plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳
کد مطلب : ۵۹۹۹

رئیس‌جمهور صریح و صادقانه با مردم صحبت کند

سیدحسین موسوی تبریزی*
زياد حرف زدن مفيد نيست، مسئولان مي‌توانند کم، اما صريح و صادقانه حرف بزنند و آنچه واقعيت و به نفع مردم است بازگو کنند تا مردم باورکنند و زماني که اين باور در ميان مردم ايجاد شد، مسلما مي‌تواند تاثيرات بسيار مفيد و سازنده‌اي براي مجموعه حاکميت داشته باشد.
رئیس‌جمهور صریح و صادقانه با مردم صحبت کند
برخي عملکردها در جامعه به‌خصوص در حوزه اقتصاد و معيشت مردم باعث نگراني آنها شده و همين امر موجبات کم شدن اعتماد و اميدواري به دولت را فراهم آورده است. از اين جهت دلسوزان نظام در مقاطع مختلف اين مساله را مطرح کردند که رئيس‌جمهور بايد صادقانه و با صراحت با مردم صحبت کند و از واقعيت‌ها و موانع پيش روي دولت بگويد، اما پس از گذشت سال‌ها هنوز اين اتفاق نيفتاده است.

البته اينکه گفته مي‌شود رئيس‌جمهور با مردم صحبت کند بدين معنا نيست که هرچه مي‌داند از اسرار نظام به مردم بگويد بلکه رئيس‌جمهور مي‌تواند در خصوص عملکردها و مشکلات با مردم حرف بزند و به آنها اميد عملي دهد. از اين جهت در برخي مسائل بايد مصلحت کل جامعه و کشور نه فقط اشخاص رعايت شود و آنجايي که مصلحت اقتضا کند بايد همه مشکلات و مسائل به‌طور صادقانه و درست با مردم در ميان گذاشته شود.

اگر اين رويکرد در پيش گرفته شود، مردم نيز رفتاري از خود بروز خواهند داد که دولت و مجموعه حاکميت اين اعتماد و اطمينان را نسبت به خود احساس کنند.

اگر مردم از سوي دولت صداقت و روراستي ببينند به جاي اعتراض و نارضايتي خود به دولت کمک خواهند کرد. البته برخي مسائل وجود دارد که اسرار حکومتي است و نه اينکه مردم نامحرم باشند بلکه اگر گفته شود ممکن است که بيگانگان و دشمنان از آن بهره‌برداري و سوءاستفاده کنند.

يکي از علائم مومن نيز حفظ اسرار است و افشاي سر از گناهان بزرگ است. البته افشاي سر در رابطه با مشکلات و مصلحت مردم نه تنها اشکال ندارد بلکه واجب است؛ بسته به اينکه در اسرار نيز براساس مصلحت مردم عمل شود و در نهايت به جايي برسد که دولت به مردم اعلام کند که اگر در موضوعي به مردم اطلاع‌رساني نشده به چه دليلي بوده و اگر گزارشي در مورد کارها و پيشرفت‌ها در آن موارد اعلام نشده به مردم داده شود.

از طرف ديگر هيچ‌کس شکي در اين موضوع ندارد که دانستن حق مردم است و اسلام نيز موافق اين مساله است و افراد مومن و مسلمان نيز بايد بدينگونه عمل کنند. لذا نبايد چيزي از مردم پنهان بماند.

اينکه اين گفت‌وگو چه ميزان دراعتماد و اميد مردم به دولت و حاکميت تاثير خواهد داشت، بستگي به چگونگي صحبت مسئولان با مردم دارد. چرا که اگر خدايي نکرده امروز چيزي بگويند و چهار روز ديگر چيز ديگري يا مطلبي بگويند که مردم يقين پيدا کنند آن مطلب درست نيست، نه تنها موجب اعتماد نمي‌شود بلکه جامعه را بي‌اعتمادتر کرده و مردم را از مسئولان دور خواهد کرد.

عمده چيزي که هست حکومت‌ها بايد کاري کنند تا مردم به آنها اطمينان کامل داشته باشند. زياد حرف زدن مفيد نيست، مسئولان مي‌توانند کم، اما صريح و صادقانه حرف بزنند و آنچه واقعيت و به نفع مردم است بازگو کنند تا مردم باورکنند و زماني که اين باور در ميان مردم ايجاد شد، مسلما مي‌تواند تاثيرات بسيار مفيد و سازنده‌اي براي مجموعه حاکميت داشته باشد.

*دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم

انتهای پیام/*
۴
مرجع : آرمان ملی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما