کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قرنطینه محدود در حال انجام است

اکبر ترکان*

آرمان ملی , 27 اسفند 1398 ساعت 11:16

ولت تصميم گرفته براي کساني که هيچ مستمري قابل اعتمادي ندارند و اين موضوعات سلامت و محدوديت‌ها باعث شده که شغل خود را از دست دهند بسته‌اي در نظر گيرد که تا حدي بتواند جبران هزينه‌هاي آنها را کرده باشد.


از ابتداي آغاز انتشار ويروس کرونا تا اکنون که بيش از دو هفته مي‌گذرد بارها و بارها مساله قرنطينه شهرهاي درگير کرونا مطرح شده و هر زمان نيز مسئولان دولتي نسبت به اين مساله واکنش منفي داشته‌اند.

اما آنچه مشخص است قرنطينه محدود به معناي کنترل در تردد و رفت و آمدها اکنون به طور نامحسوس و اعلام نشده‌اي در حال انجام است. هر چند اين محدوديت در راستاي کنترل و قطع زنجيره انتقال در حال اعمال و توسعه است.

البته تصميمات و اقدامات هر دولتي در خصوص قرنطينه مختص همان دولت است و قرار نيست که همه دولت‌ها بر يک مبنا به قرنطينه بپردازند.

دولت کويت تصميماتي براي خود اتحاذ کرده و ساير دولت‌ها نيز به فراخور خود تصميماتي براي محدوديت تردد گرفته‌اند اما هيچ تکليف بين‌المللي براي دولت‌ها وجود ندارد که طبق آن عمل کنند.

قرنطينه کامل به نحوي که مردم در خانه‌هاي خود ساکن شوند و بيرون نيايند و دولت هزينه‌ها، مايحتاج و غذاي آنها را تامين کند در دنيا سابقه ندارد.

البته در اين خصوص که گفته مي‌شود خود چيني‌ها اينگونه عمل کردند، بايد اذعان داشت نظاماتشان، شيوه سهميه‌بندي، تغذيه، تجارت و داد و ستدهايشان با دولت‌هاي ديگر فرق مي‌کند.

از طرف ديگر اکنون با 2 مشکل و جدال مواجهيم: نخست؛ جدال با کرونا که يک رويارويي بسيار وسيع و گسترده براي حفظ نفوس مردم در کشور است و مشکل دوم نيز جدال با تيرانا است.

امروز تيرانا و کرونا هر دو در رويارويي با کشورمان در حال جنگ هستند. کرونا ويروسي است که سلامت مردم را نشانه رفته و تيرانا نيز 1500نفر از منافقين هستند که در پايتخت آلباني به عنوان مرکز منافقين پشت سيستم‌هاي کامپيوتري نشستند و از طريق اينترنت دائما به شايعه‌سازي، ترويج دروغ و تضعيف دولت، حکومت، مقامات و کشور سمپاشي مي‌کنند.

لذا بايد مواظب باشيم همزماني که در حال مبارزه با کرونا هستيم گول تيرانا را نخوريم. البته عده‌اي هم در کشور بدون بررسي حرف‌هاي آنها را تکرار مي‌کنند که بايد به اشتباه خود پي ببرند و از اين رويه دست بردارند.

البته جداي از اين مسائل دولت براي مقابله شرايط سختي که مردم با آن دست و پنجه نرم مي‌کنند کار شايسته‌اي انجام داده و براي 3ميليون خانوار بسته حمايتي در نظر گرفته است؛ به‌خاطر اينکه عده‌اي وجود دارند که کارگر روز مزد هستند.

وقتي دولت به کارمندان مي‌گويد سر کار نيايند حقوق کارمندان را پرداخت مي‌کند اما کارگراني که روز مزد هستند و بايد با حقوق روزانه خود گذران زندگي کنند، وقتي سرکار نيايند معيشت‌شان لنگ مي‌شود.

بنابر اين دولت تصميم گرفته براي کساني که هيچ مستمري قابل اعتمادي ندارند و اين موضوعات سلامت و محدوديت‌ها باعث شده که شغل خود را از دست دهند بسته‌اي در نظر گيرد که تا حدي بتواند جبران هزينه‌هاي آنها را کرده باشد.

لازم به‌ذکر است که ساماندهي و شناسايي اين افراد و خانوارها توسط استخراج سازمان برنامه و بودجه از بانک اطلاعات ايرانيان صورت گرفته است.

*مشاور اسبق رئیس جمهور

انتهای پیام/*


کد مطلب: 8277

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/note/8277/قرنطینه-محدود-حال-انجام

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir