plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۶
کد مطلب : ۶۴۹۵
حضور ایران و امریکا در یک نشست

نشست دوحه؛ حاشیه های مهمتر از متن

احمد امینی*
«منتدی دوحه» (نشست دوحه) از دیروز (شنبه) به مدت دو روز تحت عنوان «حکمرانی در جهان چند قطبی» در دوحه پایتخت قطر درحال برگزاری است. این نشست بین المللی تریبونی برای گفتگوی جهانی درباره چالش‌های مهم جهانی است. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز با شرکت در این نشست برای سخنرانی، دیدار و گفت‌وگوهایی نیز در حاشیه این نشست با برخی همتایان خود داشته است که مورد توجه رسانه های جهان قرار گرفت.
نشست دوحه؛ حاشیه های مهمتر از متن
ایصال نیوز- در نشست دو روزه بین المللی قطر با عنوان «فروم دوحه» با موضوع «حکمرانی و چالشهای جهان چند قطبی» که از دیروز (شنبه) در دوحه پایتخت قطر آغاز شد، مقامات بسیاری از کشور ها دور هم جمع شده اند و در این کارگاه بین المللی به بررسی مهمترین مسائل چالشی جهان می پردازند.

فروم دوحه (منتدی الدوحه» که در سال ۲۰۰۰ میلادی تأسیس شد، تریبونی برای گفتگوی جهانی درباره چالش‌های مهمی است که جهان با آن روبرو است.

«شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی» امیر قطر، «ماهاتیر محمد» نخست‌وزیر مالزی و «تیجانی محمد بنده» رئیس مجمع عمومی سازمان ملل از جمله سخنرانان مراسم افتتاحیه این نشست بودند.

«تمیم بن حمد آل ثانی»‌ امیر قطر روز شنبه طی سخنانی در این نشست اعلام کرد که کشورش در مسئولیت حل بحران‌های دنیا مشارکت و کشورش برای این هدف، تلاش می‌کند. «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر نیز در پنل‌های بعدی این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت و بر لزوم حل چالش های جهانی تاکید کرد.

وزرای خارجه ترکیه، عراق، اسلواکی، لهستان، لبنان، بوسنی و هرزگوین، زلمای خلیل‌زاد نماینده ویژه آمریکا در صلح افغانستان، لیندزی گرام سناتور مشهور آمریکایی، منوچین وزیر خزانه داری آمریکا، برایان هوک مسئول پرونده ایران در کاخ سفید، دختر ترامپ و برخی مقامات اروپایی و عربی از جمله حاضران در این نشست دو روزه هستند.

دکتر محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان نیز یکی از مهمترین شخصیت های دعوت شده به این اجلاس است که قرار است شامگاه یکشنبه در این نشست سخنرانی کند. شاید مهمترین بحث قابل طرح توسط وزیر امورخارجه کشورمان تاکید بر اجرای برجام و انتقاد از تحریم های ظالمانه آمریکا و لزوم تامین امنیت منطقه خلیج فارس به دست کشورهای منطقه و به دور از دخالتهای قدرتهای خارجی است.

اما آنچه این نشست بین المللی را  مورد توجه جهانی قرار داده است دیدارهای دوجانبه پشت درهای بسته بین مقامات مختلف و حاشیه های پر رنگ تر از متن این اجلاس است.

شرایط چالش برانگیز فعلی منطقه و روابط خصمانه آمریکا با ایران در سایه تحریم ها اگرچه چشم انداز آرامش و امنیت منطقه خلیج فارس را تیره و تار کرده اما مبادله اخیر دو زندانی بین ایران و آمریکا و اعلام آمادگی ایران برای مبادله دیگر زندانیان در قالب یک بسته پیشنهادی و نیاز مبرم دونالد ترامپ به کسب دستاورد تازه مانند آنچه در تجارت با چین حاصل شد، برای کارزار انتخاباتی آینده اش، مذاکرات دو و چند جانبه در راهروهای سالن کنفرانس دوحه را مهمتر از پنل های سخنرانی این نشست جلوگر کرده است.

دیدار دکتر ظریف وزیر خارجه ایران با وزیر خارجه لهستان خود دارای اهمیت خاصی است، همانطور که تلاش قطر برای خارج شدن از انزوا نقش میانجی این کشور کوچک را دو چندان کرده است.

پیشنهاد «لیندزی گرام» سناتور پرنفوذ آمریکایی برای جایگزینی برجام  و سخنان احتیاط آمیز منوچین و برایان هوک درباره اینکه تحریمها قابل برداشتن است و نیز این حقیقت که تحریم های آمریکا علیه ایران عملا شکست خورده است؛ همگی نشانه هایی از احتمال به نتیجه رسیدن رایزنی های مهم در حاشیه اجلاس بین المللی دوحه برای حل مهمترین بحران منطقه است.

میزبانی قطر، حضور مقامات آمریکایی و حضور عراق، عمان، ترکیه و ایران می تواند خبرهای امیدوار کننده از دوحه قطر به جهان مخابره کند.    

*روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل بین الملل

انتهای پیام/*
۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما