plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲
کد مطلب : ۷۰۴۰

سرمايه‌گذاران‌ خرد و بورس

حامد ستاك
تا زماني كه سرمايه‌گذاران نهادي و بزرگ بازار طرف تقاضا و سرمايه‌گذاران خرد طرف عرضه هستند، اين طبيعي است كه سرمايه‌گذاران كوتاه‌مدت و كساني كه تازه وارد بازار شدند، با هر افتي از بازار خارج شوند.
سرمايه‌گذاران‌ خرد و بورس
شاخص بورس با برطرف شدن عوامل منفي تاثيرگذار از ابتداي هفته جاري بار ديگر به مدار صعودي بازگشت. همان‌طور كه مشاهده شد در هفته‌هاي گذشته ريسك‌هاي سياسي و سيستماتيك در كشور افزايش يافته بود كه اين امر بر عملكرد بازارها به خصوص بازار سرمايه نيز تاثير گذاشته بود.

تقريبا در 10 سال اخير ريسك سيستماتيك بازار سرمايه به اين اندازه افزايش نيافته بود؛ آن هم تا اين حد كه به كل بازار تسري پيدا كرده و موجب افت و ريزش‌هاي شديد شود. از سوي ديگر برخي سهامداراني كه علاقه‌مند به خروج از بازار سرمايه بودند‌، فروش سهام را شدت بخشيدند تا به نوعي خود را در مقابل اين نوع ريسك‌ها بيمه كنند.

بنابراين صف‌هاي طولاني براي فروش شكل گرفت. اتفاق ديگري كه در بورس كم نظير بود، اين بود كه در اين شرايط نيز خريداراني در سهام بزرگ و بنياديني بازار وجود داشتند، به اين معنا كه فروشندگان سهام بزرگ و بنيادين به راحتي مي‌توانستند از بازار خارج شوند، چراكه خريداران اين نوع سهم‌ها نيز وجود داشتند و به راحتي مي‌توانستند جايگزين يكديگر شوند.

اين امر نوعي آزمون براي بازار سرمايه بود. به اين معنا كه آيا اين بازار در شرايط حساس پر از ريسك‌هاي سيستماتيك نيز مي‌توانست قدرت نقدشوندگي خود را حفظ كند يا خير كه مشاهده شد بورس نسبت به گذشته نمره قابل قبولي كسب كرد.

تا زماني كه سرمايه‌گذاران نهادي و بزرگ بازار طرف تقاضا و سرمايه‌گذاران خرد طرف عرضه هستند، اين طبيعي است كه سرمايه‌گذاران كوتاه‌مدت و كساني كه تازه وارد بازار شدند، با هر افتي از بازار خارج شوند. اما به نظر مي‌رسد سرمايه‌گذاران خرد نيز اگر جايي را بهتر و مناسب‌تر از بورس براي سرمايه‌گذاري نيابند، مجددا وارد بورس مي‌شوند.

ادامه‌دار شدن اين روند در گرو پيش‌شرط‌هاست. مادامي كه ريسك‌هاي اينچنيني كمتري در بازار سرمايه ايجاد شود‌، رشد شاخص‌ها نيز دور از ذهن نيست و به راه خود ادامه مي‌دهد. زماني مي‌توان از سوددهي بازار سرمايه تا پايان سال سخن گفت كه پيش‌شرط نبود ريسك سيستماتيك در بازار وجود داشته باشد. با توجه به وضعيت ساير بازارها كه فعلا وضعيت مناسبي براي سرمايه‌گذاري را ندارند‌، به نظر مي‌رسد بورس همچنان گزينه مناسبي براي سرمايه‌گذاري است.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : اعتماد
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما