plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲
کد مطلب : ۷۸۳۵

مسئولان پیام مردم را بشنوند و احیاگر اعتماد عمومی باشند

احمد امینی*
مسئولان کشور با تبدیل رقابت‌ها به همدلی و رفاقت، رفتار انتخاباتی و نحوه مشارکت مردم در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را واکاوی کنند و با ارزیابی درست و به موقع، به چرایی آن پاسخ مناسب بدهند. پاسخ عملی و مؤثر به ابهامات و انتقادات مردم، وظیفه مسئولان و دولت‌مردان است. 
مسئولان پیام مردم را بشنوند و احیاگر اعتماد عمومی باشند
بی شک روز جمعه دوم اسفند 98 روز سرنوشت سازی در حکمرانی جامعه ایرانی بود. یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد و حضور اقشار مختلف مردم فداکار ایران در این انتخابات را بایستی ارج نهاد و بر این همت بزرگ سر تعظیم فرود آورد اما از سوی دیگر آمار حدود 43 درصدی شرکت کنندگان و میزان آرای سفید و باطله، تعجب و تأمل بسیاری را نیز برانگیخت که ارزیابی دقیق آن راهگشای مدیران نظام اسلامی خواهد بود.

کاهش هر چند نه چندان قابل توجه شرکت کنندگان در مقابل حجم انبوه برنامه های تشویقی و تهییجی رسانه ای طی روزهای طولانی نشان داد که که لازم است در رفتار رسانه ای کشور تجدیدنظر جدی انجام شود.

اینکه دشمنان نهایت سعی خود را کردند تا مردم در انتخابات شرکت نکنند جای هیچ تردیدی ندارد، زیرا این رویه همیشگی آنان بوده است، اما اینکه چرا در این دوره سطح مشارکت پایین آمد را باید در چگونگی عملکرد و رفتار مدیران کشور نیز جستجو کرد.

رفتارهای از بالا به پایین و آمرانه، بی اهمیتی به پارامترهای اعتماد عمومی، به موقع و در زمان مناسب پاسخ‌گو نبودن، افول کارآمدی، عدم اقناع عمومی در تبلیغات و خصوصا برخی برنامه های ضعیف و غیر کارشناسی رسانه های جمعی را می توان از جمله عواملی بر شمرد که به کاهش سطح اعتماد عمومی به کارگزاران یک نظام سیاسی می انجامد. بیاییم صادقانه به واکاوی و بررسی کارشناسانه دلایل رفتار انتخاباتی این دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بپردازیم.

به نظر نگارنده، فشار اقتصادی ناشی از برخی بی تدبیری ها و خودتحریمی های مدیران در کنار تحریم های ظالمانه امریکا، خبرهای پی در پی کشف فسادهای میلیاردی در حالی که بیکاری و فقر جامعه را گرفتار خود کرده است، ترک های بزرگی را به اعتماد مردم به مسئولان وارد ساخته است و اهمیت ندادن به حل فوری مشکلات مردم در کنار برنامه های یک سویه و جهت دار رسانه ای، چنان آسیبی به روح و روان مردم وارد ساخت که چشم بستن بر آن، شاید خسارتی به مراتب بزرگتر به وحدت ستودنی ملت ایران وارد کند. 

مسئولان کشور با عمل به توصیه ها و تذکرات مکرر مقام معظم رهبری و با تبدیل رقابت ها به همدلی و رفاقت، رفتار انتخاباتی و نحوه مشارکت مردم در در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را صادقانه پذیرا باشند و با ارزیابی درست و به موقع، به چرایی آن، پاسخ مناسب بدهند. پاسخ عملی و مؤثر به ابهامات و انتقادات مردم، وظیفه مسئولان و دولتمردان است.  

مردم مسئولانی می خواهند که «عین مردم» و «در بین مردم» باشند. سختی و مشکلات مردم را درک کنند و به فریاد آنان برسند، ضمن آنکه مردم فهیم و بزرگ ایران، قدر مدیران تلاشگر و خدوم خود را بخوبی می دانند.

به نظر، اعتمادی که در حوادث چندسال اخیر آسیب دیده است با این شیوه عملکرد یکسویه رسانه ای جبران نخواهد شد. صدا و سیما هم باید با توجه به شرایط زمان و مکان، نیاز مخاطب فهیم، و برای خنثی کردن به موقع و صحیح تلاش تخریبی دشمنان، رقابت ها را به همدلی و رفاقت تبدیل نماید.

مسئولان در عمل و نه در شعار بار مشکلات را از دوش مردم بردارند. امروز و فردا کردن و به گردن این و آن جناح انداختن فقط زمان را از مسئولان خواهد گرفت.

همانطور که در یادداشت (به اعتماد مردم خدشه وارد نکنیم) مورخه 98/10/26 عنوان شد، ملت نیازمند اقدام آنی و فوری مسئولان است و بازگرداندن اعتماد مردم، فوری ترین مسئولیت حکمرانی مدنی است.

پیام مردم را با جان و دل پذیرا باشیم و به آن ترتیب اثر دهیم. فداکاری ملت ایران در 41 سال گذشته، تبعیض، دروغ و فریب را در هیچ شکلی از اشکال آن برنمی تابد و از مسئولان صداقت عینی در کردار، گفتار و رفتار می طلبد.

بیایید با عنایت به رهنمودهای وحدت آفرین مقام معظم رهبری و با تمهید «آشتی ملی»، سطح اعتماد عمومی ملت فداکار ایران اسلامی را ارتقاء بخشیم زیرا گرانبهاترین میراث انقلاب اسلامی ایران، وحدت و اعتماد ملت است و این وحدت و اعتماد اساسا با عملکرد به موقع و صادقانه مسئولان در هر سه قوه تقویت و تحکیم می شود. 

* روزنامه نگار و تحلیل گر مسائل سیاسی 

انتهای پیام/*
۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما