ۲۰۲۰) به صورت مجازی و نمایش آنلاین برگزار و در آن جوایزی به برگزیدگان جشنواره اهدا خواهد شد.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : جمهوری اسلامی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما