plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴
کد مطلب : ۷۹۳۰

اقدامات رادیکال بین مردم جایگاهی ندارد

غلامرضا انصاری*
اگر فردي ميانه‌رو و قانونمدار بستر حضورش در انتخابات آماده شود، يقينا برنده انتخابات 1400 است. در انتخابات آتي فردي با تجربه، با دانش، با بينش اعتدالي و قانونگرا راي مردم را از آن خودش خواهد کرد.
اقدامات رادیکال بین مردم جایگاهی ندارد
با توجه به همزماني مجلس يازدهم با سال پاياني حضور دولت آقاي روحاني و با توجه به مشکلاتي که در کشور وجود دارد، همچون تحريم‌هاي جدي که کشور را تهديد مي‌کند، لوايح دوگانه دولت در مورد پالرمو، اف‌اي‌تي‌اف که توسط مجمع تشخيص مصلحت نظام تاييد نشد و مبادلات مالي و پولي کشور را دچار چالش کرد و قطعا با توجه به شعارهاي راه‌يافتگان به مجلس يازدهم در رابطه با حل مشکلات اقتصادي و بحث معيشت، اين جريان مجبور به همراهي و همگامي با دولت خواهند بود.

اين درحالي است که از ديگرسو، با توجه به شرايط کلي کشور، بزرگان اجازه حرکت‌هاي راديکال و تند را در کوتاه مدت به راه‌يافتگان مجلس نخواهند داد.

فکر مي‌کنم چاره اي جز حرکت به سمت حل مشکلات اف اي تي اف و پالرمو و تصويب مجدد آن توسط مجلس و حل مشکلات تعاملات مالي بين ايران و کشورهاي دنيا و همچنين بحث تحريم‌ها و حتي مذاکراتي که با گروه 1+5 در گذشته در بحث انرژي هسته اي انجام شد، وجود ندارد و تمامي اين‌ها مواردي است که مجلس‌يازدهم به آن خواهد پرداخت.

در نتيجه فرصت به چالش کشيدن دولت، با توجه به سال پاياني و با توجه به مشکلات موجود در کشور بسيار بعيد به نظر مي‌رسد.

به نظر مي‌رسد طرح شعارهايي از سوي اصولگرايان در خصوص هجمه به دولت و سنگ‌اندازي بر سر راه اقدامات دولت تا به امروز، براي مصادره چنين موفقيت‌هايي به نفع خودشان بوده است تا دولت روحاني و جريانات نزديک به آن، برگ برنده‌اي در اين ارتباط بدست نياورند.

اگرچه حيات راه‌يافتگان راديکال به مجلس در تداوم چالش و درگيري است، به سبب شرايط کنوني کشور که در حالت عادي قرار ندارد، نهاد‌هاي مسئول خود مانع اصلي اين اقدامات خواهند شد.

اگر اصولگرايان که با راي حداقلي و رد صلاحيت‌هاي کانديداهاي شاخص رقيب خود وارد مجلس شدند، به اين روند ادامه دهد، قطعا بازنده جدي انتخابات آينده رياست جمهوري خود اين جريان خواهد بود و همين آرا که امکان ورودشان را به مجلس مهيا کرد را هم از دست خواهند داد.

اما اگر عاقلانه و در چارچوب منطقي و قانوني حرکتشان را ادامه بدهند، علاوه بر آراي حداقلي که دارند، بخشي از آراي مردم را نيز کسب خواهند کرد. به هر ميزان که حرکات راديکال‌شان را تداوم دهند، ريزش آرا را به‌دنبال خواهند داشت و در صورت وجود رقابت منطقي، بازنده انتخابات آتي رياست جمهوري خواهند بود.

اگر فردي ميانه‌رو و قانونمدار بستر حضورش در انتخابات آماده شود، يقينا برنده انتخابات 1400 است. در انتخابات آتي فردي با تجربه، با دانش، با بينش اعتدالي و قانونگرا راي مردم را از آن خودش خواهد کرد.

استفاده از استراتژي کاهش مشارکت براي دستيابي به کرسي رياست جمهوري در اين انتخابات نتيجه نخواهد داد و اگر ببينيم اقدامات تند و راديکال ادامه پيدا کند و مشکلات بيش از گذشته دامن کشور را بگيرد، اين جريان همان راي حداقلي خودش را نيز از دست خواهد داد و در نتيجه آبستن اتفاقاتي خواهيم بود که ان‌شاءا... شاهد آن نباشيم.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : آرمان ملی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما