plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
کد مطلب : ۶۷۹۹

از خراسان تا گیلان با مردم

رضا اردکانیان*
خواست مردم بهره‌مندی عادلانه از امکانات کشور است و تلاش می‌کنیم خدمات آب و برق به‌صورت عادلانه در بین مردم توزیع شده و زمینه‌ساز توسعه کشور باشد.
از خراسان تا گیلان با مردم
خراسان رضوی و شهر مشهد، قبله‌گاه معنوی ایران است. مشهد شهر رونق معنا و به برکت همین، شهر کسب‌وکار نیز هست. هزاران هتل، تأسیسات گردشگری و حیات اجتماعی شهر و استان خراسان رضوی به رونق گردشگری زیارتی این استان وابسته است. مشهد شهری است که میلیون‌ها زائر از داخل و خارج کشور هر ساله از آن بازدید می‌کنند و زیرساخت‌های تأمین آب و برق پایدار برای این شهر اهمیتی ملی دارد.

هفته دهم پویش ملی #هرهفته_الف_ب_ایران شاهد بهره‌برداری و کلنگ‌زنی 955 میلیارد تومان پروژه‌های صنعت آب و برق در خراسان رضوی بود. حفظ سرزندگی مشهد، اولویت ملی است و این سرزندگی به تضمین تداوم رونق اقتصادی، اشتغال و پایداری خدمات آب و برق در این شهر بستگی دارد.

بهره‌برداری از پست 400 کیلوولت برق و اصلاح خطوط برق این استان، اقدامات مهمی بوده که در هفته دهم پویش انجام شده است و البته برای اولین بار عملیات اجرایی پست برق 400 کیلو ولتی امام رضا(ع) در محدودۀ حرم مطهّر و برای تأمین برق پایدار و مطمئن در مرکز مشهد مقدس آغاز شده است.

طرح ساختمان سد و شبکه آبیاری زهکشی ابیورد در استان خراسان رضوی و در محدوده شرقی و جنوب شرقی شهرستان درگز با حجم کل 43 میلیون متر مکعب و حجم تنظیمی 31 میلیون متر مکعب نیز افتتاح شد. هدف از احداث این سد و تأسیسات، تأمین آب شرب، صنعت و کشت گلخانه‌ای در این منطقه مرزی کشور است.

تأمین آب شرب شهرهای درگز، لطف آباد، نوخندان و مجتمع‌های روستایی محدوده و پایین‌دستی با جمعیتی بالغ بر 15300 خانوار (قریب 70 هزار نفر) از همین سد است. تأمین آب لازم برای ایجاد بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای استان خراسان رضوی به مساحت 300 هکتار نیز از دیگر اهداف ساخت سد است.

در طول مدت اجرای طرح – شامل بند انحرافی، 2540 متر تونل، 13 کیلومتر کانال انتقال آب به ظرفیت 50 مترمکعب در ثانیه، سد و سامانه پایاب - حدود 2300 نفر که بخش عمده‌ای از آنها بومی منطقه بوده‌اند، به‌صورت موقت و دائم کار کرده‌اند و با شروع بهره‌برداری، حدود 15 نفر به‌صورت مستقیم و حدود 40 نفر به‌صورت غیرمستقیم شروع به کار خواهند کرد که 70 درصد آنها از مردم منطقه هستند. این طرح، مولد درآمدزایی به میزان 98 میلیارد ریال در سال و همچنین ایجاد درآمد ناشی از فعالیت‌های کشاورزی و دامداری برای مردم منطقه خواهد شد.

«طرح جایگزنی پساب با آب کشاورزی» که در آن بناست با افزایش کیفیت فاضلاب تصفیه شده، زمینه استفاده بهینه از این ظرفیت ایجاد شود و با حفظ چاه‌های مهم، آب شرب ارزشمندی که به مصرف کشاورزی می‌رسید، آبرسانی پایدار در این استان توسعه یابد با اعتبار 25 میلیارد تومان محقق شد.

پنجشنبه 5 دیماه را نیز میهمان مردم استان گیلان بودیم. افتتاح 10 پروژه برق با اعتبار قریب به 120 میلیارد تومان و ‌افتتاح یک سد لاستیکی برای استفاده بهینه از رواناب‌ها و کمک به توسعه و بهبود کشاورزی منطقه و آبرسانی به 15 روستا جمعاً با اعتباری بالغ بر 26 میلیارد تومان از جمله برنامه‌های این سفر در هفته دهم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران بود. در مجموع 461 میلیارد تومان پروژه در سفر به استان گیلان افتتاح یا عملیات اجرایی آن آغاز شد.

سدهای لاستیکی کوچک و کم‌هزینه، یکی از امکان‌های مناسب برای مدیریت و تنظیم منابع آب در استان گیلان و در عین حال اجتناب کردن از خسارات ناشی از سدهای مخزنی بزرگ است.

استان گیلان با 1020 میلی‌متر بارش سالانه به 2.9 میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد این در حالی است که منابع آب شیرین استان 5.5 میلیارد متر مکعب است. سدهای لاستیکی این امکان را فراهم می‌کنند که بدون تخریب جنگل، زیر آب رفتن روستاها و خسارات متداول ناشی از سدسازی، ذخیره آب صورت گیرد و قدرت تنظیم آب افزایش یابد و ضمن حفظ محیط‌زیست، معیشت کشاورزان و حفظ اراضی مولد نیز حاصل شود.

ملاقات‌های مردمی و نشستن پای سخن و شکایات مردم، زیباترین بخش هر دو سفر به خراسان رضوی و گیلان بوده است.

پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در کنار افتتاح و کلنگ‌زنی طرح‌ها، نگاهش به خواست مردم و جلب رضایت ایشان است. خواست مردم بهره‌مندی عادلانه از امکانات کشور است و تلاش می‌کنیم خدمات آب و برق به‌صورت عادلانه در بین مردم توزیع شده و زمینه‌ساز توسعه کشور باشد.

شادی‌های مردمی که در مراسم افتتاح این پروژه‌ها در قالب‌های مختلف از ورزش بومی و محلی گرفته تا شعرخوانی کودکان صورت می‌گیرد و سخنان حاکی از رضایت بهره‌مندان از امکانات ایجادشده، همه ما را به ادامه دادن مسیر خدمت امیدوارتر می‌سازد.

*وزیر نیرو

انتهای پیام/*
۲
مرجع : ایران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما