plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴
کد مطلب : ۷۶۶۱

تنورِ داغ شايعات

اسماعيل گرامی‌مقدم*
شايعه‌ها و شايعه‌سازي‌ها معمولا در زمان‌هاي خاصي در دستوركار مخالفان دولت قرار مي‌گيرد. چنانكه در برهه خاص زماني فعلي كه دولت نسبت به اجراي قانون در انتخابات مجلس تحت فشار است و امكان برگزاري انتخاباتي كه پيش‌بيني‌اش را مي‌كرد، وجود ندارد، بار ديگر اين شايعه‌ها مطرح شده و مي‌شود.
تنورِ داغ شايعات
در حالي كه چند روز به برگزاري راهپيمايي 22بهمن مانده بود، دوباره شايعه استعفاي رييس‌جمهور مطرح شد. روزي كه بايد نشان‌دهنده همبستگي و اتحاد مقابل دشمن خارجي باشد، باز ‌هم داخل كشور عده‌اي از مخالفان دولت اين شايعه را بر‌ سر زبان‌ها انداختند كه رييس‌جمهوري بناي استعفا دارد و زمينه ايجاد تفرقه داخل كشور را فراهم كردند.

هر چند علي ربيعي سخنگوي دولت روز گذشته، پيشاپيش اين‌گونه شايعه‌سازي‌هاي بي‌اساس را كه ممكن است دوباره هم مطرح شوند، تكذيب و اعلام كرد كه دولت تا 12 مردادماه 1400 كنار مردم است. پيش از بررسي علل و عوامل چنين شايعه‌سازي‌هايي بايد به اين نكته توجه داشته باشيم كه اساسا دولت‌ها هنگامي كه امكان اجراي قانون را نداشته باشند، مجبور به آن مي‌شوند كه نيم‌نگاهي هم به گزينه استعفا داشته باشند. مانند زماني كه در تصويب لوايح مجلس با موانعي ازجمله شوراي‌نگهبان روبه‌رو مي‌شوند. كما اينكه در شرايط كنوني هم آقاي روحاني به انتخابات مجلس و عملكرد شوراي نگهبان نقد داشته‌اند. بنابر اين بايد بگوييم كه به‌طور كلي اين نوع شايعه‌سازي‌ها ريشه در همين فشار‌هايي دارد كه بر دولت‌ها وارد مي‌شود.

ازسوي ديگر گاهي اين شايعه‌ها ازجانب مخالفان دولت مطرح مي‌شود. افراد و جناحي كه از همان ابتداي كار دولت يازدهم، سياست‌هاي اين دولت را برنتافته و همواره به دنبال اين بوده و هستند كه دولت استعفا دهد.

در تحليل علت اين رويه مخالفان دولت بايد بدوا به اين نكته توجه داشته باشيم كه آنها از طرح اين شايعه‌ها به‌دنبال اين هدف هستند كه در انتخابات آتي، بي‌آنكه مانعي بر سر راه خود داشته باشند، پيروز شوند. همچون شرايطي كه اكنون در آستانه انتخابات يازدهمين دوره مجلس مي‌بينيم و شاهديم انتخاباتي بدون رقيب و با ردصلاحيت‌هاي گسترده در آستانه برگزاري است.

نكته حايز اهميت از اين حيث آن است كه اين‌گونه شايعه‌ها و شايعه‌سازي‌ها معمولا در زمان‌هاي خاصي در دستوركار مخالفان دولت قرار مي‌گيرد. چنانكه در برهه خاص زماني فعلي كه دولت نسبت به اجراي قانون در انتخابات مجلس تحت فشار است و امكان برگزاري انتخاباتي كه پيش‌بيني‌اش را مي‌كرد، وجود ندارد، بار ديگر اين شايعه‌ها مطرح شده و مي‌شود. آن هم در حالي كه بسياري از همفكران دولت رد صلاحيت شده‌اند. بر اين اساس به نظر مي‌رسد چنين بزنگاه‌هاي سياسي نيز خود باعث آن مي‌شود كه طيفي از مخالفان، دست به كار ساخت شايعه‌هاي بي‌اساس عليه دولت و رقباي سياسي خود شوند. به اين اعتبار بايد بگوييم كه متاسفانه در اين شرايط اين تنور شايعات است كه داغ شده است.

*فعال سیاسی 

انتهای پیام/*
۲
مرجع : اعتماد
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما