plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴
کد مطلب : ۱۰۹۵۵
رخدادهای خوب فناورانه اصفهان

بازدید سورنا ستاری از دستاوردهای شرکت‌های فناور و دانش بنیان اصفهان

افزایش ۶۰ درصدی شرکتهای دانش‌بنیان در اصفهان
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در سفر یک روزه خود به اصفهان علاوه بر بازدید از دستاوردهای شرکت‌های فناور و دانش بنیان، چند طرح بزرگ را در این خطه افتتاح کرد که چشم‌اندازی از سرمایه‌گذاری‌ها و اتفاقات خوب در این عرصه است.
بازدید سورنا ستاری از دستاوردهای شرکت‌های فناور و دانش بنیان اصفهان
به گزارش ایصال نیوز، سفر معاون علمی فناوری رئیس جمهور به اصفهان با خبرهای خوشی همراه بود که ایرنا در گزارشی چنین آورده است؛ اصفهان به‌عنوان استان پیشرو در راه‌اندازی مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری با بیش از ۵۴۰ شرکت فناور، دومین استان دانش بنیان کشور پس از تهران بشمار می‌آید و در سال‌های اخیر نیز نقش بسزایی در توسعه اقتصاد دانش بنیان و غیر نفتی در کشور داشته است.

اصفهان با برخورداری از تنها شهرک علمی و تحقیقاتی کشور، مأمنی برای رشد و توسعه شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان است و در دولت یازدهم و دوازدهم اقدام‌های بسیاری برای حمایت و افزایش آنها صورت گرفت بطوریکه تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از سال ۹۲ تا کنون بیش از ۶۰ درصد افزایش یافت که گامی بلند در جهت تحقق اقتصاد دانش‌محور و غیر نفتی، تولید محصولات فناورانه و ایجاد اشتغال محسوب می‌شود.

*افزایش ۶۰ درصدی شرکتهای دانش‌بنیان در اصفهان
از سال ۹۲ تاکنون علاوه بر افزایش تعداد شرکت‌های فناور و دانش بنیان، سرمایه‌گذاری‌های جدید، ورود به فناوری‌های روز و برتر، توسعه صادرات و اشتغال، راه‌اندازی واحدهای تولیدی جدید و اجرای طرح‌های حمایتی از واحدهای فناور و استارتاپ‌ها از دیگر اقدام‌های چند سال اخیر در این خطه بود که تعدادی از آنها روز گذشته سی و یکم تیر با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری بهره‌برداری شد.

در سفر معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به اصفهان چند طرح عمده در حوزه نوآوری و توسعه فناوری افتتاح و عملیات اجرایی چند طرح بزرگ مانند نخستین پارک علم و فناوری خصوصی کشور با نام "پارک تجهیزات پزشکی و سلامت" با ۲۳ هکتار وسعت آغاز شد؛ دیدار و گفت و گو با فعالان فناور و بخش خصوصی و مسوولان استانی از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه ستاری به اصفهان بود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در نخستین بخش از سفر خود در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) حضور یافت و از نمایشگاه محصولات فناورانه و دانش بنیان محققان این دانشگاه و منتخب واحدهای دانشگاهی آزاد اسلامی استان بازدید کرد؛ وی در جریان بازدید از ۴۵ غرفه این نمایشگاه بر لزوم پیگیری و حمایت از برخی طرح‌های فناورانه به نمایش گذاشته شده، تاکید کرد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین از پژوهشکده زیست فناوری رویان در اصفهان بازدید کرد و در جریان آخرین دستاوردها و طرح‌های پژوهشی آن قرار گرفت.

*افتتاح مجتمع فناوری و نوآوری غدیر

در سفر روز سه شنبه معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به اصفهان، مجتمع فناوری و نوآوری "غدیر" با زیربنای سه هزار و ۳۵۰ متر مربع به‌منظور استقرار دفاتر فروش و بازرگانی شرکت‌های فناور و استقرار صندوق پژوهش و فناوری استان اصفهان و شتاب‌دهنده‌ها افتتاح شد. این مجتمع فضایی مناسب را برای گسترش فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور استان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد و نزدیکی این ساختمان به مراکزی مانند اتاق‌ بازرگانی اصفهان و دیگر دستگاه‌های فعال در حوزه بازرگانی و کسب و کار باعث استقبال شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور برای استقرار در این مرکز شده است.

ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با حضور در این ساختمان از "نمایشگاه محصولات فناورانه و دانش بنیان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان" بازدید کرد. سامانه لوله‌های خون‌گیری تحت خلاء، مدل‌های مختلف دستگاه‌های سانتریفوژ تحقیقاتی تا ۱۸ هزار و ۵۰۰ دور بر دقیقه، تصفیه هوا به وسیله لامپ UVC، تولید ایزومات و سایر قندهای الکلی جایگزین شکر، سنسور باران سنج، سطح سنج چاه، شبکه تلویزیونی یکپارچه ۵g، پودر الومینا، سامانه اطلاع‌رسانی لحظه‌ای نرخ طلا، ارز و مسکوکات و آنتی بادی اختصاصی علیه کووید۱۹ از جمله محصولات ارائه شده در این نمایشگاه بود. ستاری در بازدید از این نمایشگاه با پژوهشگران و فناوران اصفهان گفت و گو و بر ضرورت حمایت از این طرح‌ها تاکید کرد.

*بهره‌برداری از مرکز نوآوری سلامت دیجیتال اصفهان

همچنین در این روز مرکز نوآوری سلامت دیجیتال اصفهان شروع به کار کرد؛ این مرکز محل استقرار تیم‌های فناور در حوزه بین رشته‌ای سلامت دیجیتال است که با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های ایجاد شده در این مرکز به تولید و توسعه محصولات حوزه سلامت دیجیتال می‌پردازند.

در سفر معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به اصفهان سامانه " زیست ایران" رونمایی ‌شد؛ این سامانه ارائه‌دهنده خدمات پردازش در زمینه ارائه تحلیل داده و داده ورزی زیست پزشکی به محققان کشور است. معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین از محصولات فناورانه حوزه سلامت دیجیتال که توسط اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و هسته‌ها و شرکت‌های فناور و دانش بنیان مستقر در مرکز سلامت دیجیتال تولید شده است، بازدید کرد. متراژ شبیه‌ساز صداهای قلب و ریه، کیوسک تصویر برداری چشم، قندان پرستار همراه دیابت، سامانه راهبری بیماران، نرم افزار سلامت همراه و فعالیت‌های چندین شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت دیجیتال از جمله غرفه‌های این‌ نمایشگاه بود.

در این مراسم تفاهم‌نامه همکاری و راه‌اندازی سرای سلامت دانشگاه علوم پزشکی، اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی اصفهان به امضا رسید.

* افتتاح مجتمع کارگاهی و آزمایشگاهی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان

مرحله دوم مجتمع کارگاهی و آزمایشگاهی شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان با نام " تلاش " روز سه‌شنبه با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افتتاح شد؛ این مجتمع با زیربنای سه هزار متر مربع محل استقرار آزمایشی تولیدی و تجاری شرکت‌های فناور شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان است. معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین از تعدادی از کارگاه‌های این مجتمع بازدید کرد؛ بازدید از نمایشگاه محصولات فناورانه و دانش بنیان با محوریت "جهش تولید" در این مجتمع از دیگر برنامه‌های ستاری در سفر به اصفهان بود.

*تزریق سرمایه‌های تازه به زیست بوم نوآوری اصفهان

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری امروز در نشست "اقتصاد دانش بنیان و جهش تولید" در جمع فعالان فناور و مسوولان استان و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: سرمایه‌گذاری‌های جدیدی برای توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری استان اصفهان انجام شده که تسهیل‌گر گسترش فناوری در این خطه است. ستاری با بیان اینکه شاهد اتفاقات فناورانه خوبی در این مجموعه هستیم که نشان‌دهنده گسترش فعالیت‌های محققان و فناوران استان است، افزود: سرمایه‌گذاری‌های جدیدی در این شهرک و در دیگر اجزای زیست بوم فناوری و نوآوری اصفهان انجام شده است.

وی با بیان اینکه چند تفاهم‌نامه جدید در این سفر امضا شد که می‌تواند تسهیل‌گر توسعه فناوری در استان باشد، خاطرنشان کرد: دانشگاه اصفهان تصمیم دارد ۳۰ هکتار از اراضی متعلق به این مرکز آموزشی را به احداث پارک علم و فناوری اختصاص دهد و معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری نیز سعی می‌کند با اختصاص اعتبار و حمایت از این طرح، فرایند احداث آن را تسریع کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به فعالتر شدن صندوق پژوهش و فناوری در استان‌ها گفت: صندوق نوآوری سال گذشته ۴۰۰ میلیارد ریال به صندوق‌های استانی تزریق کرد ولی نیاز است سرمایه‌های بخش خصوصی نیز برای کمک به صندوق پژوهش و فناوری بشتابند.

وی با بیان‌اینکه صندوق‌های فناوری استانی در حال توسعه است، افزود: استان اصفهان در این زمینه پیشتاز است و قریب ۴۲۰ میلیارد ریال سرمایه ثبت شده دارد که در کمتر استانی این میزان سرمایه محقق شده است.

ستاری با اشاره به کمبود فضای شهری برای شرکت‌های دانش بنیان اصفهان، گفت: معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری آماده است برای بازسازی فضای مناسب درون شهر و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای چنین فضایی همکاری لازم داشته باشد.

بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان نیازهای داخلی را تامین کردند معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین در جمع فناوران اصفهان گفت: توجه به شرکت‌های دانش بنیان در بحران کرونا نقش خود را نشان داد زیرا بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان توانستند نیازهای داخلی را از این طریق برطرف کنند.

ستاری به تولید برخی داروهای موثر در بهبود بیماری کرونا اشاره کرد و افزود: جایگاه ایران اسلامی در حوزه بیوتکنولوژی در منطقه بی‌نظیر است و در بسیاری از رشته‌های مهندسی و علوم پایه در رتبه‌های تک رقمی جهان قرار داریم.

وی تصریح کرد: تغییر نگاه به علم و دانش، زمینه‌ساز رشد شرکت‌های دانش بنیان است زیرا زمانی که دانشگاه بخشی از درآمد خود را از بخش خصوصی تامین کند، خلق ثروت نیز رُخ می‌دهد.

ستاری با اشاره به رشد شرکت‌های دانش بنیان بخش خصوصی اظهار داشت: در زمان حاضر ۱۸۰ هزار میلیارد تومان ارزش سهام ۳۵ شرکت دانش بنیانی است که در بورس وارد شدند و چند شرکت دانش بنیان دیگر نیز در هفته اخیر وارد شده و ۲۵ شرکت دانش بنیان دیگر نیز در نوبت وارد شدن به بورس قرار دارند.

وی، تامین امنیت غذایی کشور از طریق ایجاد زنجیره‌های فناوری را راهبرد دولت تدبیر و امید و معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، خواند و تاکید کرد: امروز شرکت‌های دانش بنیان مختلفی در این زمینه ورود پیدا کرده‌اند و در بسیاری از مسائل از جمله تامین دارو، واکسن‌های انسانی و دامی، تلاش‌های خوبی صورت گرفته است.

*خبر خوش تولید انبوه واکسن آنفلوآنزا

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در جمع خبرنگارانی اصفهان از تولید انبوه واکسن آنفلوآنزا ساخت داخل در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این واکسن برای اولین بار در تاریخ کشور در داخل تولید می‌شود و علاوه بر این سه واکسن دیگر در نیمه اول سال جاری رونمایی خواهد شد.

ستاری روز سه شنبه در حاشیه سفر خود به اصفهان در جمع خبرنگاران افزود: در حوزه دارو شرکت‌های دانش بنیان توانستند اقدامات بسیار موثری داشته باشند و در زمان حاضر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با ۶ شرکت و پژوهشکده برای ساخت واکسن کرونا قرارداد دارد که ۲ شرکت از این مجموعه فعالیت‌های امیدوار کنندهای داشته و امید می رود در آینده نزدیک شاهد دستاوردهای آنها باشیم.

وی خاطرنشان کرد : شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کرونا خوش درخشیدند و نیازمندی‌های داخل را تامین کردند.

ستاری با اشاره به نقش شرکت های دانش بنیان در تولید محصولات مرتبط با بیماری کرونا، افزود: پیش از بیماری کرونا بسیاری از محصولات در داخل تولید نمی‌شد و به عنوان مثال حجم تولید ماسک در کشور روزانه ۲۰۰ هزار ماسک بود ولی این بیماری موجب شد برخی از شرکت‌های دانش بنیان در تولید این محصولات ورود پیدا کنند.

وی ادامه داد: امروز در تولید انواع ماسک سه لایه و ۹۵n به تولید انبوه دست یافتیم و حتی تولید دستگاه ساخت ماسک توسط برخی شرکت های دانش بنیان ساخته می‌شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری بیان کرد: امروز تولید بسیاری از تجهیزات از جمله کیت‌های تشخیصی، دستگاه ونتیلاتور، بسیاری از تجهیزات آی سی یو، ترنومترها، انواع اکسیژن سازهای شخصی و بیمارستانی توسط شرکت‌های دانش بنیان انجام می‌شود.

وی تولید داروی IVIG ( داروی بیماران نقص ایمنی) را از دیگر تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان برشمرد و تصریح کرد: برای اولین بار پالایشگاه خون با فناوری و سیستم بومی در داخل تولید شده که در منطقه بی‌نظیر و منحصر به فرد است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه کرد: آمادگی شرکت های دانش بنیان برای مقابله با ویروس کرونا به گونه ای است که حتی اگر در پاییز یا زمستان تغییرات و جهشی در این ویروس بوجود آید، شرکت‌های دانش بنیان به طور قطع نیازمندی‌های داخلی را برای مدیریت و مقابله با این ویروس تامین می‌کنند.

وی به همکاری خوب معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری با وزارتخانه های بهداشت و درمان و صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و افزود: برای صادرات محصولات مرتبط با کرونا برخی مجوزهای از وزات صمت و بهداشت به غیر از ماسک سه لایه و برخی کیت‌های تشخیصی، اخذ شد و رایزنی هایی در این زمینه صورت گرفته است.

ستاری گفت: تا پایان سال گذشته چهار هزار واحد دانش بنیان در کشور فعالیت می‌کردند که بالغ بر ۱۲۰ هزار میلیارد تومان فروش داشتند و امسال این تعداد به پنج هزار و ۳۰۰ شرکت رسید که تا پایان سال پیش بینی می‌شود به ۶ هزار شرکت افزایش یابد و به طور قطع میزان فروش آنها نیز ۲ برابر خواهد شد.

وی در پایان سفر خود به اصفهان تاکید کرد که باید ساختارهای جدید را به‌منظور توسعه کمی و کیفی شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفت و از سوی دیگر لازم است صندوق های پژوهش و فناوری خطرپذیرتر و پربنیه تر شوند و خوشبختانه امکان توانمندسازی این صندوق‌ها از صندوق توسعه ملی با مجوز رهبر معظم انقلاب فراهم شده است.

استان اصفهان ۱۰ درصد شرکت‌های فناور و دانش بنیان کشور را در خود دارد. شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به‌عنوان نخستین سازمان موسس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در کشور با هدف حمایت از ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید ثروت از علم راه‌اندازی شد؛ این شهرک فعالیت اجرایی خود را از سال ۱۳۸۰ آغاز کرد و در زمان حاضر دارای ۵۴۱ شرکت فناور و دانش بنیان، سه پارک علم و فناوری، هشت مرکز رشد فناوری، پنج مرکز نوآوری و شکوفایی و مرکز علم و فناوری کودکان و نوجوانان در ۵۲۰ هکتار است.

شرکت‌های فناور و دانش بنیان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با گردش مالی ۲ هزار و ۵۰ میلیارد تومان، زمینه اشتغال هفت هزار و ۳۶۱ دانش آموخته دانشگاهی را فراهم کردند.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما