plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۲
کد مطلب : ۹۹۲۵

تعامل مجلس با دولت بر اساس عدالت

سیدحسین موسوی تبریزی*
اگر واقعا نمايندگان مجلس مصلحت‌گرايی مادی و دنيوی را کنار بگذارند، با همين قانون اساسی و قوانين عامه، نمايندگان، اختيارات بسياری دارند که واقعاً در اصلاح جامعه و خدمت به مردم فعاليت کنند.
تعامل مجلس با دولت بر اساس عدالت
مجلس جديد اگر مي‌خواهد که عملکرد مثبت و موثري داشته باشد و به راس امور بازگردد بايد به قوانين تصويب شده در خصوص وظايف نمايندگان که در قانون اساسي آمده و در مجالس گذشته نيز بوده و مورد تاييد شوراي نگهبان نيز قرار گرفته با تحقيقات صحيح و بدون باند بازي و گروه بازي عمل کند.

زماني که در مجلس سوم رئيس کميسيون اصل نود مجلس بودم خيلي مطالب مي‌آمد که بيشترين کارها و شکايت‌هاي ما از طرف وزرا معاونين يا مديران کل بود. بالاخره اگر مردم اطمينان داشته باشند واقعيات را خواهند گفت و آن زمان نيز به خوبي بررسي مي‌شد.

زماني هم که در کميسيون اصل نود به جايي مي‌رسيديم با بازرسي کل کشور، ديوان عدالت نيز همکاري مي‌کرديم. لذا اگر واقعا همين نمايندگان مجلس مصلحت‌گرايي مادي و دنيوي را کنار بگذارند با همين قانون اساسي و قوانين عامه نمايندگان اختيارات بسياري دارند که واقعا در اصلاح جامعه و خدمت به مردم فعاليت کنند به شرط اينکه برخي ايرادگيري‌ها از طريق باند بازي يا خداي ناکرده به‌خاطر جمع‌آوري پول، ثروت و شراکت در شرکت‌ها نباشد.

اين مسائل متاسفانه در مجالس گذشته نيز وجود داشته است. البته اين سخن به معناي وجود اين مساله در مجلس دهم نيست بلکه در مجلس قبل نيز شروع شده بود.

در همان دوره سوم نيز به چند مورد از اين مسائل برخورد کرديم که برخي نمايندگان آلوده شده بودند. با اين حال اگر نمايندگان مجلس يازدهم بتوانند کارها را به خوبي انجام دهند خدمت بزرگي به انقلاب و کشور کردند و وظيفه خود را در برابر ملت و پروردگار متعال انجام دادند.

البته نمايندگان مردم متاسفانه بايد خيلي مراقب باشند که راه نفوذ طمع‌کاران، سرمايه‌داران، باند بازان و قدرت‌طلبان را ببندند. چون به‌دليل تازه وارد‌ بودن عده‌اي از نمايندگان، نداشتن سابقه سياسي يا اطلاعات ممکن است مورد نفوذ برخي باند بازان و قدرت‌طلبان قرار گيرند تا از آنها سوءاستفاده کنند.

از اين جهت اين مسائل حيثیت مجلس را از بين مي‌برد و ضرر بسياري به انقلاب و نظام وارد مي‌کند. از طرفي در خصوص نحوه مواجهه مجلس جديد بحث تعامل يا تقابل چندان مطرح نيست ،چراکه هر کس خدا را در نظر بگيرد با برادرش يا دشمن شخصي خود در يک جا باشد در نوع رفتار وي تفاوتي نخواهد کرد.

آنگونه نسبت به برادر خود نگاه، تحقيق و اقدام مي‌کند که در مقابل دشمن و مخالف خود نيز اقدام مي‌کند و فرقي نمي‌گذارد. لذا اگر هر کس در کارهاي خود خدا و عدالت را در نظر بگيرد قطعا پيشرفت خواهد کرد.

اگر مجلس هم اين رويکرد را در قبال دولت پيش بگيرد قطعا دولت نيز تقويت خواهد شد. اما اگر غرض در کار نباشد با نقد، اشکال، سوال و تحقيق و تفحص هيچ‌دولتي ضعيف نمي‌شود به شرط اينکه نمايندگان نيز واقعيات را دنبال کنند. آن زمان است که دولت نيز مجبور خواهد بود که واقعيات را بگويد و اين روند به نفع جامعه است.

طي اين 40 سال در اين چندين دوره مجلس خيلي ضرر کرديم که دولت يک باند شده و مجلس‌نشينان نيز باند ديگري تشکيل دادند و مشکلاتي پيش آمده و مجلس به وظيفه خود عمل نکرده است. دولت و مجلس بايد بر اساس عدالت تعامل داشته باشند.

*دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم

انتهای پیام/*
۲
مرجع : آرمان ملی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما