کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دستپاچگی فزاینده آمریکا از قدرت نمایی موشکی کره شمالی

ایرنا , 22 مهر 1399 ساعت 10:05

قدرت نمایی موشکی کره شمالی با نمایش یک موشک جدید بزرگ بالستیک قاره پیما و موشک قابل پرتاب از روی زیردریایی و تسلیحات مدرن دیگر در هفتادوپنجمین سالگرد تاسیس حزب حاکم کار در این کشور باعث نگرانی های فزاینده آمریکا شده است.


به گزارش ایصال نیوز، منابع خبری روز سه شنبه اعلام کردند از روز شنبه که موشک های جدید در مراسم کره شمالی به نمایش گذاشته شد، مقامات نظامی آمریکایی و برخی کشورها در حال تجزیه و تحلیل جزئیات جدیدترین موشک بالستیک قاره پیمای کره شمالی (ICBM) و تعداد کلاهک های قابل حمل آن هستند.

در جریان رژه مذکور در سالگرد تاسیس حزب حاکم، این کشور یک موشک آی سی بی ام جدید را به همراه یک موشک بالستیک قابل پرتاب از زیردریایی (SLBM) و سایر سیستم های تسلیحاتی مدرن به نمایش گذاشت.

موشک قاره پیمای جدید متحرک و دارای ابعادی بزرگتر بوده و بخش جلوی آن بلندتر است و نشان می دهد که برای حمل کلاهک های مختلف و تحویل بار بیشتر طراحی شده است.

همچنین این موشک جدید بر روی یک پرتاب کننده سیار ۲۲ چرخ با ۱۱ محوره (TEL) قرار دارد که اعتقاد بر این است که بزرگترین دستگاه پرتابی سیار در جهان است.

سرهنگ «کیم جون رک» سخنگوی ستاد مشترک ارتش کره جنوبی می گوید: مقامات اطلاعاتی کره جنوبی و آمریکا سلاح هایی را که کره شمالی از آنها رونمایی کرده است، از جمله یک موشک بالستیک دوربرد جدید، مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند.

وی در یک جلسه توجیهی در باره تعداد کلاهک های این موشک جدید گفت: فعلا فقط موشک نمایش داده شده است و جزییات زیادی در باره آن قابل دسترس نیست. اعتقاد بر این است که خود این موشک نیز دارای چند کلاهک است. تعیین این جزئیات خیلی زود است.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی از قول برخی منابع نظامی بدون ذکر نام آنها آورده است: مشخص نیست که موشک جدید واقعی است یا نمونه ماکتی آن است و به نظر نمی رسد نسخه جدید تاکنون آزمایش شده باشد.

کره شمالی از سال ۲۰۱۷ میلادی زمانی که تنش ها میان این کشور و امریکا بالا گرفت پیشرفته ترین نسخه موشکی خود از مدل هوا سونگ ۱۵ را شلیک کرد که برد تقریبی آن ۸ هزار کیلومتر است. این موشک از سوخت مایع استفاده می کند و می تواند بخش هایی از آمریکا را هدف قرار دهد.

«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در سخنرانی خود در رژه روز شنبه قول داد که به تقویت بازدارندگی جنگ برای دفاع از خود در برابر تهدیدهای هسته ای و سایر تهدیدهای "نیروهای متخاصم" ادامه دهد. اما او مستقیماً به ایالات متحده اشاره ای نکرد و از اصطلاح "بازدارندگی جنگ" به جای "بازدارندگی هسته ای" استفاده کرد.

وزیر وحدت پیشین کره جنوبی روز دوشنبه در همین باره گفت: کره شمالی با توجه به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می تواند موشک بالستیک جدید قاره پیما (ICBM) و سایر سلاح های خود را که در رژه نظامی اخیر رونمایی شده است، آزمایش کند. «کیم یون چول» در یک برنامه رادیویی محلی تصریح کرد: برای اینکه تسلیحات آرایش داده شده رسما به خدمت گرفته شود، باید آنها را آزمایشی شلیک کرد.

کره شمالی مسایل مختلفی را قبل از آزمایش بررسی می کند که عمده آنها نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا است.

کره جنوبی با برگزاری یک نشست امنیتی مراتب را درباره این تسلیحات مورد ارزیابی قرار داده و از این بابت ابراز نگرانی کرد و امریکا نیز در بیانیه ای این اقدام را ناامید کننده خواند.

این موشک ها پس از آن نمایش داده می شود که آمریکا بیشترین تحریم های دو دهه گذشته را علیه کره شمالی اعمال کرد و گفت و گوهای دو طرف در دو سال گذشته به بن بست رسیده است.

هر گفت و گویی میان این دو کشور از سوی کره شمالی به بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موکول شده است و بعید به نظر می رسد در روزهای آینده تحول خاصی در مناسبات این دو کشور رخ دهد و همه جوانب مرتبط به دنبال برون رفت از بحران در شبه جزیره کره با حفظ وضع موجود هستند.

انتهای پیام/*


کد مطلب: 12510

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/report/12510/دستپاچگی-فزاینده-آمریکا-قدرت-نمایی-موشکی-کره-شمالی

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir