plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
کد مطلب : ۷۷۹۶

گزینه‌ای به‌نام‌ صندوق رای

صاد‌‌‌‌ق زیباکلام*
همه کساني که خواهان تحول و اصلاح هستند بايد نگاه خود را وسعت داده و همه جنبه‌ها را در نظر بگيرند و در جريان اصلاحات نوعي رايزنی به‌وجود بيايد که برای جلوگيری از کاهش اعتبار صندوق رای چه کارهايی بايد انجام داد.
گزینه‌ای به‌نام‌ صندوق رای
همواره براين نکته تاکيد داشتيم که بجز صندوق راي گزينه ديگري براي اصلاح و برون رفت کشور از مشکلات متعدد در حوزه‌هاي مختلف داخلي و بين‌المللي وجود ندارد، اما واقع مطلب اين است که دو انتخابات اخير يعني انتخابات مجلس دهم در سال 94 و سپس انتخابات رياست جمهوري دوازهم در ارديبهشت 96 آثاري بر صندوق راي داشت.

چرا که در دوراني که به شهرهاي مختلف براي تبليغات انتخابات رياست جمهوري مي‌رفتم کم نبودند کساني که نگاه چندان مثبتي به انتخابات نداشتند اما همچنان آنها را براي حضور و مشارکت در انتخابات تشويق مي‌کردم و يا رئيس دولت اصلاحات دو بار در اسفندماه 94 گفتند و «تَکرار» کردند و ديديم که چه موجي به‌وجود آمد و چگونه حتي يک اصولگرا نتوانست از تهران به مجلس راه پيدا کند.

با اين حال تغيير مورد انتظار به‌وجود نيامد. يعني اگر يکي از آنهايي که در انتخابات مجلس يا رياست جمهوري شرکت کرده بود، بپرسد که در نتيجه آن راي 24 ميليوني چه تغيير کلي در اقتصاد، مسائل اجتماعي و... پديد آمد يا بهبود پيدا کرد، خيلي آسان نمي‌توان پاسخ داد.

به‌نظر مي‌رسد همه کساني که خواهان تحول و اصلاح هستند بايد نگاه خود را وسعت داده و همه جنبه‌ها را در نظر بگيرند و در جريان اصلاحات نوعي رايزني به‌وجود بيايد که براي جلوگيري از کاهش اعتبار صندوق راي چه کارهايي بايد انجام داد.

از اين نظر که برخي توان انتخابات را به تحليل نبرند و طوري نباشد که هزينه انتخابات را کشور تحمل کند اما برنده نهايي آن مردم نباشند. توان تاثيرگذاري بخش‌هاي ديگر از سال 96 به اين سو بيشتر بوده و بخش انتخابي در حد مطلوب همگان تقويت نشده‌ است.

با توجه به اين وضعيتي که به‌وجودآمده بايد ديد گزينه و راه برون‌رفت چيست؟ چرا که به‌نظر مي‌رسد حداقل در کوتاه‌مدت شاهد فعال شدن برخي لايه‌ها و جريان‌هاي تند خواهيم بود و پيروز انتخابات پيش‌رو احتمالا جريان دلواپس خواهد بود و باعث مي‌شود که زمينه‌هاي انتخابات 1400 نيز از هم‌اکنون شکل بگيرد و چه بسا چهره و شخصيتي از همين جريان به پاستور برود.

بايد ديد با توجه به وضعيت به‌وجود آمده که بخش انتخابي تحت تاثير بخش‌هاي ديگر قرار خواهد گرفت، کساني که خواهان تحول هستند با واقعيت‌هايي که از سال 99 به بعد به‌وجود خواهد آمد چه رويکردي اتخاذ مي‌کنند؟

*استاد دانشگاه و فعال سیاسی 

انتهای پیام/*
۳
مرجع : آرمان ملی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما