plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷
کد مطلب : ۶۰۶۹

ایثار مبنای تفکر بسیجی

سید‌محمدعلی شهیدی*
نهاد بسیج، تجسم ارزش‌های والای دوران دفاع مقدس است؛ ارزش‌هایی که همه ما معتقدیم کلید اصلی پیروزی ما بوده است. چنانکه اشاره شد در رأس این ارزش‌ها ایثار، اخلاص و ازخودگذشتگی قرار دارد.
ایثار مبنای تفکر بسیجی
در اولین روزهای شکل‌گیری مردمی‌ترین و انقلابی‌ترین نظام اسلامی در منطقه، امام خمینی‌(ره) بنیانگذار و رهبر انقلاب اسلامی روز 4 آذر 1358 سخنانی تاریخی را به زبان آوردند که سنگ بنای سازمان بسیج شد. سخنان آن روز بنیانگذار انقلاب اسلامی به‌عنوان پدر معنوی همه بسیجیان هنوز از خاطره‌ها نرفته است که فرمودند: «یک کشوری با 20 میلیون جوان که دارد (باید) بیست میلیون تفنگدار داشته باشد. 20 میلیون ارتش داشته باشد و این یک همچه مملکتی آسیب‌بردار نیست.»

جوانان و نوجوانان آن روز بسیج، خاطرات حماسی مبارزه در رکاب امام راحل برای تثبیت انقلاب و بیرون راندن دشمن بعثی را به یادگار گذاشته‌اند. امروز برای همه مرور آن لحظه‌ها و خاطرات، دل‌انگیز و راهگشا است.

مکتب بسیج و رمز موفقیت‌های این سازمان مردمی در تمام عرصه‌هایی که حضور داشته، ایثار، اخلاص و روح مردمی بودن حاکم بر این نهاد است. چنانکه رهبر معظم انقلاب فرمودند: «مکتب بسیج، مکتب مجاهدت معنوی و مخلصانه است. این مجاهدت برای ملت و کشور و بالاتر از همه برای دین خدا و سرافرازی پرچم آزادگی اسلامی در همه دنیاست.»

بی‌شک همین ویژگی‌های ارزشمند و جدایی‌ناپذیر دلیل اصلی محبوبیت بسیج بوده است. روح ایثارگرانه و مردمی بسیج از همان روزهای تشکیل که بدون هرگونه امتیاز و امکانات ویژه، داوطلبانه در کوچه و محلات عهده‌دار تأمین امنیت و آرامش شهروندان شد، نمایان بود.

امام راحل حیات و سرنوشت نظام را در گرو بسیج دیدند. بسیج از نظر امام‌(ره)، نماد مردمی بودن انقلاب بود. بسیج نیرویی بود که بدون هرگونه چشمداشتی با بروز هر تهدیدی در صحنه حاضر می‌شد و موانع را از پیش‌‌روی نظام و انقلاب اسلامی بر‌می‌داشت.

امروز که به نتایج و دستاوردهای تفکر امام‌(ره) نگاه می‌کنیم، به ارزش‌های ابتکار امام‌(ره) در پایه‌گذاری این شجره طیبه بیشتر پی می‌بریم تا جایی که ظهور الگوهایی برگرفته از بسیج در کشورهای بحران‌زده مثل حشدالشعبی در عراق، انصارالاسلام در یمن و حزب‌الله در لبنان باعث شده آتش فتنه‌های بزرگ تکفیری‌ها و تجزیه‌طلبان در این نقاط مهم فروکش کند.

در تاریخ 40 ساله انقلاب، بسیج در خط مقدم همه حرکت‌هایی قرار داشته که در آن ما نیازمند فداکاری اجتماعی و ملی بودیم. یکی از جلوه‌های روشن فداکاری در قضیه سیل خوزستان و لرستان و نیز زلزله مهیب کرمانشاه دیده شد که بچه‌های داوطلب بسیج بدون ادعا و تمنا وارد شدند و خدمات ارزشمندی را به انجام رساندند.

امروز که جامعه اسلامی ایران با تهدیدات و دشمنی‌های تازه روبه‌رو شده، مسئولیت‌های خطیر دیگری بر دوش بسیج قرار داده شده است. در این برهه به نظر می‌آید بیش از هر عرصه‌ای نیاز است گره مشکلات با نقش‌آفرینی بسیج باز شود. تجربه این سال‌ها چه در زمان بحران‌ها و غائله‌ها و چه در زمان سازندگی، می‌گوید هرگاه بدرستی و بهنگام از قدرت بسیج بهره برده‌ایم، نتایج درخشانی گرفته‌ایم.

عرصه دیگری که رهبر معظم انقلاب جوانان بسیجی را به حضور در آن تشویق و ترغیب می‌کنند، حوزه‌های علمی و تحقیقاتی است.

به‌عبارت دیگر نقش‌آفرینی جوانان دارای تفکر و روحیه ناب بسیجی در عرصه‌های علمی و تحقیقی از تأکیدات رهبر معظم انقلاب است. به هر روی هفته بسیج فرصتی برای معرفی راهبردها، عملکردها و کارکردهاست.
در این فرصت چند روزه باید تلاش کرد ضمن مرور اقدامات انجام شده، چشم‌انداز حرکت آینده را روشن کرد. چشم‌اندازی که در مسیر آن گفتمان‌های مورد نظر رهبر معظم انقلاب به اقدام‌های عملی تبدیل شوند.

نکته مهم در این‌باره این است که نهاد بسیج، تجسم ارزش‌های والای دوران دفاع مقدس است؛ ارزش‌هایی که همه ما معتقدیم کلید اصلی پیروزی ما بوده است. چنانکه اشاره شد در رأس این ارزش‌ها ایثار، اخلاص و ازخودگذشتگی قرار دارد.

بسیج نماد نیرویی است که از منافع خویش برای تأمین منافع مردم گذشته است. به خاطر این اخلاص و معنویت، کارهای بسیج مورد توجه آحاد جامعه بوده و حماسه‌های جوانان شهید و ایثارگر بسیجی در قلب تاریخ ایران اسلامی ثبت و ضبط شده است.

*رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران

انتهای پیام/*
۳
مرجع : ایران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما