plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳
کد مطلب : ۷۳۷۰

ويروس كرونا در بازار نفت

سعيد ساويز*
سال موش آنچنان تحت تاثير وحشت به وجود آمده از اين ويروس قرار گرفته كه رفت و آمد به چين و همچنين سرمايه‌گذاري در آن كشور با تغيير كاهشي سريعي مواجه شده و اين خود به مفهوم كاهش تقاضاي واردات نفت خام چين است.
ويروس كرونا در بازار نفت
چين و امريكا را بايد بزرگ‌ترين وارد‌كنندگان نفت در جهان دانست، پس از اين دو كشور هند مقام سوم واردات نفت را در جهان از آن خود كرده است و پس از هند كشور ژاپن در مقام چهارم قرار دارد.

نكته جالب آنجاست كه در سال 2013 كشور امريكا روزانه حدود 8 ميليون و 500 هزار بشكه و چين روزانه حدود 4 ميليون و 700 هزار بشكه وارد مي‌كردند اما با توسعه نفت شيل و استفاده از انرژي‌هاي نو در امريكا در كنار توسعه صنعت در چين باعث شد تا موازنه در صدر جدول به‌هم خورده و به گزارش پايگاه خبري «فايننشال تايمز»، واردات نفت خام به چين از امريكا پيشي بگيرد و اين كشور را به عنوان بزرگ‌ترين وارد‌كننده نفت خام جهان معرفي كند.

براساس گزارشات منتشر شده توسط اداره گمرك چين، واردات نفت خام اين كشور در ماه آوريل 2019 روزانه ۷.۴ ميليون بشكه گزارش شده است. همچنين امريكا با واردات ۷.۲ ميليون بشكه در روز به عنوان دومين وارد‌كننده بزرگ نفت خام معرفي شد.

واردات نفت در امريكا و چين يك تفاوت اساسي باهم دارد؛ امريكا ذخايري به نام ذخاير استراتژيك دارد و بزرگ‌ترين توليد‌كننده جهان نيز لقب گرفته است، همچنين در كنار واردات، امريكا جزو صادر‌كنندگان نفت در جهان نيز به شمار مي‌رود. همه اينها يعني بازار امريكا توان كنترل بسياري از بحران‌ها را خواهد داشت و اتفاقات سياسي و اجتماعي در امريكا براي تاثير بر اقتصاد يا بازار نفت اين كشور بايد از يك سپر اقتصادي تعديل‌كننده عبور كند. اما اقتصاد چين چنين نيست، مانند قارچ رشد كرده است و پيش از اين به نظر مي‌رسيد كه به زودي يوآن دلار را در خود ببلعد. اما اين اقتصاد قارچي قوام اقتصاد امريكا را ندارد، چين به نيروي كار ارزان و سياست‌هاي منفعت‌طلبانه براي رشد متكي بوده و همواره دانش و تكنولوژي و مواد خام موردنياز را از بيرون وارد كرده است.

كشور چين چتر سياسي نئو‌ليبرالي، مانند آنچه دولت امريكا در اطراف اقتصاد آن پهن كرده است دراختيار ندارد و...

مي‌توان گفت سيستم‌هاي كنترل‌كننده و محافظي كه در اطراف يك اقتصاد ريشه‌دار و تنومند مانند امريكا وجود دارد در چين هنوز وجود ندارد. حوادث و بحران‌هاي اجتماعي و اقتصادي معمولا تاثيرات آني و شديد روي اقتصاد حجيم چين مي‌گذارد و از هر تكان اين غول نوپا پايه‌هاي اقتصاد جهاني به‌شدت تاثير گرفته و خواهد لرزيد. كرونا ويروسي كشنده و واگيردار اخيرا ميهمان ناخوانده سال نوي چيني شده است، سال موش آنچنان تحت تاثير وحشت به وجود آمده از اين ويروس قرار گرفته كه رفت و آمد به چين و همچنين سرمايه‌گذاري در آن كشور با تغيير كاهشي سريعي مواجه شده و اين خود به مفهوم كاهش تقاضاي واردات نفت خام چين است. غول اقتصاد چين به واقع بي‌شاخ و دم است و همانند يك نهال نوپا در مقابل توفان‌هايي اين‌چنين آسيب‌پذير است، از اين رو كاهش تقاضاي بازار مهمي چون چين، كاهش شديد قيمت نفت را به دنبال داشته است.

بنابراين ساخت بيمارستان براي قرنطينه در 10 روز يا هر اقدام عاجلي از اين دست، به اميد جمع و جور كردن بحران در مدت زماني كوتاه خواهد بود، چراكه به‌ازاي هر روزي كه سايه اين بحران روي اقتصاد چين گسترانيده شده باشد، ميلياردها دلار زيان نصيب اقتصاد چين خواهد شد.

انتهای پیام/*
۳
مرجع : اعتماد
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما