plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸
کد مطلب : ۱۱۵۷
حفظ جان مردم اولویت اول است

جولان بارشهای سیل آسا در جنوب ،جنوب شرق و شرق کشور

هشدارهای سازمان هواشناسی را بسیار جدی بگیریم
بر اساس اخطاریه سازمان هواشناسی سامانه بارشی فعالی که از دیروز وارد کشور شده است طی روزهای یکشنبه و دوشنبه در جنوب، جنوب شرق، شرق و شمال شرق کشور فعال است و پیامد ورود این سامانه بارش باران، رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، بارش تگرگ در مناطق مستعد، سیلابی شدن مسیلها، طغیان رودخانه های فصلی و آبگرفتگی معابرعمومی خواهد بود.
جولان بارشهای سیل آسا در جنوب ،جنوب شرق و شرق کشور
به گزارش ایصال نیوز، همانطور که سازمان هواشناسی از سه روز قبل پیش بینی کرده بود، سامانه بارشی قوی در جنوب و جنوب شرق و شرق کشور فعال گردید و در مناطقی از کشور بقدری بارش شدید بوده که منجر به به سیلاب  و طغیان رودخانه ها و مسیل ها شده است .این سامانه دیروز در عربستان سیل به راه انداخت و اکنون وارد ایران شده است. 
هرمزگان
به دنبال بارش شدید باران در اقصی نقاط استان هرمزگان که از روز شنبه 23 فروردین ماه آغاز شده، تمام استان در آماده باش کامل هستند. سامانه بارشی از ساعت هشت و 30 دقیقه صبح شنبه وارد استان هرمزگان شد و اولین بارش نیز ساعت 10 و 30 دقیقه در غرب، شمال و مرکز استان اتفاق افتاد.
یشترین بارش ها مربوبط به شهرستان های بستک و خمیر در غرب هرمزگان، بشاگرد در شرق و حاجی آباد(سرچاهان) در شمال و سیاهو، فین، سرزه خارو در مرکز استان است. مدارس و مراکز آموزشی هرمزگان در روز شنبه به دلیل بارش باران و اخطاریه های هواشناسی مبنی بر احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی شدید معابر تعطیل بود و فردا یکشنبه نیز مدارس برخی از شهرستان های استان از سوی ستاد مدیریت بحران هرمزگان تعطیل اعلام شده است.
شدت بارش شامگاه شنبه موجب قطع ارتباط برخی محورهای مواصلاتی هرمزگان و قطع برق برخی روستاها در منطقه شرق شده است. طبق اعلام سازمان هواشناسی بارش ها تا ظهر فردا در هرمزگان ادامه دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: به دنبال بارش باران و وزش شدید باد، عملیات تخلیه و بارگیری در بندر شهید رجایی از ساعتی پیش متوقف شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان اظهار داشت: بارش باران باعث جاری شدن آب در رودخانه فصلی، طغیان آن و آب گرفتگی آبنمای مسیر مذکور شده است. وی توصیه کرد: مردم از سفرهای غیر ضروری، توقف در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها و عبور از مکان های پرخطر به صورت جدی خودداری کرده و اخبار را از رسانه های رسمی و معتبر پیگیری کنند.
مدیرکل بحران استانداری هرمزگان اضافه کرد: افراد از انتشار اخبار تایید نشده و شایعه ها در شبکه های اجتماعی به شدت پرهیز و به منبع خبر توجه کنند تا بتوانند ارزیابی درستی داشته باشند.
خراسان جنوبی
سامانه بارشی جدید که روز شنبه از سمت جنوب و غرب استان وارد خراسان جنوبی شد، بنابر پیش بینی هواشناسی با شدت زیاد تمامی شهرستان های استان را فرا می گیرد ولی در مناطق شرقی و جنوبی شدت بیشتری دارد. این سامانه تا روز چهارشنبه هفته جاری در استان فعال است و اوج بارندگی ها برای روزهای یکشنبه و دوشنبه پیش بینی می شود.
در پی بارش شدید و رگباری باران ساکنان چند روستا در شهرستان های خوسف و سربیشه به مکان امن منتقل و مدارس روستایی اغلب شهرستان های خراسان جنوبی فردا (یکشنبه) تعطیل شدند.
با توجه به اخطاریه و هشدارهای هواشناسی و مدیریت بحران کشور و پیش بینی بارندگی های سنگین و شدید در منطقه، 302 تیم امدادی و عملیاتی در استان خراسان جنوبی به حالت آماده باش کامل درآمدند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: بیش از 650 هزار مترمکعب از ظرفیت سد نهرین طبس در حال تخلیه است و نگرانی برای این سد وجود ندارد.
خراسان رضوی
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: چهار جاده فرعی و 17 راه روستایی به دلیل بارندگی شدید و جاری شدن سیل در شهرستانهای شمالی این استان تا اطلاع بعدی مسدود شد. نصری افزود: همچنین راه های روستایی چاپشلو - کلات و کمربندی پرکن - چهلمی در شهرستان درگز به دلیل جاری شدن سیلاب تا اطلاع ثانوی مسدود اعلام می گردد.
وی همجنین به انسداد جاده روستایی مزداوند - سد دوستی در شهرستان سرخس اشاره کرد و اظهار داشت: بارندگی به صورت ناپیوسته موجب لغزندگی سطح جاده ها در شهرستانهای بجستان، صالح آباد، تربت حیدریه، گناباد، فریمان، درگز، قوچان و بخش احمد آباد مشهد شده است.از عصر شنبه شهر کلات به دلیل سیل دچار خسارت شدید شده است.
براساس اخطار اداره کل هواشناسی خراسان رضوی شدت بارشها طی دو روز آینده در این استان افزایش خواهد یافت که منجر به بروز روان آب، آبگرفتگی و سیلابی شدن مسیلها در بیشتر مناطق استان خواهد شد.
سیستان و بلوچستان
  ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان اعلام کرد: در پی اخطاریه سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع سیل دستور تخیله ۶ محله شهر فنوج که در معرض خطر سیل هستند، صادر شده است. در پی اخطاریه جوی سازمان هواشناسی و اعلام مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان، ستاد مدیریت بحران شهرستان فنوج دستور تخیله ۶ محله شهر فنوج که در معرض خطر سیل بودند را صادر کرد. نبی بخش محمدی پور شهردار فنوج گفت: این محله‌ها شامل «کلک باغ»، «سردار»، «سوره»، «مهرآباد جنوبی»، «گروکان» و ساکنین حاشیه رود خانه «مراد خان» هستند.
خوزستان
در خوزستان اگرچه برای ساعاتی شرایط رو به بهبود بود اما به دلیل طغیان رودهای هوفل و سابله؛ شهر بستان در آستانه گرفتاری کامل در سیلاب قرار گرفت معاون فرماندار دشت آزادگان گفت: سیلاب شهر بستان از توابع این شهرستان را به دلیل افزایش دبی رودخانه های هوفل و سابله در کنار این شهر تهدید می کند.
زاهد فردوس پناه بیان کرد: سیل بند روستای میهن آباد شهر بستان در معرض خطر و آسیب دیدن است که مقاوم سازی آن در حال انجام است و در صورت شکسته شدن این سیل بند باعث وارد شدن آب به شهر بستان می شود. وی گفت: سیل بند روستای قدرت آباد شهر بستان شکسته شده و هنوز ترمیم نشده است که در حال بازسازی این سیل بند هستیم.
فردوس پناه بیان کرد: به مردم شهر بستان اخطاریه داده شده تا این شهر را تخلیه کنند اما مردم این شهر همچنان برای خروج از این شهر مقاومت می کنند.
در سایر استانها از جمله کرمان و فارس و اصفهان احتمال بارش و رعد و برق وجود دارد و تمهیدات لازم برای کاهش آسیب ها باید اتخاذ گردد.
سازمان هواشناسی کشور و مقامات استانی در خصوص بارش های سیل آسا طی روزهای آینده هشدار می دهند و لازم است هموطنان هشدار ها و اخطاریه ها را جدی گرفته و با هلال احمر و ستاد بحران هر استان نهایت همکاری و همراهی را داشته باشند.  
انتهای پیام /*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما