plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵
کد مطلب : ۵۹۱۶

طرحی که جای کارشناسی بیشتر دارد

محسن غرویان*
اينکه مي‌بينيم در بين نمايندگان مجلس، سياسيون، علماي دين اينطور موضع‌گيري‌هاي منفي و متقابل نسبت به طرح افزايش سوخت مي‌شود، نشان مي‌دهد که اين طرح باز هم جاي کارشناسي بيشتري دارد.
طرحی که جای کارشناسی بیشتر دارد
در جريان افزايش قيمت بنزين، مردم انتقادها و اعتراضات بحقي دارند. يکي اين که به هر حال اولا اين افزايش قيمت بنزين و يکدفعه سه برابر شدنش محل سوال است و بهتر بود پلکاني و تدريجي عمل مي‌کردند.

اينکه يکباره بنزين هزار توماني، سه هزار تومان بشود، فشارش روي مردم است. نکته ديگر سهميه‌بندي شدن بنزين است که همزمان با افزايش قيمت تبديل به شوک بزرگي به مردم شد.

اعلام اين طرح در شب ميلاد پيامبراکرم(ص) نيز محل انتقاد است. در قم بين روحانيون و اساتيد نسبت به زمان اجرايي شدن طرح انتقاد داشتند که چرا در شب عيد چنين طرحي اعلام مي‌شود درحالي که بايد زمان ديگري برايش در نظر مي‌گرفتند.

مساله ديگر فشاري است که به دليل تحريم‌هاي ظالمانه آمريکا روي مردم بود و در اين حالت و زير خط فقر بودن، مزيد بر علت شد. توده مردم توانايي ندارند و خيلي‌ها زندگي‌شان واقعا با اين افزايش قيمت‌ها دچار مشکل مي‌شود.

به هر حال همانطور که مقام معظم رهبري فرمودند بايد کارشناسان اقتصادي بنشينند و با همفکري از ميزان فشار احتمالي روي دوش مردم کم کنند. هرچند که سياستگذاري‌ها و طرح‌ها و برنامه‌ها را بايد کارشناسان نظر دهند اما آنچه در بين مردم حس مي‌کنيم فشاري است که روي توده مردم زيادتر شد و بايد تدبيري در اين‌باره انديشيده شود.

درمقابل گراني بنزين بايد امکانات بيشتري به مردم از طرق ديگر تعلق بگيرد. با اينکه بسته‌هاي حمايتي دولت طرح خوبي است ولي مردم بايد اثر آن را در زندگي خود احساس کنند. در عمل آن را بينند و با تمام وجود گشايشي در کارشان احساس شود.

البته مسائل اقتصادي ابعاد مختلفي دارد و قطعا دولت و مسئولان در تصميم براي افزايش قيمت بنزين اهداف خوبي را در نظر گرفتند ولي به هر حال بايد جوانب بيشتر مساله باز هم مورد تجديدنظر قرار بگيرد.

ما مي‌بينيم نمايندگان مجلس بعضا نامه نوشته‌اند، مراجع تقليد اعتراض کردند. مردم درد‌د‌ل‌هايشان را به علما و مراجع منتقل مي‌کنند و مراجع ذي‌نفوذند.

اينکه مي‌بينيم در بين نمايندگان مجلس، سياسيون، علماي دين اينطور موضع‌گيري‌هاي منفي و متقابل نسبت به طرح افزايش سوخت مي‌شود، نشان مي‌دهد که اين طرح باز هم جاي کارشناسي بيشتري دارد. درحقيقت بايد تدبيرهايي انديشيده شود که تنها عده‌اي نتوانند از يارانه استفاده کنند.

مساله ديگر تاثير اين افزايش قيمت بر قيمت کالاهاي ديگر است که ترس و واهمه در بين علما و مردم ايجاد کرده که طبيعتا قيمت همه اجناس بالا مي‌رود و به بهانه افزايش قيمت بنزين ديگر قابل کنترل نيست.

همانطور که مقام معظم رهبري فرمودند بايد نظارت شديد و دقيقي در اين‌باره صورت بگيرد تا قيمت ساير کالاها افزايش پيدا نکند. ترس و نگراني مردم از افزايش قيمت‌ها بحران آفرين و خطرناک است.

بنا به فرموده مقام معظم رهبري يکسري اشرار از اين تجمعات و اعتراضات مردم سوءاستفاده مي‌کنند، دست به کارهاي خشن زده و آرامش جامعه را برهم مي‌زنند.

از آن طرف دشمنان ما نيز درصدد هستند که از اين تجمعات سوءاستفاده کنند و در اينکه برهم زدن نظم و آرامش جامعه، آتش زدن بانک‌ها، موسسات و حوزه‌هاي علميه حرام و خلاف بَيِّن است و بايد با آنها برخورد شود، هيچ شک و ترديدي نيست.

*استاد حوزه و دانشگاه

انتهای پیام/*
۹
مرجع : آرمان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما