plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳
کد مطلب : ۶۹۰۳

سایه وحشت بر سر کاخ سفید

جواد منصوری*
آمریکا علاوه بر اینکه قواعد نبرد را در جنگ نظامی باخته، از هم‌اکنون نیز مغلوب جنگ روانی شده است. محور مقاومت بهتر از هر کسی بازی با روان و اراده آمریکا را بلد است.
سایه وحشت بر سر کاخ سفید
1. حمله پهپاد آمریکایی به کاروان حامل فرمانده شهید سپاه قدس که به شهادت حاج «قاسم سلیمانی» و جمعی از فرماندهان مقاومت منجر شد، از همان ابتدا با واکنش وحشت‌زده مقامات لشکری و کشوری کاخ سفید همراه بود. در آمریکا، سران حزب دموکرات و بسیاری از مردم و شخصیت‌ها اعم از نویسندگان و هنرمندان این کشور، «دونالد ترامپ» را مسئول مستولی کردن فضای ترس و وحشت بر این کشور می‌دانند. بر اساس اخبار موثق، حتی کار به ناسزاگویی به مستأجر کاخ سفید کشیده شده، چراکه معتقدند ترامپ در حال باز کردن پای آمریکا به جنگی بزرگ است. رئیس‌جمهور آمریکا در مبارزات انتخاباتی و پس از آن، بارها از ضرورت پرداختن به مسائل داخلی و صرف هزینه‌های بیهوده جنگ برای تحکیم پایه‌های این کشور سخن به میان آورده بود، درحالی‌که با صدور دستور ترور یکی از برجسته‌ترین فرماندهان مقاومت، در عمل، آمریکا را وارد یکی از پر ریسک‌ترین مقاطع تاریخ یانکی‌ها کرده است. غلط اضافه ترامپ موجب شده که به‌جای بازگشت سربازان آمریکایی به کشور، جان تک‌تک آن‌ها در معرض خطر قرار گیرد و فرماندهان و مقامات واشنگتن برای منصرف کردن ایران، رسماً به هذیان‌گویی بیفتند و رطب و یابس ببافند.

2. آمریکایی‌ها تصور می‌کنند که به دلیل یال و کوپال و برخورداری از تجهیزات نظامی فراوان، می‌توانند با عربده‌کشی و تهدید، جمهوری اسلامی را به انفعال واداشته و از میدان به در کنند. این در حالی است که ساختارهای درهم‌تنیده و پیچیده آمریکا و همچنین منافع و دارایی‌های این کشور در اقصی نقاط جهان، این کشور را تا حد زیادی لطمه پذیر و به هدفی سهل‌الوصول تبدیل کرده است. دولت آمریکا حتی به دلیل ماهیت خبیث و ناجوانمردانه خود، از پاسخ ایران به ساختارهای شهری و ضربه زدن به مردم این کشور وحشت کرده و در آماده‌باش به سر می‌برد. «بیل دی بلازیو»، شهردار نیویورک چند ساعت پس از شهادت سردار سلیمانی در یادداشتی توییتری نوشت: «در گفتگو با مقامات نیویورک، گام‌های فوری برای حفاظت از نقاط حساس از هر نوع اقدام ایران یا متحدانش برای تلافی علیه آمریکا برخواهیم داشت. ما باید در برابر این تهدید آمادگی طولانی داشته باشیم.» کشوری که در ارسال تسلیحات کشتارجمعی به صدام و حمایت همه‌جانبه از گروه‌های تروریستی – تکفیری، اندکی تردید و دریغ نکرده و به‌این‌ترتیب، جان میلیون‌ها غیرنظامی بی‌گناه را گرفته، طبیعی است که با همان عینک به ایران نگاه و با همان معیار قضاوت کند.

3. به دلیل همین ساختارها و آسیب‌پذیری‌ها و با ارزیابی نقاط ضعف گسترده، مقامات آمریکایی در کنگره و حتی سیاستمداران پیشین این کشور نیز علی‌الدوام از سیاست عجولانه اخیر و بدون پشتوانه مشورتی ترامپ انتقاد می‌کنند. به‌عنوان نمونه، «جو بایدن»، معاون رئیس‌جمهور پیشین آمریکا یکی از منتقدان سیاست‌های ترامپ است که هرچند او نیز همچون «باراک اوباما» با حاج قاسم، عنادی دیرینه دارد اما روش ترامپ را باعث کشانده شدن پای آمریکا به جنگ می‌داند. وی روز گذشته در این خصوص گفت: «هیچ رئیس‌جمهوری حق ندارد که کشور ما را بدون رضایت آگاهانه مردم آمریکا به‌سوی جنگ سوق دهد و در حال حاضر ما نمی‌دانیم که چه چیزی در ذهن این آدم می‌گذرد... هرچه دیوارها (موانع) به این فرد نزدیک‌تر شوند، من بیشتر درباره اقدام غیرعقلانی و غیرمنطقی این فرد نگران می‌شوم، شاید ما را به‌سوی جنگ سوق دهد». «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم با انتقاد از تک‌روی ترامپ در سیاست خارجی و اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه بی‌آنکه نهاد قانون‌گذاری این کشور را در جریان جزئیات تصمیمش قرار دهد، تأکید کرد: «تصمیم عمیقاً غیرمعمول ترامپ نشان‌دهنده عدم توجیه کنگره درباره امنیت ملی است.» نشریه «فارن افرز» نیز در همین راستا نوشت: «سردار سلیمانی یکی از محبوب‌ترین و پرنفوذترین چهره‌های جمهوری اسلامی ایران و خصوصاً دشمن بزرگ ایالات‌متحده بود. به دلایل بسیار متعدد، سلیمانی، قهرمان ایران و همچنین سراسر منطقه به شمار می‌آید. از این رو، ترامپ با ترور مهم‌ترین و قدرتمندترین مرد خاورمیانه، گامی شدیداً تنش‌زا برداشت.»

4. جدای از فضای وحشتی که به دلیل انتقام سخت ایران و ورود آمریکا به جنگی بی‌پایان شکل‌گرفته، شرایط حال حاضر در منطقه و انسجام بیش از پیش جبهه مقاومت، اوضاع را برای مدیریت کاخ سفید بسیار دشوار کرده است. «کریس مورفی»، سناتور جمهوری‌خواه در واکنشی معنادار به مقامات آمریکایی گوشزد کرد: «سؤال این است که آیا دولت دونالد ترامپ درباره اینکه چطور عواقب این اقدام خطرناک را مدیریت کند؛ فکر کرده است؟ معلوم نیست که آیا این تصمیم اقدامی دفاعی بوده یا اعلان‌جنگ زیرا چنانچه یک کشور بیگانه وزیر دفاع آمریکا را ترور کرده بود؛ ما بدون شک آن را اقدامی جنگی تلقی می‌کردیم که پاسخی درخور را می‌طلبید.» وی همچنین سردار سلیمانی شهید را به‌مراتب خطرناک‌تر از وقتی‌که وی در قید حیات بود تلقی کرد.

مورفی، هرچند دشمن است اما به شرایط منطقه و سیاست‌های تنش‌آفرین ترامپ کاملاً اشراف دارد و ازاین‌جهت، پاسخ ایران را نه صرفاً از جانب جمهوری اسلامی بلکه از طرف کل محور مقاومت می‌داند. خبر بد برای آمریکا این است که ارزیابی این سناتور آمریکایی از خطرناک بودن سردار شهید، مطابق با واقعیت است. یمنی‌ها روز گذشته اعلام کردند که پاسخ به ترور سردار سلیمانی محدود به پاسخ ایران نیست؛ نیروهای مقاومت عراق در آماده‌باش کامل به سر می‌برند و فرماندهان گردان‌های مقاومت از آن‌ها خواسته‌اند که از پایگاه‌های آمریکایی فاصله بگیرند؛ سید مقاومت در لبنان وعده پاسخی سخت داد، مقاومت فلسطین برای پیوستن به پاسخ جمعی به حماقت آمریکا اعلام آمادگی کرد و به دلیل همین افزایش بی‌سابقه سطح هشدار و خطر بود که ترامپ به همه شناورها و کشتی‌های آمریکایی دستور داد فرار را برقرار ترجیح دهند و تا شعاع هزار کیلومتری از ایران فاصله بگیرند.

آمریکا علاوه بر اینکه قواعد نبرد را در جنگ نظامی باخته، از هم‌اکنون نیز مغلوب جنگ روانی شده است. محور مقاومت بهتر از هر کسی بازی با روان و اراده آمریکا را بلد است؛ همان‌گونه که پیش‌تر، رژیم صهیونیستی پس از حمله پهپادی به مواضع مقاومت در جنوب لبنان، ساعت‌ها و روزها منتظر پاسخ بود و تمنای تعجیل در تلافی رزمندگان حزب‌الله را داشت. اکنون زمام کار از دست آمریکا خارج‌شده و این، ایران و محور مقاومت هستند که نحوه پاسخ و زمان پایان این رویارویی را تعیین می‌کنند.

*تحلیل گر مسائل بین الملل

انتهای پیام/*
۴
مرجع : حمایت
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما