plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹
کد مطلب : ۶۶۳۵

سرزمین موسیقی کوه، برف و غیرت

رضا اردکانیان*
ندیدن این دستاوردها حداقل خسارتش برای ایران، تشدید کم‌امیدی‌ها و ممانعت از چشیدن مزه خبرهای خوب است. تصفیه‌خانه‌هایی با فناوری روز دنیا در مناطق محروم و مرزی افتتاح می‌شدند، در بیجار و حسن‌آباد یاسوکند.
سرزمین موسیقی کوه، برف و غیرت
ساعت چهار صبح از تهران راه افتادیم، با خودرو، به مقصد بیجار، در ادامه پویش #هرهفته‌الف‌ب_ایران و شادمان از اینکه مقصد یکی دیگر از مناطق کمتر ‌توسعه‌یافته ایران عزیز است. کم‌توسعه‌یافتگی‌اش موجب تلاش و خدمت به مردمان شایسته‌اش مایه خرسندی است.

مشکل هوا و ساعت نامناسب پروازها، زمینی رفتن را تحمیل کرد اما حتی گذرا دیدن ایران در مسیر جاده‌ها نیز سعادتی است. دو تصفیه‌خانه فاضلاب بیجار و حسن‌آباد یاسوکند که به ترتیب تصفیه‌خانه‌های شماره 231 و 232 کشور هستند مقصد ما بودند.

آدمی باید همیشه دو تصویر گاه متضاد را در ذهن داشته باشد و بتواند امیدوارانه عمل کند. من تصویر مشکلات کشور را همیشه در ذهن دارم اما با تمام توان تلاش می‌کنم دستاوردها را کوچک نشمارم و فراموش نکنم.

تعداد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب ما از 4 تصفیه‌خانه در سال 57 به 232 تصفیه‌خانه فعلی رسیده است. از این تعداد، 64 تصفیه‌خانه فاضلاب در دولت تدبیر و امید ساخته شده است، یعنی هر 40 روز یک تصفیه‌خانه فاضلاب به مدار آمده است.

ندیدن این دستاوردها حداقل خسارتش برای ایران، تشدید کم‌امیدی‌ها و ممانعت از چشیدن مزه خبرهای خوب است. تصفیه‌خانه‌هایی با فناوری روز دنیا در مناطق محروم و مرزی افتتاح می‌شدند، در بیجار و حسن‌آباد یاسوکند.

برای حفظ محیط‌زیست و  غلبه بر مشکلات آبی کشور نباید با سیاست رسانه‌ای نادرست، مردم را از احساس این دستاوردها دور نگه داشت. 68000 نفر تحت پوشش این دو شبکه فاضلاب قرار می‌گیرند و برای ساخت آن 30 میلیارد تومان هزینه شده است.

مقصد بعدی سنندج بود. شبکه‌های اصلی آبیاری و زهکشی از سد آزاد با هدف توسعه «چهارهزار و سیصد هکتار» اراضی کشاورزی افتتاح می‌شد. اعتبار این طرح 520 میلیارد تومان بوده و اشتغالزایی مستقیم برای 2150 نفر و غیرمستقیم برای 1100 نفر دارد. دسترسی به مرز امکان بزرگی برای باغ‌های این استان است.

باغداران قادرند حتی در شرایط کمبود بازار داخلی، محصولاتشان را به بازارهای منطقه صادر کنند. توسعه بهره‌ور و فناورانه این عرصه، می‌تواند حلال بسیاری از مشکلات بیکاری و ضعف اقتصادی منطقه کردستان باشد.

تحول مهم‌تری را هم باید به اطلاع مردم کردستان، سرزمین کوه، برف و غیرت می‌رساندیم. تحول مهمی در دو سال گذشته در کردستان پدید آمد.

مطالعات مجدد منابع آب که با رعایت ملاحظات سایر مناطق و استان‌ها و تغییر در برخی مصارف، این امکان را فراهم کرد تا نهایتاً تخصیص آب به اراضی استان کردستان از 30 هزار هکتار به 96 هزار هکتار افزایش یابد. این میزان تخصیص آب قادر است تحولی بزرگ در اقتصاد این استان ایجاد کند.

کار بزرگی انجام شده اما کار بزرگ‌تر هنوز در جریان است. منابع مالی لازم برای انتقال آب تخصیص‌داده‌شده از سدها به مناطقی که امکان کشاورزی دارد می‌بایست تأمین شود.اهمیت این میزان تخصیص آب را زمانی بیشتر متوجه شدم که در دیدار مردمی با تعدادی از مراجعان، روایت‌های آنان از اهمیت آب و کشاورزی در استان را شنیدم.

معاون اول محترم رئیس جمهوری به همه وزرا ابلاغ کرده‌اند که هر ماه دیدارهای مردمی داشته باشند. اولین این دیدارها با وزیر نیرو در استان کردستان برگزار شد.

مدیران عامل شرکت‌های مادر تخصصی و مدیران استان کردستان هم حضور داشتند. فرصتی بود که تا حد ممکن مسائل مردم بررسی شود و پاسخگو ماندن مدیران در مقابل مردم نیز البته به دور از تصمیم‌های خلق‌الساعه و بدون بررسی فراهم بماند.

یکی از باغداران کردستان گفته بود امسال توانسته است از درختان باغ انارش در هر هکتار، 350 میلیون تومان فروش محصول داشته باشد.اگر آب تخصیص‌یافته به کردستان بتواند این گونه کسب‌وکارها را توسعه دهد و بخش کشاورزی نیز برای استفاده بهره‌ور از این میزان آب بسیار بیش از گذشته تجهیز شود، باید در سالیان آینده شاهد تحولی در این استان باشیم.

آبرسانی به 44 روستا در شهرستان‌های مختلف استان با جمعیت تحت پوشش 18 هزار نفر برنامه دیگر پویش #هرهفته‌الف‌ب_ایران در استان کردستان بود. روستای سرخه‌دزج نزدیک سنندج، میزبان مراسم افتتاح بود. مراسم در دبستان دخترانه‌ای برگزار می‌شد که دانش‌آموزانش به زبان زیبای کردی شعری درباره آب و آبادانی خواندند.

نوشت‌افزارهای خریداری‌شده از صرفه‌جویی بر اثر حذف قبوض کاغذی هم در این دبستان اهدا شد.

جلسه صحبت با مردم در مسجد روستا برگزار شد. یکی از ماموستاهای روستا سخن گفتند و مطالبه توسعه سیستم جمع‌آوری فاضلاب به سطح روستا را طرح کردند. خرسندم که این مطالبه به سطح روستاها رسیده است. یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی البته این چشم‌انداز را ایجاد می‌کند که در زمینه آب و فاضلاب روستایی هم کار گسترده‌ای بشود.

من سابقه کار کردن در همه دولت‌های چهار دهه گذشته را در کارنامه‌ام دارم. باورم این است که کار کردن در دولت تدبیر و امید، دشوارترین است. این نه از باب سختی کار یا بالا رفتن حجم نیازمندی‌ها یا حتی تحت تأثیر شرایط تحریم و تنگنای مالی است؛ سختی از آن جهت است که کثیری و بیش از همه برخی صاحبان تریبون‌ها و قدرت، از هر فرصتی برای کوچک جلوه دادن دستاوردها استفاده می‌کنند.

سخن بر سر ندیدن کاستی‌ها نیست، اما کاستی‌ها را نیز باید همزمان با دستاوردها در ذهن داشت و بیان کرد. مقامات و مدیران کشور، در هر سطح و جایگاهی، هر وظیفه‌ای داشته باشند، حداقل تا وقتی در جایگاه مدیریت هستند، بیشتر وظیفه دارند بگویند برای پیشبرد امور و حل کردن مسائل چه کرده‌اند نه آنکه دستاوردها را ناکافی بشمرند و بر توقعات فزاینده بدمند.

منتقدان و تحلیلگران کافی برای این کار هست و حق ایشان است که نقصان‌ها را برشمرده و مطالبه‌گر باشند. باید مراقبت کرد که حقّ مردم در احساس کردن داشته­ ها و لذّت بردن از دستاوردها نیز تأمین شود.

پویش #هرهفته‌الف‌ب_ایران در استان کردستان شاهد افتتاح 573 میلیارد تومان پروژه‌های مختلف بود. علاوه بر این وزارت نیرو 34 پروژه در دست اجرا در بخش‌های مختلف آب، برق و فاضلاب در سطح استان کردستان در دست اجرا دارد که هزینه‌های آن بالغ بر 9103 میلیارد تومان است.

این میزان فعالیت در یکی از دشوارترین مقاطع تاریخ اقتصادی ایران، دستاوردی برای همه ملت ایران است. آرزومند روزهایی هستیم که رایحه توسعه برآمده از این میزان سرمایه‌گذاری، آوای خوش توسعه را نیز در سرزمین موسیقی، کوه، برف و غیرت طنین‌انداز کند.

*وزیر نیرو

انتهای پیام/*
۲
مرجع : ایران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما