plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
کد مطلب : ۶۲۶۱

اولویت اصلاح‌طلبان؛ مطالبات مدنی یا انتخابات؟

صادق زیباکلام*
اصلاح‌طلبان به عنوان جريان حامي مردم و دموکراسي‌خواه بايد نسبت به اتفاقات رخ داده درجه‌اي از پاسخگويي را طلب کنند.
اولویت اصلاح‌طلبان؛ مطالبات مدنی یا انتخابات؟
گرچه چند روزي است که ثبت نام نامزدهاي انتخابات مجلس يازدهم شروع شده، اما وضعيت اصلاح‌طلبان در اين انتخابات دگرگونه است و مثل دوره قبل همه چيز بر وفق مراد آنها نيست.

چرا که مجموعه اعتراضات آبان‌ماه، مسائل پيش آمده و خسارت‌هاي برجاي مانده شرايط را به شدت به زيان اصلاح‌طلبان کرده است، به نحوي که حتي آن تعداد از بدنه اجتماعي اصلاح‌طلبان که به‌رغم عملکرد دولت حسن روحاني و فراکسيون اميد ممکن بود که در انتخابات اسفندماه شرکت کنند، احتمال حضورشان کمرنگ شده‌است.

اينکه گفته شود با ثبت نام چند هزار نفر درانتخابات مجلس که در بين آنها چهره‌هاي اصلاح‌طلب نيز ديده مي‌شود شور انتخاباتي بپا خواهد شد، چندان صحيح به‌نظر نمي‌رسد و با حلواحلوا گفتن دهان شيرين نمي‌شود.

البته اصولگرايان و صداوسيما تلاش مي‌کنند که به هر حال مساله اعتراضات آبان‌ماه فراموش و در عوض مساله انتخابات جايگزين شود. در واقع نشان مي‌دهند که همه ثبت نام مي‌کنند، البته مشکلي نيست که به نحوي خاطره اتفاقات آبان را به بوته فراموشي بسپارند.

اما به‌نظر نمي‌رسد به همين آساني باشد چرا که زخم‌هايي که در نتيجه اين اتفاقات به‌وجود آمد، عميق‌تر از آن چيزي است که تصور مي‌شود.

هم‌اکنون تعدادي از معترضان بازداشت هستند و تکليفشان روشن نيست و اينکه اصلاح‌طلبان اينها را فراموش کرده و در موسم ثبت نام انتخابات مانند جريان رقيب به فعاليت انتخاباتي بپردازند، چندان توجيه‌پذير نيست و شور و فضاي مشارکت سياسي چنداني در جامعه به‌وجود نمي‌آورد.

از طرف ديگر اينکه اخيرا آقاي محمدرضا عارف رئيس شوراي عالي جبهه اصلاح‌طلبان گفته بايد در صحنه بمانيم و تاثيرگذار باشيم نيز محل نقد است. چرا که با شناختي که از آقاي عارف وجود دارد در هر حال خواهد گفت وظيفه داريم به ميدان بياييم.

وي پيش از انتخابات اظهار مي‌‌داشت که وظيفه داريم تحت هر شرايطي در انتخابات شرکت کنيم، اکنون نيز همين را مي‌گويد، فردا هم اگر مساله ديگري اتفاق بيفتد آقاي عارف خواهد گفت که وظيفه داريم در انتخابات بمانيم.

اين در حالي است که به‌نظر مي‌رسد ميان محمدرضا عارف اسفند 94 و آبان 98 تفاوت زيادي به وجود آمده باشد.

آقاي عارف در سال 94 حدود يک ميليون و نيم راي آورد، اما با شرايط پيش آمده به‌نظر نمي‌رسد که وي در انتخابات 98 بتواند راي بيشتري از اصولگرايان کسب کند. اصلاح‌طلبان نمي‌توانند باصطلاح به هر‌سازي برقصند و هيچ مطالبه‌گري و پاسخگويي نکنند.

بالاخره اصلاح‌طلبان به عنوان جريان حامي مردم و دموکراسي‌خواه بايد نسبت به اتفاقات رخ داده درجه‌اي از پاسخگويي را طلب کنند. از اين رو تا زماني که تکليف اتفاقات رخ داده در هفته آخر آبان، جانباختگان، مجروحين و بازداشتي‌ها مشخص نشود، اصلاح‌طلبان نمي‌توانند آنها را ناديده بگيرند.

*استاد دانشگاه

انتهای پیام/*
۶
مرجع : آرمان ملی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما