plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۶۵۱۳

سرانجام غفلت

محسن پیرهادی*
هنوز آمريکايي‌ها به دنبال گفت‌وگو و مذاکره‌هاي داراي پيش‌شرط هستند؛ چيزي که هيچ عقل سليمي آن را نمي‌پذيرد؛ خصوصا پس از افتضاحات مکرر برجامي از سوي دولت آمريکا؛ فلذا با ارائه اين پيشنهادات بي‌جهت به دربسته مي‌کوبند.
سرانجام غفلت
دولت آمريکا در روزهاي اخير، طي اظهاراتي که از سوي برخي مسئولان ارشد اين کشور عنوان مي‌شود، لحن خود را بازهم تغيير داده و به دنبال روزنه‌اي براي گشودن باب مذاکره با کشورمان است؛ امري که به چند دليل ميسر نمي‌شود.

پيش از تبيين دلايل عدم امکان مذاکره مجدد با دولت آمريکا بايد يادآور شد آنچه پايه اصلي ناکارآمدي دولت آمريکا در مواجهه با ملت ايران به شمار مي‌رود، قدرت برخاسته از نفوذ انقلاب اسلامي در دل ملت‌هاي مسلمان منطقه از يک‌سو و نيز توان دفاعي بازدارنده بومي است که سبب شده در پس سنگين‌ترين تحريم‌هاي ظالمانه تاريخ، اقتدار ملي و جهاني ايران گسترش يابد.

سخنان استيو منوچين وزير خزانه‌داري آمريکا مبني بر اينکه «اگر ايران شروط آمريکا را بپذيرد اين کشور حاضر است تحريم‌هاي اعلام‌شده را بردارد» نشان از استيصال دولتمردان اين کشور در برابر مقاومت ملت ايران دارد که بيانگر دو موضوع مهم و راهبردي در عدم شناخت ايالات‌متحده آمريکا از سياست‌هاي اصولي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران است.

نخست آنکه هنوز آمريکايي‌ها به دنبال گفت‌وگو و مذاکره‌هاي داراي پيش‌شرط هستند؛ چيزي که هيچ عقل سليمي آن را نمي‌پذيرد؛ خصوصا پس از افتضاحات مکرر برجامي از سوي دولت آمريکا؛ فلذا با ارائه اين پيشنهادات بي‌جهت به دربسته مي‌کوبند.

دوم آنکه ملت ايران، راه مقاومت و ايستادگي در برابر دولت مستکبر آمريکا را به‌عنوان سياستي راهبردي در ديپلماسي اقتصادي و سياسي خود لحاظ کرده و چشم اميدي به دشمن بي‌رحم خود که از دارو تا علم را تحريم مي‌کند، ندارد.

به همين خاطر آمريکايي‌ها طي سال‌هاي اخير همواره از سياست مذاکره براي مذاکره، استقبال کرده و البته خود نيز بهتر مي‌دانند اين مسير به کج‌راهه خواهد رفت و نظام قدرتمند ايران اسلامي از مسير خود، عدول نخواهد کرد؛ چراکه خوش‌بين و اميدوار بودن به دشمن قسم‌خورده، با کياست و هوش ايراني سازگار نيست.

اين سياست مقتدرانه همواره طي سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي سبب شده تا دولت آمريکا از سياست‌هاي کشورمان ناراضي بوده و هرازگاهي عصبانيت خود را در کلام و عمل به نمايش بگذارد.

مقامات ارشد اين کشور با سخنان ضد و نقيض خود همواره نقشه هاي گوناگون را آزمايش مي‌کنند و مثلا درزماني که وزير خزانه‌داري اين کشور دم از رفع تحريم‌ها مي‌زند، برايان هوک سرپرست اجراي تحريم‌هاي اقتصادي ايالات‌متحده عليه ايران، در سخناني مداخله جويانه از تقويت دفاعي عربستان در برابر ايران ياد مي‌کند.

اما بايد گفت آن‌ها که هنوز پس از ۴۰ سال تخاصم و روا داشتن انواع و اقسام ظلم‌ها به ملت ايران، طرف خود را نشناخته و همچنان قلدرمآبانه با مردم شريف و صبور آن سخن مي‌گويند، در خواب غفلت خود خواهند ماند و به مصداق آيه شريفه لَهُمْ قُلُوبٌ لَّا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَّا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ ءَاذَانٌ لَّا يَسْمَعُونَ بِهَآ أُوْلَئِكَ كَالْأَنْعَمِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَئِكَ هُمُ الْغَفِلُونَ (آنان دل‌هايي دارند كه با آن حقّ را درك نمي‌کنند و چشماني دارند كه با آن نمي‌بينند و گوش‌هايي دارند كه با آن نمي‌شنوند، آنان همچون چهارپايان، بلكه گمراه‏ترند، آنان همان غافلان‌اند.) در اين غفلت بمانيد و در آن غرق شويد.

*روزنامه نگار

انتهای پیام/*
۸
مرجع : رسالت
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما