کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عراق و بازیگران بحران این کشور

حسن هانی‌زاده*

آرمان ملی , 9 آذر 1398 ساعت 6:48

عراق وارد يک مرحله فرسايشي شده که در حقيقت ممکن است ماه‌ها طول بکشد و دولت نتواند اين وضع را کنترل کند و به همين دليل عراق وارد يک مرحله و پروسه خطرناکي شده که آمريکا با کمک دلارهاي نفتي عربستان و امارات درصدد هستند که شرايطي فراهم کنند که مشابه شرايط سودان باشد.


با توجه به اينکه در مرحله اول اغتشاشات و تظاهرات مردمي، بازيگران بحران عراق نتوانستند در حقيقت دولت عراق را سرنگون کنند لذا مرحله دوم شورش‌ها از شهرهاي شيعه‌نشين آغاز شد و اکنون بخش مهمي از استان ناصريه به اشغال اغتشاشگران درآمده و استاندار هم ناچار به استعفا شد.

آقاي عادل عبدالمهدي هم طي روزهاي آينده استعفاي خود را تقديم رئيس‌جمهور عراق خواهد کرد و اين نشان مي‌دهد که آمريکا و بازيگران منطقه‌اي همچنان درصدد ضربه زدن به تاسيسات مدني و اقتصادي عراق هستند. تا چند روز گذشته يعني تا اوايل آذرماه طي برآورد دولت عراق حدود 15ميليارد دلار خسارت‌هاي اقتصادي و مالي به تاسيسات دولتي عراق وارد آمده که نشان مي‌دهد بازيگراني مانند آمريکا و عناصر حزب بعث و شيعيان وابسته به سفارت آمريکا درصدد طولاني کردن پروسه اغتشاشات هستند.

با اينکه اکنون حجم افراد و مردمي که در تظاهرات شرکت مي‌کنند، نسبت به ماه گذشته کاهش يافته اما آنچه در کف خيابان‌هاي عراق مخصوصا در شهرهاي فرات ميانه و جنوب عراق ديده مي‌شود، عمدتا کساني هستند که از ماه‌ها قبل ساماندهي شده‌اند و هدفشان اين است که يک نوع انقلاب مخملي و رنگي در عراق ايجاد کنند.

در حال حاضر اشغال شهرهاي جنوب عراق کليد زده شده و احتمال اين است که در آينده هم استان‌ها و شهرهاي عُماره و بصره نيز سقوط کنند و به تدريج به سمت شهرهاي مذهبي مثل کربلا و نجف هم بکشد.

حمله به کنسولگري جمهوري اسلامي ايران در نجف و آتش زدن اين کنسولگري هم پيامي به جريان‌هاي سياسي همسو با ايران در عراق هست که تلاششان بر اين است که روابط تهران و بغداد را به شدت تحت تاثير قرار دهند و شرايط را به گونه‌اي رقم بزنند که در حقيقت اين ارتباطات سياسي و همکاري‌هاي اقتصادي موجود بين ايران و عراق قطع بشود.

عراق وارد يک مرحله فرسايشي شده که در حقيقت ممکن است ماه‌ها طول بکشد و دولت نتواند اين وضع را کنترل کند و به همين دليل عراق وارد يک مرحله و پروسه خطرناکي شده که آمريکا با کمک دلارهاي نفتي عربستان و امارات درصدد هستند که شرايطي فراهم کنند که مشابه شرايط سودان باشد.

يعني شرايطي که در سودان به‌وجود آمد و از دل تظاهرات يکسري ژنرال نظامي برخاستند و قدرت را در دست گرفتند، اکنون در عراق همين سناريو را در حال رقم زدن هستند.

اما از آنجا که مراکز سياسي و کنسولگري‌هاي ايران در عراق، نماد روابط ايران و عراق است فلذا پيام بسيار مهمي دارد و آن اينکه اغتشاشگران از همکاري‌هاي رو به رشد ايران و عراق ناراضي هستند.

فلذا به نظر مي‌رسد که اين حملات براي برهم زدن روابط ايران و عراق و تحت تاثير قرار دادن روابط اقتصادي دو کشور است؛ ضمن اينکه اين اتفاقات همچنان ادامه خواهد يافت و ساير مراکز مربوط به ايران را هم مورد حمله قرار خواهند داد.

در طول تظاهرات دو ماه گذشته مردم عراق، هيچ‌گاه شاهد نبوديم که به کنسولگري و يا سفارت يک کشور خارجي حمله شود و تنها به کنسولگري‌هاي ايران حمله کردند.

به نظر مي‌رسد عربستان پشت عوامل حزب بعث است که در صفوف تظاهرکنندگان رخنه کرده‌اند و اعمال جنايتکارانه را انجام مي‌دهند و به همين دليل اغتشاشگران ترکيبي از وابستگان حزب بعث و شيعيان و وابستگان به سفارت آمريکا و عربستان هستند که از عربستان پول دريافت مي‌کنند تا منافع ايران را تحت تاثير قرار دهند.

به همين دليل به نظر مي‌رسد که دولت نمي‌تواند در شرايط فعلي با يک اقدام قاطع در برابر اغتشاشگران ايستادگي کند و در مراحل بعدي اين امکان وجود دارد که اغتشاشگران با برنامه‌ريزي دقيق، شخصيت‌هاي تاثيرگذار شيعه نزديک به ايران را هم ترور کنند.

*تحلیلگر مسائل بین‌الملل

انتهای پیام/*


کد مطلب: 6149

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/note/6149/عراق-بازیگران-بحران-این-کشور

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir