plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۷
کد مطلب : ۱۱۹۸۸

روغنی که در بازار جهانی از طلا گران تر است

هزاران سال می گذشت و مردم مغرب(مراکش) به ارزش «انجیر تیغی» پی نبرده بودند. اکنون راز جوانی را در دانه های روغنی این آلوئه ورای مراکشی یا طلای سبز یافته اند.
روغنی که در بازار جهانی از طلا گران تر است
به گزارش ایصال نیوز، «التین الشوکی» که اهالی مغرب آن را انجیر خاردار و به عامیانه «انجیر هندی» نام گذاشته اند، میوه ای است  از خانواده آلوئه ورا که سرشار از ویتامین دی و روغن آن یکی از راه های مقابله با پیری و راز شادابی و جوانی پوست است، اما هزاران سال بود که ارزش آنرا نمی دانستند و حتی بعنوان خوراک دام از تفاله آن استفاده می کردند!

در سال 2007 وقتی یک شرکت تعاونی روستایی در مراکش که برای مراکز تجاری اروپایی روغن کِرِم های زیبایی تولید می کرد، توانست یک لیتر این روغن را استحصال کند، از اینکه قیمت این یک لیتر روغن انجیر تیغی در بازار اروپا هزار دلار تعیین قیمت شد، متحیر شد. 

راز ارزش طلایی این روغن در آزمایشگاه های اروپایی مشخص شد. این فرآورده دارای خلوص بالایی از ویتامین دی و اکسیر جوانی بود.

برای بدست آوردن یک لیتر روغن از دانه این نوع انجیر بیابانی(صبّار)، حداقل یک تن میوه این گیاه لازم است تا پس از انجام عملیات روغن گیری از دانه های آن در مراحل متعدد، یک لیتر روغن خالص بدست آید.

هم اکنون شرکت های اروپایی، آمریکایی و عربی این طلای سبز را در تولید کِرِم های زیبایی و جوان سازی پوست استفاده می کنند. البته باید مراقب نوع تقلبی آن بود!

جالب است بدانید که از تفاله دانه های این گیاه پس از عصاره گیری، دیگر برای مصرف دام استفاده نمی شود، بلکه از آن، نوعی صابون تولید می شود که در مراکز آرایشی، بهداشتی فروش زیادی دارد.

در مراکش اکنون حدود 200 هزار هکتار به کشت «صبّار» یا همان انجیر تیغی اختصاص دارد و سالیانه 5 تن روغن با قیمت هرکیلو حدود 350 دلار خریداری و به اروپا و آمریکا صادر می شود. شرکت های اروپایی در بازار جهانی این روغن با ارزش را تا هزار دلار در هر لیتر به فروش می رسانند.

در برخی نقاط جهان به این نوع آلوئه ورا، گلابی خاردار هم گفته می شود.

انتهای پیام/*

  
۱
مترجم : احمد امینی
مرجع : اسکای نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما