plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱
کد مطلب : ۸۳۸
حلقه مفقوده کجاست؟

در بحرانها و حوادث، روح و روان مردم را تضعیف نکنیم

احمد امینی
پخش اخبار حوادث بدون استفاده از سرود و ترانه های امیدبخش و حماسی و فیلمهای حادثه ای امید آفرین، افسردگی جامعه را بیشتر خواهد کرد. 
در بحرانها و حوادث، روح و روان مردم را تضعیف نکنیم
(یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ)
ایصال نیوز - حوادث و بلایای طبیعی در بسیاری از کشورها رخ می‌دهد و معمولا رفتار مردم و حاکمیت در هر کشوری می‌تواند حوادث را به یک فرصت یا تهدید تبدیل کند. نقش رسانه های گروهی به‌ویژه صدا و سیما در مدیریت بحرانها و حوادث بسیار مهم است.
آموزه های دینی ما و تاکید روانشناسان و کارشناسان خبره بر لزوم تقویت روحیه مردم در حوادث و بحرانها تاکید دارند.
بخشی از مقوله پدافند غیر عامل نیز به همین موضوع تاکید دارد اما متاسفانه عملکرد رسانه ها و به‌ویژه صدا و سیما در بحران سیلاب های اخیر نسبت به گستردگی خسارت روحی و روانی سیلابها اندک بوده است.
رسیدگی جدی مدیران و مسئولان برای رفع گرفتاری مردم در اسرع وقت و پخش اخبار میزان خسارتها و انتشار مداوم هشدارهای خطر آفرین اگرچه لازم و ضروری است اما اگر با صحنه های امید آفرین و روحیه بخش همراه نباشد موجب افسردگی بیشتر جامعه خواهد شد.
همانطور که شاهدیم از ابتدای سال نو، غالب خبرها مملو از اخبار منفی خسارت سیل و انفعال و ناتوانی تقابل با خسارتهای سیل است.
به نظر می رسد، جامعه ایران به قدر کافی اخبار مربوط به تهدید و تحریم و رکود و زلزله و سیل و... را از شبکه خبر و دیگر شبکه ها شنیده است امّا هر چند که اطلاع رسانی مستمر و صادقانه خبرها و حوادث لازم و ضروری است، حلقه مفقوده این روند، کمبود یا نبودن برنامه ها و خصوصا فیلمهای متناسب با این حوادث است.
در برخی کشورها هنگام حوادث برای تقویت روحیه مردم و کاهش افسردگی و انفعال، فیلمهای سینمایی امید بخش که در آن به قدرت غلبه مردم بر حوادث تاکید دارد را در کنار پوشش خبری حوادث پخش می کنند که این امر در رسانه های ما مغفول مانده است.
انسان از دل همین حوادث و بلایا با اراده و تدبیر، بهترین و امید بخش ترین روزها را رقم می‌زند، اگر گرفتار نا امیدی و انفعال نشود.
واقعیت این است که باید با استفاده از روانشناسان متخصص و پخش برنامه های علمی و فیلمهای امید آفرین مرتبط با هر حادثه، افکار عمومی مردم را مدیریت و روحیه تلاش و سازندگی و امید را تقویت نمود.
پخش اخبار حوادث بدون استفاده از سرود و ترانه های امیدبخش و حماسی و فیلمهای حادثه ای امید آفرین، افسردگی جامعه را بیشتر خواهد کرد. 
انتهای پیام /* 
 
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما