plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۰
کد مطلب : ۶۵۸۸

آن روی سکه «استیضاح ترامپ»

احمد امینی*
دونالد ترامپی که در این سه سال تقریبا موفق شد با شعار«آمریکا اول» متکی به یکجانبه گرایی نژادپرستانه و بلایی که بر سر مناسبات بین المللی آورد چشم انداز مثبتی را در میان بخش قابل توجهی از مردم آمریکا ایجاد کند، اکنون در قامت یک مبارز زخم خورده از دموکرات ها، اما استوار برای ادامه راه، قصد دارد با جلب افکار عمومی، از فرصت استیضاح بهترین بهره برداری را نماید. دونالد ترامپ در صورت رای موافق دو سوم سناتورهای «مجلس سنا» به طرح استیضاح، از سمت خود برکنار می شود.
آن روی سکه «استیضاح ترامپ»
شامگاه چهارشنبه 27 آذرماه و در آخرین روزهای سال 2019 میلادی پس از ماها بحث و مجادله، سرانجام مجلس نمایندگان آمریکا طرح استیضاح دونالد ترامپ را در «تاریخ آمریکا» به ثبت رساند. «سوءاستفاده از قدرت» و «کارشکنی در کار کنگره» دو مادۀ طرح استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بود که با اختلاف 30 رای در مجلس نمایندگان با 230 رای در مقابل 198 رای به تصویب اکثریت دموکراتها رسید.

دونالد ترامپ اولین رئیس جمهور از حزب جمهوری خواه و سومین رئیس جمهوری تاریخ آمریکا است که طرح استیضاحش در مجلس نمایندگان به تصویب رسیده است. این طرح، اکنون برای رسیدگی نهایی به مجلس سنا ارجاع می شود. دونالد ترامپ در صورت رای موافق دو سوم سناتورهای مجلس سنا به طرح استیضاح، از سمت خود برکنار می شود.

این در حالی است که ناظران با توجه به اینکه اکثریت جمهوریخواهان در مجلس سنا حاکم هستند و ریاست جلسه محاکمه در مجلس سنا را رئیس دیوان عالی آمریکا «جان رابرتز» به عهده خواهد داشت، بعید می دانند که نتیجه آن به ضرر ترامپ رقم بخورد.

با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020 برگزار خواهد شد عده ای بر این باورند که این استیضاح حتی اگر به برکناری ترامپ منجر نشود لااقل به کاهش چشمگیر آرای وی در سال 2020 منجر خواهد شد. اما به نظر نگارنده این موضوع از زاویه دیگری هم قابل بررسی و تأمل جدی است. سکه استیضاح روی دیگری هم دارد!

مسلما ترامپ از عواقب استیضاح خود کاملا آگاه بوده و هست، او می داند که استیضاح در این مرحله و تا قبل از طرح در مجلس سنا به معنی خلع ید او نیست. این تاجر با تجربه، شطرنج باز خوبی در عالم سیاست نیز هست!

اگر انتخابات حدود چهار سال آمریکا را به یاد بیاوریم، در آن هنگام همه نظرسنجی ها حاکی از پیشتازی و برنده شدن هیلاری کلینتون دموکرات بود و تقریبا کسی شک نداشت که ترامپ این نا آشنای کاخ سفید، ساکن این کاخ شود، ولی همگان دیدند که شد!

 جمهوری خواهان به این نتیجه رسیده اند که تقریبا آرای حزبی خود را همچنان حفظ کرده اند. آنها بخوبی درک کرده اند که طبقه متوسط و بی طرف که توده های اجتماعی آمریکا را تشکیل می دهند، از بازی های سیاسی حزبی خسته شده اند و در جستجوی راه سومی هستند که امید بخش آمال آنان باشد.

به نظر می رسد از مدتها پیش حزب جمهوری خواه و شخص ترامپ با درک این موضوع، برنامه انتخاباتی خود را آغاز کرده است و از نگاه آنان طرح استیضاح ترامپ به دست دموکراتها در مجلس نمایندگان، چندان هم بد نیست و می تواند در نهایت به شکستن انسجام دموکراتها و کاهش محبوبیت آنان در میان توده های طبقه متوسط آمریکا و در مقابل به افزایش رای جمهوری خواهان منجر شود. 

بر اساس همین ارزیابی، ترامپ که در این چند سال، با ایجاد اشتغال مثبت، کاهش هزینه های درمان به نفع طبقه ضعیف،کاهش واردات محصولات کشاورزی با هدف حمایت از تولید داخل و نیز تقابل تعرفه ای با چین، موفق شد با شعار«آمریکا اول» چشم انداز مثبتی را در میان مردم آمریکا ایجاد کند، اکنون در قامت یک مبارز زخم خورده از دموکرات ها، اما استوار برای ادامه راه، قصد دارد باجلب افکار عمومی، از فرصت استیضاح بهترین بهره برداری را نماید. ترامپ دغل باز ماهری ست! 

شاید بیراه نباشد اگر بگوییم ترامپ با هوشیاری در حال سوزاندن کارتهای دموکراتها قبل از آغاز رسمی کارزار انتخاباتی است!
جنجال دموکرات ها از آنجا آغاز شد که مدتی قبل مکالمه ای از درون کاخ سفید! افشا شد که در آن، دونالد ترامپ در جریان مکالمه تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، از وی خواسته است اطلاعاتی از عملکرد پسر جو بایدن در یک شرکت و نحوه استخدام وی داده شود.

«جو بایدن» از مهمترین نامزدهای پیشتاز حزب دموکرات برای کسب نامزدی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ برای رقابت با دونالد ترامپ است. او در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما به مدت هشت سال عهده دار سمت معاون رئیس جمهوری بود.

ترامپ با غرور و اعتماد به نفس، بارها خود را «مرد روزهای سخت» عنوان کرده است، اکنون این رئیس جمهور حیله گر و مکار، با توجه به اهمیت کارزار انتخاباتی سال 2020 سعی دارد با استفاده تیر سهمگین رها شدۀ استیضاح، قبل از اصابت به وی، آنرا به سوی دموکراتها بازگرداند. 

دونالد ترامپ در آستانه برگزاری جلسه مجلس نمایندگان در صفحه توئیتر خود بر «بی گناهی» خود تاکید کرد. او نوشت: «باورتان می شود که من امروز توسط چپ رادیکال و دموکرات هایی که هیچ کاری انجام نمی دهند، استیضاح خواهم شد؟ من هیچ کار اشتباهی انجام نداده ام.» 

همچنین همزمان با برگزاری رای استیضاح،ترامپ در یک تجمع انتخاباتی در میشیگان گفت: «در حالی که ما مشغول ایجاد اشتغال و نبرد برای میشیگان هستیم، مشغولیت ذهنی چپ رادیکال در کنگره حسرت و نفرت و خشم است، همانطور که می‌بینید.»

به هرحال سوزاندن کارت های دموکرات ها در آستانه آغاز سال 2020 که مهمترین آن کارت «جو بایدن» است، شاید مهمترین کار ترامپ برای اقناع افکار عمومی باشد، تا زمینه نفوذ محبوبیت او را در میان توده های مردم آمریکا فراهم کند و پروژۀ مصادره رای طبقه بی طرف و متوسط به نفع خودش را تحقق بخشد، همان کاری که او در دوره اول نیز در انجام آن موفق بود و شگفتی ساز شد.

نگاه ترامپ به تکرار ریاست جمهوری در انتخابات 2020 است به همین دلیل دیشب پس از تصویب استیضاحش در مجلس سنا گفت: «اتفاقی رخ نداده!»

مسلماً تیم های کارزار انتخاباتی دموکراتها و جمهوری خواهان در آمریکا با استفاده از رسانه های قوی و کارتل های اقتصادی، هر یک می کوشند تا افکار عمومی را با لطایف الحیل به نفع خود متمایل کند.

هفته های آینده جلسه رای گیری یا بهتر بگویم جلسه محاکمه ترامپ در مجلس سنا نشان خواهد داد که مرد مدعی روزهای سخت، پیروزِ میدان است یا نه.

*روزنامه نگار و تحلیل گر مسائل بین الملل - عضو شورای سردبیری ایصال 

انتهای پیام/*
 
۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما