plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
کد مطلب : ۸۸۱۹

علمای دینی مقابل خرافه‌گرایی بایستند

سیدحسین موسوی تبریزی*
در اين موقعيت خطير وظايف بزرگان علم و دين اين است که جلوی افراد شيطان صفت که در صدد سوء استفاده از مردم برای ترويج خرافه‌پرستی هستند را بگيرند.
علمای دینی مقابل خرافه‌گرایی بایستند
پس از شيوع بيماري جديد کرونا که همه کشورها را در برگرفته و کشورمان نيز از شر آن در امان نبوده است بسياري بيش از پيش به سمت وسوي مسائل اعتقادي و اخلاقي سوق يافته‌اند و عبور از اين بلا را صرفا در گرو توجه بيشتر به مسائل اعتقادي، مذهبي و... مي‌دانند.

هر چند که عده‌اي در اين ميان راه را غلط رفته و به دام خرافه پرستي مي‌افتند. موضوعي که طي چند وقت گذشته در اتفاقاتي که در قم و مشهد رخ داد، ديده شد. البته اين طبيعت انسان است که در شدت و ناراحتي‌ها به قدرتي که مي‌تواند آن ناراحتي و شدت را از بين ببرد توجه کند.

البته اين مساله نه فقط در اسلام بلکه در ساير اديان مثل مسيحي‌ها و... نيز وجود دارد که در مسائل مختلف خواسته‌هاي خود را با واسطه يا مستقيما از خالق خود مي‌خواهند. مسلما همه بر اين امر معتقدند که قدرتي مافوق همه قدرت‌ها وجود دارد که مي‌تواند اعمال قدرت کنتد.

از همين باب است که ائمه اطهار عليهم السلام نيز توصيه کرند که در تمام شدت، بلايا و مصيبت‌ها بايد به پروردگار متعال و اولياء‌‌ا... توجه داشته باشيم. البته بايد خواسته‌هايمان را از خدا طلب کنيم و از اولياء‌ا... نيز بخواهيم که بين ما و خداوند واسطه شوند.

توجه بشر به اين است که انسان همواره و در مسائل مختلف نيازمند است. گاهي در امور اقتصادي و معيشتي و گاهي در مسائل بيماري و بلاها گير مي‌کند که در آن هنگام توجه خود را به سمت خداوند متعال سوق مي‌دهد.

هر چند که برخي در اين توجهات نيز گاهي به خرافات مبتلا مي‌شود چون دوست دارد مساله مورد نظرش هر چه زودتر حل و فصل شود به خرافات متوسل مي‌شود و افرادي هم که شيطان صفت هستند و در اين راه قدم برمي‌دارند از اين نوع انسان‌هايي که به سمت خرافه‌گرايي رفته‌اند سوء‌استفاده مي‌کنند و جامعه را به سمت خرافه‌پرستي سوق مي‌دهند.

با اين حال در اين موقعيت خطير وظايف بزرگان علم و دين اين است که انسان‌ها را بيشتر در جهت توجه به خداوند لايزال توجه دهند و از طرفي هم جلوي افراد شيطان صفت که درصدد سوء استفاده از مردم براي ترويج خرافه‌پرستي هستند بگيرند تا جامعه را به انحراف نکشند.

البته اگر افراد به تنهايي در اين عرصه حرکت کنند ممکن است به راه انحراف و خطا کشيده شوند و لازم است که دانشمندان و علمای دينی دست مردم را از نظر فکري بگيرند که تاثير بيماري‌هايي چون کرونا در جامعه باعث انحراف فکري و عقيدتي نشود.

البته در اين مشکلات ممکن است که هر کسي مدعي چيزي باشد و بعد هم نقل‌هاي متفاوتي پديد آيد و روش‌هاي جديدي بروز و ظهور کند. گرچه شايد گاهي ريشه اين تقسيم مذهب به مذاهب مختلف و هفتاد دو ملت نيز ناشي از همين مساله بوده باشد.

*دبیرکل مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم

انتهای پیام/*
۴
مرجع : آرمان ملی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما