plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹
کد مطلب : ۶۰۴
دموکراسی ابتر؛

کرامت انسانی قربانی اسلام هراسی دموکراسی غربی

احمد امینی
در حادثه تروریستی نیوزیلند «کرامت انسانی» مورد هدف قرار گرفت
کرامت انسانی قربانی اسلام هراسی دموکراسی غربی
ایصال نیوز - کرامت انسانی گوهر ارزشمند آفرینش است، بزرگترین هنر انسانها و جوامع انسانی، شناخت و اعتلای این کرامت است. هویت انسان هم با همین کرامت شناخته می‌شود. اینکه علما در ذیل آیه شریفه (وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَني‏ آدَمَ...)موضوع حفظ کرامت انسان بما هو انسان را مطرح می‌کنند به دلیل اهمیت و جایگاه کرامت انسانی و لزوم حفظ آن است.

سالهاست کشورهای غربی برای ترویج دموکراسی در دیگر کشورها،مدینۀ فاضله ای را ترسیم می کنند که گویی دموکراسی آنها نسخه درمانگر همه دردهای جوامع بشریست. ترویج مقولۀ دموکراسی بدون در نظر گرفتن فرهنگ متعالی مبتنی بر حفظ کرامت انسانی یک دموکراسی ناقص و ابتر است. احترام به عنصر کرامت انسانی و تدوین منشور حفظ و اعتلای کرامت انسانی پیش نیاز دموکراسی و یک اصل فرهنگ ساز است. تدوین قوانین و بنیانهای ساختاری یک جامعه انسانی باید بر مبنای حفظ کرامت انسانی باشد. برمبنای تعالیم دینی و ارزشهای اخلاقی، تکریم انسان و انسانیت مقدم بر هر اصل دیگری است.

آسیب شناسی حوادث تروریستی و نژادپرستانه ای همچون حادثه تروریستی اخیر در نیوزیلند و کشته شدن انسانهای بیگناه در کشوری که نمونه آزادیهای مدنی و دموکراسی بود، بیانگر جدی نگرفتن جایگاه کرامت انسانی در فرهنگ غربی و نیز در سایر فرهنگ‌ها است. اگر در فرهنگ غرب به اهمیت حفظ کرامت انسانی فارغ از هر دین و ملیت و جنسیت توجه شده بود، انسانهای فریب خورده و به پوچی رسیده به خود جرأت نمی‌دادند به راحتی خون بیگناهان را پایمال کنند و با خباثت، جنایت خود را زنده از شبکه های مجازی پخش کنند! انگیزه جنایتکاران و تروریستها هرچه که باشد، نهایتا در راستای منافع قدرتهای استکباری این دشمنان کینه توز انسان است.

لزوم توجه به پرورش فکری انسانها و رعایت اصل کرامت انسانی در اسلام چنان برجسته است که کشتن یک انسان بیگناه همانند کشتن تمام بشریت و رهانیدن یک انسان از مرگ هم سنگ با نجات تمام بشریت شمرده شده است (مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا/مائده ۳۲ )

حادثه تروریستی و نژادپرستانه اخیر در نیوزیلند بار دیگر زنگ خطر را برای همه جوامع بشری به صدا در آورده است و ضرورت تدوین اصل حفظ کرامت انسانی و تقدم آن بر ترویج دمکراسی را در تمام جوامع انسانی گوشزد می‌کند. فراموش نکنیم دانشمندان، رسانه ها و علمای دین چه در کشورهای اسلامی و چه در سایر کشورها در این زمینه مسسولیتی مهم و تاریخی دارند.
برای کاهش تروریسم و حوادث تروریستی و خشونت آمیز، گام اول باورپذیر نمودن آحاد مردم در تمام کشورها با هر جنسیت، قومیت،ملیت و آیینی به اصل کرامت انسانی و لزوم رعایت حرمت انسان بما هو انسان است.

بنابراین آنگاه که انسانها به لزوم رعایت کرامت انسانی باورمند شوند، می توان ترویج دمکراسی و آزادی های مدنی را متناسب با فرهنگ ملتهای جهان دنبال کرد، زیرا دمکراسی واقعی و حقیقی چیزی جز حفظ و اعتلای کرامت انسانی نیست. امروزه هرسیستم و دولتی که با مدیریت و برنامه ریزی بهتر بتواند کرامت مردم خود را ارتقاء بخشد موفق‌تر است. تحقق کرامت انسانی هم در بعد معنویت و اخلاق لازم است و هم در بعد مادی فلذا هرسیستمی که نتواند درجهت تحقق عملی خواسته های جامعه اش گام بردارد ، کرامت جامعه را متزلزل نموده است ولو یک نظام دموکراتیک باشد.

چه زیبا حضرت سعدی می فرمایند:
بنی آدم اعضای یکدیگرند
که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار

باشد که کرامت انسان را پاس داریم. 

انتهای پیام /*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما