plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
کد مطلب : ۱۰۳۲۷

قاضی منصوری از لواسان تا بخارست؛ بازخوانی یک پرونده ناتمام

پرونده پیچیده اتهامات اکبر طبری و ۲۱ متهم دیگر در حالی رسیدگی می‌شود که حاشیه های بسیاری دارد و متهم متواری که ۵۰۰ هزار یورو رشوه گرفته بود، در رومانی خودکشی کرد و محاکمه وی ناتمام ماند.
قاضی منصوری از لواسان تا بخارست؛ بازخوانی یک پرونده ناتمام
به گزارش ایصال نیوز، اواخر تیر سال ۹۸ کمتر از ۶ ماه پس از تغییر رئیس قوه قضاییه، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی دستگاه قضا در ششمین نشست خبری، دستگیری یکی از معاونان پیشین حوزه ریاست قوه قضاییه و برخی افراد دیگر مرتبط با این فرد را تایید کرد.

اسماعیلی اعلام کرد که این پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و موضوع آن، ناظر به ارتباطات ناثواب و خلاف موازین قضایی با برخی اصحاب پرونده و توصیه و اعمال نفوذ برخی در دستگاه قضایی است و توضیح بیشتری نداد.

البته سخنگوی دستگاه قضا از همان ابتدا تاکید کرد که در برخورد با مفاسد به ویژه اگر مرتبط با درون دستگاه قضا باشد، کاملاً جدی هستیم و بدون هیچ گونه اغماضی در چارچوب ضوابط و مقررات قانونی موضوعات را رسیدگی می‌کنیم.

بعد از آن اسماعیلی از دستگیری و بازداشت ۱۷ نفر مرتبط با پرونده طبری خبر داد و گفت که در این پرونده دو قاضی شاغل و دو قاضی بازنشسته نیز جزو متهمان هستند اما نامی از دیگر متهمان برده نشد تا اینکه اواخر بهمن سال ۹۸سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت رسیدگی به این پرونده گفت: قرار است دادگاه رسیدگی به اتهامات طبری، اوایل اسفند برگزار شود.

البته بخت با متهمان پرونده یار بود و به دلیل شیوع ویروس کرونا و عدم برگزاری برخی جلسات در دادگاه ها، رسیدگی این پرونده به تعویق افتاد. جریان رسیدگی به این پرونده متوقف نشد و به گفته سخنگوی قوه قضاییه قرار بود اولین جلسه رسیدگی دادگاه اردیبهشت ماه برگزار شود اما خبری از برپایی جلسات دادگاه منتشر نشد تا اینکه اسماعیلی ۲۹ اردیبهشت ماه در پیگیری خبرنگاران درباره آخرین وضعیت پرونده طبری و متهمان دیگر اعلام کرد که دادگاه طبری به دلیل استعفای وکلای پرونده برگزار نشده است.

وی با ابراز تردید و تعجب از اقدام نابهنگام وکلا که باعث به تعویق افتادن برگزاری دادگاه شد، گفت: در آخرین روزی که وکلای پرونده باید درباره نقایص پرونده اعلام نظر می کردند، استعفا کردند و دادگاه برگزار نشد.

بعد از آن، طبق قانون، متهمان پرونده ۱۰ روز فرصت داشتند تا وکیل جدید به دادگاه معرفی کنند و در غیر این صورت دادگاه برای آنها وکیل تسخیری در نظر می گرفت که براساس شواهد، متهمان پرونده، وکلای جدید خود را معرفی کردند و بالاخره نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده اکبر طبری و دیگر متهمان ۱۸ خردادماه برگزار شد.

جلسه دادگاه علنی بود و بخش هایی از آن به صورت زنده از تلویزیون پخش شد و متهم ردیف اول پرونده با لباس زندان در دادگاه حاضر بود.

این پرونده که به گفته نماینده دادستان بسیار پیچیده خوانده شد، تا اینجای کار به غیر از اکبر طبری، ۲۱ متهم دیگر دارد و همچنان در حال تکمیل و بررسی است. طبق روال جلسات دادگاه که در جلسه نخست، متن کیفرخواست توسط نماینده دادستان به عنوان مدعی العموم خوانده می شود، در این پرونده هم کیفرخواست قرائت شد.

*متهم متواری ردیف نهم

در میان نام متهمان، متهم ردیف نهم غلامرضا منصوری بود که نماینده دادستان اعلام کرد، از کشور متواری شده و اتهام او دریافت رشوه بالغ بر ۵۰۰ هزار یورو از متهم نجفی است که او هم از کشور متواری شده است.

غلامرضا منصوری قاضی وقت اجرایی لواسان که به دریافت ۵۰۰ هزار یورو، متهم بود، بعد از نخستین جلسه برگزاری دادگاه در یک پیام ویدئویی که در فضای مجازی منتشر شد، اعلام کرد که برای معالجه بیماری صعب‌العلاج از کشور خارج شده و برای حضور در دادگاه به کشور بازخواهد گشت.

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا منصوری قاضی بازنشسته اجراییات بخش لواسانات، بازپرس شعبه ۹ دادسرای کارکنان دولت و قاضی دادسرای فرهنگ و رسانه بود و اعلام بازگشت وی، موجب شد تا سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری اعلام کند که دستگاه قضا از بازگشت منصوری و دیگر متهمان متواری استقبال می کند و به همه متهمان توصیه کرد، به کشور بازگردند و از خود در دادگاه دفاع کنند و اجازه دهند با حضور خودشان رأی قانونی صادر شود.

*دستور رئیس قوه قضاییه بازگرداندن مفسدان متواری

همچنین حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه نیز ضمن صدور دستور به دادستان کل کشور و معاون بین‌الملل قوه قضاییه برای پیگیری مجدانه بازگرداندن مفسدان متواری به خارج از کشور گفت: متهمان خود را تسلیم عدالت کنند و بدانند که گریزی از چنگ عدالت نخواهند داشت.

قاضی پرونده طبری نیز چهارشنبه ۲۱ خرداد ماه در ابتدای دومین جلسه از بازگشت متهم ردیف نهم پرونده استقبال کرد و گفت: امیدواریم او و دیگران به سخن خویش عمل کنند و با حضور در جلسه دادگاه و دفاع از اتهامات، به روشن شدن حقایق به این دادگاه کمک کنند.

*روایت نماینده دادستان

اما نماینده دادستان در همان جلسه دادگاه درباره متهم منصوری و عنوان کردن عدم حضورش در دادگاه به دلیل بیماری گفت: او هیچ گواهی پزشکی به دادسرا ارائه نداده و اگر ادعایی دارد آن را برابر اصل به سفارت ایران تحویل دهد. نماینده دادستان توضیح داد که این متهم یک ماه بعد از دستگیری طبری از ایران خارج شد و تلفن خود را در ایران گذاشته است.

*دستگیری متهم متواری در رومانی 

بعد از ۴ روز بعد از آن جمعه شب، چهار روز بعد از انتشار پیام متهم منصوری و وعده بازگشت او به کشور، زمزمه های دستگیری وی در رومانی شنیده شد اما خبر آن تایید نشد تا اینکه شنبه صبح، غلامحسین اسماعیلی در حاشیه مراسم تکریم و معارفه رئیس سازمان زندان ها، خبر دستگیری منصوری توسط پلیس اینترپل در رومانی را تایید کرد.

 *یک اعلام تبلیغاتی

اسماعیلی گفت: این متهم اعلام کرده بود که به ایران برمی گردد و در جلسه دادگاه شرکت می کند ولی بررسی هایی که ما انجام دادیم متوجه شدیم این اعلام، جدی نیست بلکه تبلیغاتی است. سخنگوی قوه قضاییه همچنین اعلام کرد که متاسفانه به دلیل اینکه وضعیت پروازهای رومانی به دلیل بیماری کرونا کاملا قطع است، در چند روز آینده امکان حضور این فرد در جلسه دادگاه فراهم نخواهد شد اما به محض اینکه موانع رفع شود و همکاری های دولت رومانی هم با ما تداوم داشته باشد، نسبت به انتقال وی به ایران و حضور او در دادگاه اقدام می کنیم.

* ۵ بسته ۱۰۰ هزار یورویی، رشوه به منصوری

هر چند منصوری در دادگاه نبود اما جزییات و ابعاد اتهام وی در جلسات دادگاه مطرح شد و ارتباط او با متهمان ردیف اول، دوم و سوم پرونده تشریح شد. فرهاد مشایخ متهم ردیف سوم در سومین جلسه دادگاه درباره منصوری گفت که در پنج نوبت پنج بسته در مجموع ۵۰۰ هزار یورو به منصوری داده اما باز هم قانع نشده بود.

مشایخ درباره تماس متهم منصوری با او توضیح داد و گفت که منصوری دو روز قبل از دستگیری اش با او تماس گرفته و گفته که شما در جلسه دادگاه بگو پول را خودم به عنوان قرض به آقای منصوری پرداخت کردم. مشایخ در دادگاه گفت که به متهم منصوری گفته که چرا باید این حرف را بزند؟!

همچنین در جلسه چهارم دادگاه، وکیل متهم مشایخ در دفاع از موکل خود درباره ارتباط مشایخ، نجفی و منصوری توضیح داد و گفت: منصوری در سال ۹۵ مراجعات مکرری به نجفی داشته و درخواست‌های مالی اعم از آپارتمان و پول داشته است. مشایخ گفت منصوری با لحنی تهدید آمیز توقعات خود را بیان می‌کرده که در نهایت نجفی پنج بسته صد هزار یورویی در سال ۹۵ به منصوری می‌دهد.

*پیگیری های پلیس بین الملل ناجا برای بازگشت متهم متواری

 تحلیل ها درباره اتهام منصوری، متواری بودن وی، وعده بازگشت او، دستگیری و انتظار برای بازگشت به کشور نقل محفل رسانه های داخلی و خارجی بود و گمانه زنی ها برای زمان بازگشت این متهم مطرح می شد. در همین رابطه، سردار هادی شیرزاد رییس پلیس بین‌الملل ناجا نیز ۲۵ خرداد ماه اعلام کرد که روند استرداد و انتقال متهم به کشور در دستور کار جدی پلیس است و طی روزهای آتی انجام می‌شود.

*خودکشی متهم متواری

اما ناگهان شب گذشته(جمعه) بعد از انتشار خبری از سوی رسانه های خارجی مبنی بر پیدا شدن جسد قاضی منصوری در جلوی یک هتل در رومانی، سردار شیرزاد مرگ این متهم را تایید کرد و گفت: پیامی از اینترپل بخارست (رومانی) دریافت کردیم مبنی بر اینکه برای فرد تحت تعقیب اعلان قرمز آقای منصوری یک حادثه غیرمترقبه رخ داده و وی خود را از پنجره هتل محل اقامتش در بخارست به پائین پرت کرده است.

سردار شیرزاد تصریح کرد: پلیس بخارست با تاکید بر خودکشی آقای منصوری، فوت وی را تائید کرده است. رئیس پلیس بین الملل ناجا افزود: تحقیقات در این رابطه از سوی پلیس بین الملل جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد و اخبار تکمیلی آن متعاقبا اطلاع رسانی می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه نیز ضمن تایید خبر درگذشت قاضی غلامرضا منصوری، گفت: منتظر دریافت گزارش رسمی علت این حادثه هستیم و از مقامات رومانیایی درخواست داریم علت دقیق حادثه را رسما به ما اعلام کنند.

سیدعباس موسوی همچنین افزود: وی مدتی قبل به سفارت ایران مراجعه و درباره نحوه بازگشت خود به ایران رایزنی کرده بود و از آنجا که تحت تعقیب قوه قضاییه ایران از طریق پلیس بین‌الملل بود، توسط پلیس اینترپل رومانی دستگیر شد. وی گفت: بر این اساس ما از مقامات و پلیس رومانی می خواهیم به وظایف قانونی خود عمل کرده و در خصوص نحوه و علت دقیق این حادثه گزارش رسمی ارائه کنند.

*مرگ منصوری صدمه‌ای به ابعاد پرونده وارد نمی‌کند

علی باقری معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضاییه نیز درباره این موضوع اعلام کرد که سفارت ایران در بخارست و پلیس اینترپل ایران پیگیر هستند تا از زوایا، ابعاد و علل این حادثه مطلع شوند. البته باقری تاکید کرد که ابعاد مختلف پرونده‌ای که منصوری درگیر آن بود به دلیل این که طرف‌های دیگر موضوع شفاف و روشن در اختیار قوه قضاییه هستند بنابراین نبود وی صدمه‌ای به ابعاد مختلف پرونده وارد نمی‌کند.

جریان رسیدگی به پرونده اتهامات طبری و دیگر متهمان ادامه دارد و آنطور که معاون اول دستگاه قضا نیز تاکید کرده است، متهمان این پرونده پیچیده عمل کرده اند اما در محضر عدالت و پای میز محاکمه، حقایق آشکار خواهد شد و پرونده ای زیر میز باقی نخواهد ماند.

منصوری متهم ردیف نهم پرونده طبری بود و البته او تنها متهم متواری هم نبوده است؛ اینکه مرگ وی چه ابعادی را پنهان و چه حقایقی را موشکافانه تر در این پرونده موجب شود باید تا پایان رسیدگی دادگاه و صدور احکام متهمان منتظر ماند.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما