plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
کد مطلب : ۷۹۶۵

مدیریت روابط خارجی ایران در سایه کرونا

محمد جواد جمالی نوبندگانی*
براي رفع تاثير کرونا بر روابط خارجي ايران پس از حل اين بحران، نيازمنديم که اين موضوع را در نظر بگيريم، که روابط اقتصادي روابطي دو طرفه است و قطعا طرف مقابل نيز نيازهايي دارد که از سوي ما تامين مي‌شود.
مدیریت روابط خارجی ایران در سایه کرونا
در ارتباط با وجود ويروس کرونا در ايران، به غير از مسائل فني و بهداشتي آن، متاسفانه يکسري فشارهاي بيروني و هدايت شده وجود دارد که بايد در اين زمينه مردم کاملا هوشيار باشند.

اينکه مي‌بينيم در فضاي مجازي هرگونه آمار رسمي را زير سوال مي‌برند، شايعات بيش از حد پخش مي‌کنند، گرفتاري برخي از کشورهاي همسايه به بيماري کرونا در فضاي مجازي داخل کشور را به اتباع ايراني نسبت مي‌دهند، ترامپ و پومپئو هردو در مورد کرونا در ايران صحبت کرده و توئيت مي‌زنند، همگي نشانگر جرياناتي است که در کنار فشارهاي اقتصادي که در قالب تحريم‌ها به ايران واردکرده‌اند، جنگ رواني نيز به راه انداختن و قطعا به دنبال اين هستند که به نحوي کشور ما را به تعطيلي بکشانند.

زيرا طبق آمارهاي برآورد شده در داخل، ما روزانه بيش از 2400 ميليارد تومان از تعطيلي اقتصاد متضرر خواهيم شد.

مضافا اينکه شاهد بودند دولت براي مديريت تحريم‌ها به کشورهاي همسايه و همسو همچون چين، هند و روسيه به تعاملات مناسبي دست يافته، بنابراين دنبال اين هستند که ارتباطات ما با کشورهايي همچون عراق، ترکيه و برخي کشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس که بيشترين حجم تجاري را داريم، را بر هم زنند که متاسفانه تا به امروز توانسته‌اند در اين رابطه موفق عمل کنند.

اميدواريم اين مساله به نحوي مديريت شود که اين روابط که تاکنون شاهد آن بوديم همچون ماجراي امارات که همسو با آمريکا ، مسافران سرگردان در دبي را تعيين تکليف نمي‌کنند و اجازه حرکت هواپيماها را نمي‌دهند، يا در مورد ترکيه با وجود اينکه شرايط بهتر شده، خبر‌هايي داشتيم از مسافران ايراني در استانبول که پيش از منفي بودن تست کرونا قرار بر بازگشتشان بود، درارتباط با عراق و افغانستان هم باز بر سر مرزها همچين مشکلاتي داشتيم، رو به بهبود حرکت کند.

آنچه مسلم است اينکه يک سوء استفاده از کرونا در زمينه ايران هراسي انجام شده که ان‌شاء ا... در روزهاي آينده در ارتباط با ساير مبادي ذي‌ربط اين موضوع حل شود.

براي مديريت بهتر اين بحران نيازمند ديپلماسي همگام با وزارت بهداشت هستيم ، تا جلساتي را براي برخي سفرا، به‌خصوص سفراي همسايه ترتيب دهند تا هم ارتباط نزديک‌تري با آنها صورت بگيرد هم اينکه آمارهاي دقيق به آن‌ها ارائه شود.

آمارهايي در ارتباط با اقدامات جمهوري اسلامي در خصوص پيشگيري، درمان و قرنطينه، براي آنها بازگو شود زيرا به نظر مي‌رسد زماني‌که آمار و اطلاعات از سوي ايران منتشر نشود، اين کشورها تحت تاثير جو رواني که از سوي آمريکا و کشورهاي غربي حاکم شده، قرار خواهند گرفت.

براي رفع تاثير کرونا بر روابط خارجي ايران پس از حل اين بحران، نيازمنديم که اين موضوع را در نظر بگيريم، که روابط اقتصادي روابطي دو طرفه است و قطعا طرف مقابل نيز نيازهايي دارد که از سوي ما تامين مي‌شود.

بر اين اساس، ساير کشورها نيز مترصد اين هستند که اوضاع بهبود يافته و بلافاصله روابط با ايران را از سر بگيرند منتهي اقدامات انفعالي در اين زمينه و عدم اطلاع رساني اقدامات صورت گرفته، مي‌تواند تاثير سوئي بر اين روابط داشته باشد که خلاف آن نيز حاکم است.

در اين رابطه شايد بتوان پيشنهاد کرد اجلاسي در ايران با حضور همسايگان از جمله ترکيه، عراق، افغانستان، آذربايجان، ارمنستان، پاکستان و ترکمنستان و همچنين نماينده سازمان بهداشت جهاني تشکيل شود.

به‌علاوه سفراي اين کشورها و دوستان وزارت خارجه به‌خصوص معاونت آسيايي و آفريقايي نيز در اين اجلاس حضور داشته باشند. به نظر مي‌رسد اين اقدام به شفافيت اقدامات صورت گرفته در اين رابطه در ايران کمک کرده و اين افراد سفير اين اطلاعات از سوي ايران در کشور خود شوند.

*دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

انتهای پیام/*
۳
مرجع : آرمان ملی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما