plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۵
کد مطلب : ۱۱۱

دهکده امید در ایستگاه گزارش بیست و دوم

دهکده امید در ایستگاه گزارش بیست و دوم
به گزارش ایصال نیوز، صادق زیبا کلام در کانال شخصی خود در فضای مجازی نوشت؛ یکی از مسائل بنیادی که از همان ابتدای کار در دهکده امید بر آن اصرار داشتم، مکانیزم تصمیم‌گیری‌هایمان بود. از اخذ ساده‌ترین تا پیچیده‌ترین تصمیمات اصرار داشتم که می‌بایستی با هم‌فکری و مشارکت واقعی اعضای شورای ده باشد. هیچکدام از تصمیماتمان جنبه ابلاغی و دستورالعملی نداشت. البته این روش جنبه‌های منفی هم داشت، مهم‌ترین پیامد منفی آن کندی پیشرفت کارها بود. در مواردی حتی برخی از اهالی آرام بیخ گوشمان گفته‌اند که دکترجان خودتان تصمیم‌گیری کنید و تمامش کنید. اما من همچنان معتقدم تمرین دموکراسی و خردجمعی در جامعه استبدادزده ما شاید بزرگ‌ترین اتفاقی است که دارد در روستای امید می‌افتد.
استقبال تدریجی بانوان روستا از کلاس‌های آموزشی و مهدکودک بعلاوه موفقیت «پنجشنبه‌های پاک» به نظرم حاصل تلاش صبورانه و پیگیر در واردکردن اهالی روستا در کارها بود. البته در بخش‌های دیگر متاسفانه پیشرفتی نداشته‌ایم. ازجمله در جمع‌آوری نخاله‌ها که هنوز بعد از گذشت 15ماه از زلزله نتوانسته‌ایم روستا را پاکسازی نماییم. برای برخی، نخاله‌ها یادآور زندگی‌ای بود که ویران شد و عزیزانی که پرکشیدند؛ اما برای همه مسئله صرفا عاطفی نیست و می‌خواهند از آوار برای ساخت‌وسازهای خلاف استفاده نمایند.
قبل از زلزله 73خانوار در امید ساکن بودند. در حدود 60خانوار بعد از زلزله به جمعیت آن اضافه شد. برخی که رفته بودند، بازگشتند و درصدد ساخت خانه هستند. برخی می‌خواهند یک منزل هم در امید داشته باشند و شماری هم برای فرزندانشان که ازدواج کرده‌اند مسکن می‌خواهند. امید به شدت با کمبود زمین مسکونی روبرو شده و درنتیجه کم نیستند کسانی که در حریم‌های غیرمجاز اقدام به ساختمان کرده‌اند. مسئولین بجای وقت گذاردن و تلاش در اتخاذ رویکردی مناسب برای مواجه با این معضل روی خود را به دیگر سو کرده‌اند و همین‌که نارضایتی و سروصدایی از جانب اهالی نباشد برایشان مابقی مسائل چندان اهمیتی ندارد.
ساخت‌وسازهای غیرمجاز اما مشکلات زیادی برای پیشرفت کارهای ما ایجاد نموده‌است. تمام روستاها داری یک «طرح هادی» هستند که شامل نقشه کلی آن روستا است. متاسفانه ساخت وسازهای غیرمجاز باعث برهم خوردن طرح هادی شده‌است. اولین مشکل ما لوله‌کشی فاضلاب است چون مسیر برخی معابر عمومی به تصرف درآمده‌است. مشکل بعدی، زمین محل احداث «خانه روستا» است که از ابتدا تقاضا داشتیم وسیع باشد تا عنداللزوم بتوانیم تاسیسات دیگری(کتابخانه، خانه بهداشت و...) به آن اضافه نماییم. اما متاسفانه آن زمین هم از تجاوز در امان نمانده است.
انتهای پیام /*
۰
مرجع : کانال شخصی نویسنده
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما