plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۴
کد مطلب : ۸۹۴۵

درسی که کرونا به ترامپ داد

حنیف غفاری*
«آمریکای ترامپ» امروز به گدایی و دزدی «ماسک‌های تنفسی» افتاده و به سانسور و لاپوشانی اخبار مربوط به کمبودهای اولیه در بیمارستان‌های برخی ایالات این کشور مشغول است! 
درسی که کرونا به ترامپ داد
«تغییر قواعد جهانی» از طریق «تحقق سلطه مطلق آمریکا» ، هدفی بود که دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آن را به یک «شعار انتخاباتی» تبدیل کرد. کمتر کسی شبهه دارد که ترامپ در صدد «تسخیر دنیای امروز» بود: دنیایی که قرار بود مطابق محاسبات رئیس جمهور فعلی آمریکا ، حکم متغیری وابسته به اراده کاخ سفید را داشته باشد.ترامپ از این پروسه، تحت عنوان «احیای هژمونی آمریکا» یا « عبور از چندجانبه گرایی» نام می برد!

مهره های فرمانبردار واشنگتن در منطقه غرب آسیا ، اروپا ، آسیای شرقی و آمریکای لاتین ، توهمات ترامپ در خصوص چینش نهایی پازل خطرناک خود را تشدید کرده بود.

در محاسبات اولیه ترامپ، قرار بود آمریکا به نماد «برتری مطلق» در دنیای امروز تبدیل شود! قدرتی که قادر به مهار هرگونه بحرانی می باشد و هیچ پدیده زمینی یا فرازمینی در مقابل آن قدرت ایستادگی ندارد!

فیلم‌های هالیوودی و محصولات ضدفرهنگی بی‌شماری  که جملگی در مسیر «سلطه محض آمریکا بر جهان» و در طول دهه های پس از پایان جنگ جهانی دوم تولید شده بود، ذهن بسیاری از شهروندان آمریکایی و اروپایی را مسخ این ماجرا ساخته بود!

آنها «تصویر مجازی» و گمراه کننده ای که آمریکا از خود ساخته بود را پذیرفته بودند!

امروز معادلات ذهنی رئیس جمهور آمریکا کاملا دگرگون شده است! «آمریکای ترامپ» امروز به گدایی و دزدی «ماسک‌های تنفسی» افتاده و به سانسور و لاپوشانی اخبار مربوط به کمبودهای اولیه در بیمارستان‌های برخی ایالات این کشور مشغول است! 

رئیس جمهوری که تا دیروز مدعی بود «جان شهروند آمریکایی» نسبت به جان هر انسان دیگری در جهان نوعی اهمیت ذاتی دارد، امروز می گوید که اگر تعداد قربانیان شیوع کرونا در این کشور از ۶۰ هزار نفر فراتر نرود، باز هم خوب است!

رئیس جمهوری که به دنبال تلفیق «نئولیبرالیسم» و « حمایت گرایی» و ایجاد «نئولیبرالیسم آمریکایی جدید»بود، امروز بابت اینکه «انسانیت» را فدای «ثروت» و « سرمایه» ساخته است، مورد شماتت برخی طرفداران قبلی خود قرار گرفته است. 

در این میان، دیگر مهم نسبت که ترامپ در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ به پیروزی دست یابد یا خیر! آنچه اصالت دارد، تصویر در هم شکسته ای است که احیای آن، دیگر به هیچ عنوان امکانپذیر نیست.

کاخ سفید  امروز نه تنها نماد «قدرت »،« مدیریت »و « کنترل اوضاع» نیست، بلکه به نماد استیصال و درماندگی در برابر پدیده ای تبدیل شده است که تا دیروز ترامپ آن را مورد تمسخر قرار می داد! 

امروز طرفداران حزب دموکرات آمریکا می گوید که «ترامپ» در جریان شیوع کرونا بازی را باخته است! با این حال باید اذعان کرد که نه تنها رئیس جمهور فعلی آمریکا، بلکه ساختار حاکم بر این کشور که هر دو حزب دموکرات  و جمهوریخواه در تبلور آن نقش داشته اند، امروز نابود شده است!

هر فردی که در ماه نوامبر امسال( آبان ماه) و در انتخابات آمریکا پیروز شود، با سوالات عمیق، اعتراضات گسترده و خشم بنیادین مردمی رو به رو خواهد شد که شیوع ویروس کرونا و مشاهده عملکرد و رفتار دولتمردان آمریکایی در قبال آن، آنها را از خواب غفلت بیدار می کند.

 بی دلیل نیست که بسیاری از تحلیلگران، از دوران پساکرونا به مثابه دورانی پیچیده و حتی به عنوان یک «دوران گذار» در غرب یاد می کنند.

اعترافات ترامپ یا بایدن در دوران پساکرونا و در قبال آنچه در جریان شیوع کووید۱۹ گذشته است، قطعا شنیدنی خواهد بود.

*کارشناس مسائل بین الملل

انتهای پیام/*
۴
مرجع : رسالت
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما