plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۴
کد مطلب : ۶۱۴۷

مردم را دریابید

مسیح مهاجری*
متاسفانه حضرات تصمیم‌گیرندگان و تصمیم‌سازان آنها در میان مردم نیستند و به همین دلیل از آنچه مردم می‌گویند بی‌خبرند. خود حضرات می‌گویند اکنون درحال جنگ اقتصادی هستیم ولی از مشکلات مردم در دوران جنگ اقتصادی غفلت می‌کنند.
مردم را دریابید
اگر قبول داریم که توطئه‌ها را مردم با حضورشان در صحنه خنثی می‌کنند، باید بپذیریم که مردم پشتوانه کشور نظام و انقلاب هستند. بنابراین، برای حفاظت از کشور و نظام و انقلاب باید این پشتوانه را حفظ کرد.

وظیفه حفاظت از پشتوانه مردمی، برعهده مسئولین نظام است. این، مطلبی است که امام خمینی بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی بارها در سخنانشان در طول 10 سال رهبری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مورد تاکید قرار دادند.

در سوم بهمن 1361 امام خمینی در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی خطاب به آنها و دولتمردان گفتند:

«شما گمان نکنید که قدرت نظامی شما را نگهداشته است، قدرت ایمان شما را نگهداشته است و پشتیبانی ملت. این پشتوانه را باید حفظش بکنید. اگر این پشتوانه خدای نخواسته یک وقتی از دست ما برود، همه‌ی ما از بین خواهیم رفت و اسلام هم باز دستخوش یک مسائل دیگر می‌شود.» (صحیفه امام، جلد 17، صفحات 251 و 252)

امام خمینی، به گفته‌های خود عمل می‌کردند و تا آخرین لحظه عمر، هرکاری که می‌توانستند برای رعایت حال مردم انجام می‌دادند. در دوران جنگ تحمیلی، امام خمینی به دولت اجازه گران کردن کالاها را ندادند و نخست‌وزیر وقت را از اضافه کردن حتی یک ریال بر قیمت‌ نان منع کردند.

ما اگر امام خمینی را بزرگ‌ترین سیاستمدار عصر حاضر می‌دانیم و اگر او را اعقل‌الناس در دوران خودمان می‌دانیم و مسئولان نظام بارها این واقعیت را درباره امام گفته‌اند و می‌گویند، باید بپذیریم و بپذیرند که در حفاظت و حمایت از مردم که پشتوانه نظام هستند کوتاهی‌های زیادی صورت گرفته و می‌گیرد.

تازه‌ترین نمونه از این کوتاهی‌ها در ماجرای افزایش قیمت بنزین جلوه‌گر شد. حضرات مسئولان تردید نفرمایند که این تصمیم کاملاً اشتباه بوده و پیوست‌های آن، یعنی یارانه معیشتی، دونرخی‌کردن و سهمیه‌بندی نیز، اشتباه در اشتباه است. می‌فرمایند این، نظر کارشناسی شده است و باید به نظر کارشناسان اعتماد کرد. جواب اینست که نظر کارشناسان را باید با تاثیر مثبت گذاشتن آن بر زندگی مردم محک زد. امروزه اکثریت قریب باتفاق مردم از این تصمیم ناراضی هستند و نارضایتی خود را صریحاً همه ‌جا و به همه ‌کس می‌گویند.

متاسفانه حضرات تصمیم‌گیرندگان و تصمیم‌سازان آنها در میان مردم نیستند و به همین دلیل از آنچه مردم می‌گویند بی‌خبرند. خود حضرات می‌گویند اکنون درحال جنگ اقتصادی هستیم ولی از مشکلات مردم در دوران جنگ اقتصادی غفلت می‌کنند. تصور نکنید مردمی که به راه‌پیمائی و تجمعات ضداغتشاشگران آمدند، از تصمیم بنزینی شما راضی هستند. آنها همگی با این تصمیم مخالفند و در عین حال برای تامین امنیت کشور به صحنه آمدند و هیچکس حق ندارد حضور آنها در راه‌پیمائی را به معنای حمایتشان از تصمیم بنزینی مسئولین بداند.

گران شدن کالاها و خدمات نیز، که از عوارض منفی افزایش قیمت بنزین است، مزید بر علت شده و نادرستی نظر کارشناسان و صحت‌ نظر مردم را به اثبات رسانده است. از همان اول مشخص و معلوم بود که امکان جلوگیری از گران شدن کالاها و خدمات که بعد از افزایش قیمت بنزین عارض خواهد شد وجود ندارد. مردم می‌خواهند به وعده‌های مسئولین در این زمینه اعتماد کنند ولی تجربه نشان داده است که دستگاه‌های نظارتی کشور از عهده مقابله با گرانی برنمی‌آیند و شاید اصولاً اراده‌ای برای چنین مقابله‌ای وجود نداشته باشد.

این، درست است که صف مردم از صف اغتشاشگران جداست. اینهم درست است که راه‌پیمائی مردم نقش اول و اصلی را در مقابله با توطئه و اغتشاش ایفا کرد. در کنار این واقعیت‌ها، باید حضرات مسئولان، این واقعیت را هم بپذیرند که مردم از تصمیم بنزینیشان متضرر شده‌اند و عوارض منفی این تصمیم نادرست و پیوست‌های نادرست‌تر آن، به‌تدریج بر نارضایتی‌ مردم خواهد افزود. به جمله بسیار مهم امام خمینی برگردیم که فرمودند: «قدرت ایمان شما را نگهداشته است و پشتوانه ملت. این پشتوانه را باید حفظش بکنید. اگر این پشتوانه خدای نخواسته یک وقتی از دست برود، همه‌ی ما از بین خواهیم رفت.»

هشدار امام خمینی اینست که مبادا مسئولان به قدرت نظامی غرّه شوند و از مردم غفلت کنند. به گمان نویسنده این سطور، امروز دقیقاً روزی است که مسئولان باید این نصیحت امام خمینی را بکار ببندند و با تجدیدنظر در تصمیم بنزینی خود، درصدد حفاظت از پشتوانه مردمی کشور و نظام و خودشان برآیند. منظور این نیست که قیمت بنزین به قبل از 24 آبان برگردد، بلکه خواست مردم اینست که به میزان قابل تحملی بر قیمت آن افزوده شود و بساط دونرخی و سهمیه‌بندی و یارانه معیشتی که مفاسد زیادی به‌همراه دارند جمع گردد.

مطمئن باشید مردم با یک تصمیم معقول و منطقی همراهی خواهند کرد. این را هم بدانید که با استمرار تصمیم نادرست بنزینی کنونی، نه آلودگی هوا برطرف خواهد شد، نه مصرف بنزین که مربوط به ثروتمندان است کم خواهد شد و نه قاچاق پایان خواهد یافت. مهم‌تر اینکه هرچه زودتر مردم را دریابید و به خواست مردم عمل کنید که فردا دیر است.

*مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی

انتهای پیام/*
۷
مرجع : جمهوری اسلامی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما